کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقدامات دولت برای ۸ استانی که به حمایت ویژه غذایی نیاز دارند

27 مرداد 1403 ساعت 14:00

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، روند اجرایى سند ملى امنیت غذایى را تشریح کرد.


«محمد اسماعیل مطلق» رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که روند اجرایی سند ملی امنیت غذایی چگونه است؟ گفت: سند ملی امنیت غذایی دارای ۲۱۰ راهبرد و بالای ۲۰۰ برنامه است که اجرای این برنامه‌های بر عهده دستگاه‌های مختلفی است. نکته‌ای که در خصوص اجرای این سند وجود دارد، این است که مدت زمان برای آن در نظر گرفته شده است. سند ملی امنیت غذایی یک سند ده‌ساله است که از سال ۱۴۰۲ شروع شده است و تا سال ۱۴۱۲ باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: لذا اینکه انتظار داشته باشیم تنها با گذشت یک سال از اجرایی شدن این سند به طور مثال نیمی از آن اجرا شده باشد، امکان‌پذیر نیست، چرا که لازم است اعتبارات مورد نیاز و بستر اجرایی مناسب در دستگاههای اجرایی ذیربط برای پیشبرد برنامه‌های این سند دیده شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور اقدامات اجرا شده از سند ملی امنیت غذایی را چنین عنوان کرد: از جمله اقدامات اولویت داری که ذیل سند ملی امنیت غذایی تاکنون اجرایی شده است، برنامه بهبود کیفیت و سلامت نان است. در این برنامه، ترویج تولید و مصرف آرد کامل و نان کامل در سال گذشته اجرایی شد و دستاوردهای خوبی نیز داشته است. با استمرار و تقویت اجرای این برنامه در سال جاری انتظار می‌رود که نان کامل که دارای سبوس بیشتر و حاوی جوانه گندم با ارزش غذایی بالا است، در سفره مردم کشور قرار گیرد و به ارتقاء سطح سلامت مردم کشور کمک کند.

 ناامنی غذایی کدام استان‌ها را تهدید می‌کند؟

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: ۸ استان کشور از نظر تغذیه نیاز به توجه بیشتری دارند که در سند ملی امنیت غذایی نیز برنامه‌ها و اقداماتی برای بهبود وضعیت امنیت غذایی در این استان‌ها تدوین شده است که باید با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط اجرایی شود. این ۸ استان شامل سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان و خراسان جنوبی است.

مطلق تصریح کرد: با توجه به اهمیت دسترسی آحاد جامعه بویژه اقشار کم درآمد به سبد غذایی حداقلی، برای تامین پروتئین و کالری و ریزمغذی‌ها به منظور رفع نیازهای تغذیه‌ای و حفظ سلامت جامعه و در جهت هدفمندی یارانه‌ها اقداماتی در دبیرخانه شورا بعمل آمده است.

چه اقداماتی برای حمایت غذایی از گروه‌های کم درآمد صورت گرفته است؟

وی با اشاره به این اقدامات گفت: سبد غذایی حداقلی با مشارکت اساتید دانشگاه، متخصصین تغذیه و کارشناسان ذیربط در سازمان هدفمندی یارانه‌ها، وزارت صمت، وزارت بهداشت وزارت اقتصاد و دارایی، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در دبیرخانه شورا تدوین شد که در قالب کالابرگ الکترونیک و با همکاری و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شده است و مشوق‌هایی برای خرید اقلام سبد غذایی کالابرگ در نظر گرفته شده است که می‌تواند کمک زیادی به بهبود تغذیه مردم کند.

اسماعیل مطلق افزود: در راستای پیشگیری و کنترل سوءتغذیه کودکان نیز وزارت بهداشت با همکاری وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، کودکان ۵ دهک اول جامعه که به حمایت تغذیه‌ای نیاز داشتند، کارت مخصوص (کالابرگ الکترونیک) آن‌ها، ماهی یک میلیون تومان و برای کودکان در دهک‌های ۶ و۷، ماهانه ۶۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود و خانوارها می‌توانند سبد غذایی تدوین شده توسط وزارت بهداشت را تهیه کنند تا مشکلات تغذیه‌ای کودکان برطرف شود. مادران باردار در دهک‌های درآمدی پایین نیز تحت پوشش برنامه حمایت تغذیه‌ای قرار دارند.


کد مطلب: 221482

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221482/اقدامات-دولت-۸-استانی-حمایت-ویژه-غذایی-نیاز

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir