کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دامنه نوسان بورس فردا شنبه ۲۷ مرداد چقدر خواهد بود؟

26 مرداد 1403 ساعت 22:20

بعد از ماجرای ترور اسماعیل هنیه در تهران و شرایط بحرانی بورس تهران، سازمان بورس در جلسه‌ای در روز شنبه ۱۳ مرداد، تصمیم گرفت تا برای کنترل وضعیت بد بورس، دامنه نوسان را به یک درصد محدود کند. محدودیتی که دو هفته‌ای است ادامه یافته است و الان همه سهامداران منتظرند تا ببینند دامنه نوسان در هفته آخر مرداد ماه چقدر خواهد بود؟


به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه بود که اسماعیل هنیه به همراه محافظش که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور پزشکیان در تهران حاضر شده بودند، ترور شدند.  

اقتصاد آنلاین در خبری نوشت:از همان ابتدا رد پای رژیم اشغالگر قدس در این ترور دیده می‌شد و بنابراین همه منتظر پاسخ ایران به ترور مهمان خود در تهران بودند. شرایط مبهم و البته جنگی موجب شد تا روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه بورس ایران سقوط کند. سقوطی که روز شنبه ۱۳ مرداد هم ادامه یافت.  

با بحرانی شدن اوضاع بورس در همان روز شنبه ۱۳ مرداد ماه، سازمان بورس جلسه‌ای را جهت تصمیم گیری درباره وضعیت بورس برگزار کرد. خروجی این جلسه مثل همیشه یک راهکار بود، محدودیت دامنه نوسان.  

مجید عشقی رئیس سازمان بورس بعد از برگزاری این جلسه گفت: به دنبال بررسی‌های انجام شده و دریافت نظرات فعالان بازار و نیز پیشنهاد فرابورس و بورس تهران، دامنه نوسان معاملات سهام از فردا (یکشنبه ۱۴ مرداد) تا پایان هفته به مثبت و منفی یک درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به مثبت و منفی دو درصد تغییر می‌کند.

او همچنین اعلام کرد: تصمیمات لازم درخصوص تغییر دامنه نوسان برای هفته آینده نیز با توجه به شرایط اتخاذ خواهد شد.

باز هم محدودیت دامنه نوسان یک درصدی اعمال شد

با نامشخص بودن پاسخ ایران به ترور هنیه توسط اسرائیل، باز هم فضای ابهام بر فضای اقتصادی کشور و به خصوص بورس ایران حاکم بود و بنابراین دوباره تصمیم گرفته شد تا یک هفته دیگر محدودیت دامنه نوسان یک درصدی اعمال شود.

 محدودیتی که با اعتراض مخالفین محدودیت دامنه نوسان همراه بود. نظرسنجی نبض بورس از کارشناسان بازار سرمایه نشان می داد که اکثر کارشناسان به نوعی مخالف ادامه محدودیت دامنه نوسان هستند. مخالفتی که در فضای کلی بازار سرمایه هم تقریبا دیده می شد. (این نظرسنجی را از اینجا و اینجا ببینید)

جلسه فوق العاده شورای عالی بورس

سه شنبه هفته ای که پشت سر گذاشتیم جلسه فوق العاده بورس با تمامی اعضا برگزار شد. جلسه ای که خروجی هایی برای بهبود حال بازار سرمایه به همراه داشت. یکی از این خروجی ها زمزمه هایی مبنی بر کاهش محدودیت دامنه نوسان بود. 

از لا به لای تصمیمات شورای بورس شنیده شد که محدودیت دامنه نوسان بازار را قفل کرده و اکثریت اعضا توصیه کرده اند هیات مدیره سازمان بورس از شنبه این محدودیت‌ها را بردارد و بازار ۶ درصدی شود. این در حالی است که گزینه‌ی تمرکز روی دامنه نوسان ۳ درصدی در همه بازارهای بورس و فرابورس روی میز هیات مدیره نهاد نظارتی بازار سرمایه است. (بورس ۲۴) (گزارش جلسه فوف العاده شورای عالی بورس را از اینجا بخوانید)

شایعه ای که واقعیت نداشت

روز گذشته مورخه ۲۵ مرداد ماه شایعه‌ای مبنی بر اینکه محدودیت دامنه نوسان یک درصدی برای هفته آینده هم ادامه خواهد یافت رسانه‌ای شد. شایعه‌ای که از یک به روزرسانی خبری که مربوط به هفته گذشته بود نشات می‌گرفت و بلافاصله پیگیری‌های خبرنگار نبض بورس نشان داد که این خبر صحت ندارد و قرار است جمعه عصر یا شنبه صبح و قبل از شروع بازار درباره دامنه نوسان هفته آینده تصمیم گیری شود.  

دامنه نوسان هفته آینده چند خواهد بود؟

هر چند که تا لحظه نگارش این خبر هنوز جلسه ای درباره تصمیم گیری دامنه نوسان در هفته آینده برگزار نشده است اما خروجی هایی که از جلسه شورای عالی بورس در هفته ای که پشت سر گذاشتیم نشان می دهد که قرار است محدودیت دامنه نوسان اصلاح شود.

احتمال اینکه دامنه نوسان به ۶ درصد سابق برگردد فعلا ضعیف به نظر می‌رسد و گزینه قوی‌تر افزایش دامنه نوسان به ۳ درصد می‌باشد.  

باید منتظر برگزاری جلسه سازمان در این باره باشیم و ببینیم خروجی این جلسه چیست؟


کد مطلب: 221446

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221446/دامنه-نوسان-بورس-فردا-شنبه-۲۷-مرداد-چقدر-خواهد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir