کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات امام جمعه تهران درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان

26 مرداد 1403 ساعت 15:20

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به درخشش ورزشکاران ایرانی در المپیک پاریس، گفت: مدال آوران کشور در جهان اسلام و جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا درخشیدند و جمهوری اسلامی ایران بالاتر از کشورهای آرژانتین، سوئیس، بلژیک و پرتغال قرار گرفت.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در مصلی امام خمینی (ره)،گفت: امیدوارم با آراستگی به مدارج اخلاقی و فضایل انسانی مبانی روشن و مستحکم عقلانی و قرآنی اعتقادی و آراستگی به عمل صالح در مسیر تقوا که تضمین کننده سعادت انسان و جامعه بشری است، گام برداریم.

بنابر گزارش مهر، وی ادامه داد: در روز ۲۶ مرداد ماه، روزی که به نام زیبای، الهام بخش و افتخار آفرین آزادگان مزین است، به راستی روز آزادگی و سرافرازی است. این روز، روز بزرگی برای ملت بزرگ ایران و فرزندان سلحشور آن است که از ۶ ماه تا ۱۰ سال در سلول‌ها و اردوگاه‌ها و آسایشگاه‌های پرشکنجه نیروهای بعثی صدام از همه ارزش‌ها و کمالات و سجایای اسلامی و انقلابی دفاع کردند و این ارزش‌ها را در برابر جامعه بشری عینیت بخشیدند و با ورود پیروزمندانه خود به ایران اسلامی زیباترین صحنه نشاط و سرور و افتخار را خلق کردند. اگر بگوییم روزهای ورود آزادگان به کشور پرافتخار پرشورترین و امید آفرین ترین روزهای تاریخ انقلاب است سخن گزافی نگفته‌ایم.

وی گفت: بحث اسارت در دستان دژخیمی که دستان ناپاک او به خون هزاران برادر و خواهر عراقی آلوده است، کردستان عراق را بمباران شیمیایی کرده و جنایات او روی جنایت کاران تاریخ را سفید کرده بسیار مقوله مهمی است.

ابوترابی فرد افزود: در آن روزها دشمن از تمام ظرفیتش استفاده می‌کرد تا اسرای عزیز ما را در برابر تریبون‌های خود حاضر کند. اولاً دفاع مقدس را محکوم کند و ثانیاً ایران را آغاز کننده جنگ معرفی کنند، ثالثاً از حضور خویش در میدان نبرد اظهار پشیمانی کند. از همه ابزار ممکن و روش‌های روانی برای رسیدن به این هدف نامشروع و شیطانی استفاده کردند اما در مقابل حادثه‌ای رخ داد که نیروهای عراقی و نمایندگان صلیب سرخ جهانی را در حیرت فرو برد؛ آزادگان به یک جمع متشکل و منسجم و هماهنگ مبدل شدند.

خطیب نماز جمعه تهران عنوان کرد: آزادگان بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی وفادار ماندن و اصول را تکرار کردند و در اسارتگاه در بالاترین سطح ممکن پای فشردند و به عنوان ستون کلیدی جنگ و پشتوانه قدرتمند سلحشوران دفاع مقدس در سنگر اسارت مقاوم ایستادند. اسرا پیوند ناگسستنی خود را با اسلام و ملت فلسطین برای رویارویی با رژیم صهیونیستی و پاکسازی سرزمین‌های اشغال شده، اعلام کردند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه اسارت هم فرصت بود و هم تهدید. زندگی دنیا هم اینگونه است، مقام و ثروت ههم فرصت و هم تهدید است، ادامه داد: اسرای ما از تمام ظرفیت خود برای استفاده شایسته از فرصت اسارت و تبدیل تهدیدها به فرصت استفاده کردند.

وی عنوان کرد: در اردوگاه‌های ایرانی در عراق نه افسردگی مشاهده می‌کنید و نه ناهنجاری‌های اخلاقی می‌بینید و نه یاس و ناامیدی حاکم است بلکه دنیایی از شور و نشاط و امید و حرکت است.

وی افزود: آزادگان در اسارت از تمامی دقایق و لحظات استفاده می‌کردند.در اسارت یک دولت مخفی با مدیریت و رهبری سید آزادگان و با راهبرد حفظ سلامت آزادگان شکل می‌گیرد.آزاده باید در سلامت زندگی کند. آزادگان باید سلامت روحی و ایمان و عقیده و باورهای انقلابی و ارزشی و جسمی داشته باشند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به درخشش ورزشکاران ایرانی در المپیک پاریس، گفت: کاروان ایران با حضور ۴۰ ورزشکار و کسب ۱۲ مدال در جایگاه نخست کشورها به جهت تعداد مدال به تعداد ورزشکار قرار گرفته است. مدال آوران کشور در جهان اسلام و جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا درخشیدند و جمهوری اسلامی ایران بالاتر از کشورهای آرژانتین، سوئیس، بلژیک و پرتغال قرار گرفت.

وی ادامه داد: هرچند مدال‌های رنگارنگ ایران در این مسابقات دستاورد برنامه ریزی و مدیریت تحسین برانگیز فدراسیون‌های کشتی و تکواندو مربیان عالم و پرانگیزه آنهاست لکن با تلاش موفق کمیته ملی المپیک و دیگر فدراسیون‌ها ورزشکاران بلند پرواز ایران در رشته‌هایی مانند سنگ نوردی، شمشیربازی و ژیمناستیک به جایگاهی فاخر دست یافتند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: درخشش بانوان ورزشکار ایرانی و راهیابی نخستین بانوی میهن به فینال این رقابت‌ها برگ زرینی به دفتر افتخارات دختران این سرزمین افزود و پیوند جوانان پرانگیزه ایرانی را با ارزش‌های والای ایرانی و اسلامی در معرض نگاه جهانیان قرار داد. نمادی از توانایی‌ها در حوزه‌های ورزشی و اعتقادی و اخلاقی بودند در برابر دنیایی که با این ارزش‌ها فاصله دارند.

وی افزود: با سپاس از مدیران و دست اندرکاران این کار بزرگ و با توجه به جایگاه ویژه ورزش قهرمانی در خلق امید و نشاط و افزایش سرمایه اجتماعی و تحکیم همبستگی ملی و ارتقا جایگاه ایران در جامعه جهانی از دولت چهاردهم و شخص رییس جمهور انتظار می‌رود با سرمایه گذاری و حمایت و پشتیبانی لازم از همه ظرفیت‌های کشور برای قرار گرفتن ایران در جایگاه یکی از ده کشور نخست المپیک ۲۰۲۸ استفاده کند.

وی با اشاره به فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: رییس جمهور محترم فهرست کابینه دولت را به مجلس تقدیم کرد، گمانه زنی‌ها حکایت از آن دارد که نمایندگان با الهام از ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و رهنموده های رهبری در چارچوب وظایف قانونی خویش از ظرفیت نهاد قانون گذاری برای شکل گیری و استقرار دولتی کارآمد و پرانگیزه و متعهد به ارزش‌های اسلام و انقلاب استفاده خواهند کرد.

دولت محصول کار مشترک مجلس و رییس جمهور است

ابوترابی فرد با بیان اینکه دولت محصول کار مشترک مجلس و رییس جمهور است، عنوان کرد: پرهیز از شتابزدگی و رفتارها و سخنان هیجانی و مذاکره و گفت‌وگو و تصمیم سازی بر اساس منافع ملی و مصالح عالیه نظام و اهتمام جدی به ارتقا سطح تعامل و هماهنگی مجلس و دولت، ستون‌های مجلس در تراز را استحکام می بخشد و ما نیازمند چنین مجلس مقتدر و هوشمند می‌باشیم.

وی گفت: دستگاه تقنینی کشور در جایگاه شاقول برای نقشه راه دستگاه اجرایی کشور قرار خواهد گرفت. جریانات سیاسی و اصحاب رسانه با احترام به نگاه رییس جمهور در تشکیل دولت وفاق ملی با پرهیز از هر سخن مخرب با نقد منصفانه و ادبیاتی سازنده دولت را در انجام شایسته رسالت سنگینی که بر عهده دارد یاری کنند.

وی ادامه داد: بدون تردید گام برداشتن در راه سخت و دشوار اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی و عبور از چالش‌های موجود دستاورد وفاق و اجماع خبرگان سیاسی و اقتصادی و اصل و اراده استوار دولت و مجلس بر عملیاتی کردن سیاست‌های کلی نظام به عنوان میثاق ملی است و این مهم باید در صدر وظایف قوا قرار گیرد.

سیاست‌های کلی باید دستور کار همه مدیران قرار گیرد

خطیب نماز جمعه بیان کرد: رییس جمهور بارها فرمودند که سیاست‌های کلی باید دستور کار همه مدیران قرار گیرد اما با این اراده این مهم محقق نمی‌شود در کنار این خواستند نیازمند به ظرفیت‌ها هستیم که باید به آن توجه کرد.

وی یادآور شد: اصلاح نظام اداری از مهم‌ترین اصولی است که باید به آن پرداخت. ضعف و ناتوانی نظام اداری در اجرای سیاست‌های کلی و اهداف برنامه کشور از اساسی‌ترین موانع در اجرایی نمودن این سیاست‌ها می‌باشد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه ماشینی که باید ما را به مقصد برساند نظام اداری است، گفت: این نظام پرهزینه و ناکارامد است و از توانایی لازم برای اجرای سیاست‌های کلی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: نظام استخدام و پرداخت متناسب با وظایف حاکمیتی و دولت در تراز نیست. منابعی که مصرف می‌شود عموماً با نتایج سازگاری ندارد. به دلیل فقدان مکتب فکری منسجم و مبتنی بر اجماع نظر کلان نخبگان، سیاست‌های کلی به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی گفت: ما نیازمند نظام اداری عدالت محور و چابک و متناسب با وظایف حاکمیتی و روزآمد و هوشمند که نماد شایسته سالاری بوده، هستیم. امیدواریم دولت و مجلس بر این مهم متمرکز گردند.

استانداران باید در تراز انقلاب اسلامی و نه با گرایش سیاسی انتخاب شوند

وی با اشاره به مسئله تمرکززدایی و توزیع قدرت، گفت: توزیع قدرت افزایش اختیارات استانداران عالم و پرانگیزه و متعهد است. استانداران باید در تراز انقلاب اسلامی و نه با گرایش سیاسی انتخاب شوند.

ابوترابی فرد عنوان کرد: افزایش اختیارات استانداران و فراهم آوردن مشارکت شهروندان در اداره کشور ضروری است. یک مدیر باید پیوسته به این مهم فکر کند که چه هزینه‌ها و کارهای غیر ضروری حذف شود. این مطالبه رییس جمهور از مدیران ارشد کشور باید باشد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: بار سنگین هزینه‌های جاری کشور پایه تورم و بار سنگینی بر شانه‌های ملت ایران است. مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدام به منظور تحول در نظام اداری و ارتقا کارایی نظام واجرای سیاست‌های کلی انتخاب مدیران ارشد و میانی است که از بن دندان به تحول باور داشته باشند.

همچنین به روایت ایسنا، ابوترابی‌فرد با بیان اینکه صهیونیست‌ها بارها در رویارویی با طرح‌های راهبردی هوشمندانه و پیچیده جمهوری اسلامی شکست خورده‌اند و نقشه‌هایشان برای تغییر معادلات منطقه ناکام مانده است، گفت: ایران در تاریخ نشان داده است با تحمیل شرایط امنیتی سخت به تل‌آویو هیچ تحرک ایذایی آنها را بی پاسخ نگذاشته است.

خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: وعده مجازات سخت از زبان رهبر معظم انقلاب یادآور وعده صادقی است که چند ماه پیش صهیونیست‌ها را به التماس وادار کرد تا با وساطت کشورهایی این پیام را به تهران منتقل کنند که انتقام ایران سخت نباشد.


کد مطلب: 221422

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221422/اظهارات-امام-جمعه-تهران-درباره-کابینه-پیشنهادی-پزشکیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir