کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت نان تغییر کرد/ قیمت مصوب نان اعلام شد

25 مرداد 1403 ساعت 19:40

قیمت نان در ۱۰ استان برای جبران هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده و شواهد نشان می دهد که سایر استان‌ها نیز جبران هزینه نانوان با افزایش قیمت نان در دست بررسی است؛ اما تاکنون هیچ توافقی برای این کار به صورت مصوبه درنیامده است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، خبرهایی که از دو هفته پیش درباره گرانی نان در استان‌های مختلف مخابره می‌شد، حالا در ابعادی وسیع‌تر و مستندتر از افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان کشور حکایت می‌کنند. درباره تهران هنوز خبر موثقی در مورد تغییر نان منتشر نشده است؛ اما خبرهای غیررسمی بر افزایش قیمت برخی از انواع نان در پایتخت دلالت دارند که البته در پیگیری‌ها، مسئولان صنف نانوان حاضر به تأیید آن نبودند.

همشهری در گزارشی نوشت: این میان، محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اطمینان داد که هنوز گرانی نان شامل حال پایتخت نشده و حداقل صنف نانوایان سنگکی تهران، نان را به قیمت قبل به مردم می‌فروشند.

گرانی نان در تنور هزینه‌ها

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان کشور، به سرخط خبری تبدیل شده است. دلیل این افزایش قیمت، تغییری در قیمت آرد دولتی یا نحوه توزیع یارانه گندم و آرد نبوده و فقط برای پوشش دهی هزینه‌های نانوایی‌ها ازجمله انرژی و دستمزد اعمال شده است.

پیش‌ازاین یکی از مشکلات مردم با نانوایی‌ها، گران‌فروشی و کم‌فروشی نان بود و در مقابل نانوایان نیز به‌صورت غیررسمی، دلیل این کار خود را به‌صرفه نبودن نانوایی با هزینه‌های موجود عنوان می‌کردند. ازآنجایی‌که در مصوبه سال ۱۳۸۵ دولت، نحوه تعیین قیمت نان در استان‌ها و مبانی آن مشخص شده، استان‌ها راسا می‌توانند برای تغییر قیمت نان اقدام کنند و بر همین اساس تاکنون حداقل ۱۰ استان با تشکیل جلسات مربوطه، قیمت نان را افزایش داده‌اند.

نان تهران هنوز گران نشده است

همان‌گونه که گفته شد، افزایش ۲۵ درصدی قیمت نام برای جبران هزینه‌های نانوایان ازجمله در حوزه انرژی و دستمزد است و نتیجه مورد انتظار سیاست‌گذاران در قبال این افزایش قیمت نیز رفع مشکل نانوایان و بهبود کیفیت محصول و خدمت آن‌هاست. در تهران اما، باوجود شایعاتی که در مورد گرانی برخی از انواع نان منتشر می‌شود، بنا به گفته رئیس اتاق اصناف تهران، هنوز تصمیمی درباره گرانی نان گرفته نشده است.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به برگزاری چندین جلسه برای تعیین تکلیف قیمت نان، گفت: در این جلسات دولت زیر بار گرانی نان نرفت و مصوبه‌ای به امضا نرسید؛ ازاین‌رو، همچنان مبنای قیمت نان در تهران، مصوبه قبلی است و تخطی از این مصوبه مصداق گران‌فروشی خواهد بود.

نجات نانوایان از بن‌بست هزینه‌ها

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه پایین آمدن صرفه اقتصادی نانوایی و جبران نشدن هزینه نانوایان مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: نانوایی یک کار اقتصادی است و نانوا باید قادر به جبران هزینه‌ها کسب‌وکار و کسب سود باشد؛ ازاین‌رو وقتی قیمت نان متناسب با هزینه‌ها بالا نمی‌رود، نانوایان هم با کارهایی نظیر اضافه کردن سبوس و کنجد به دنبال جبران هزینه‌ها هستند که ممکن است شهروندان موافق آن نباشند. از سوی دیگر ممکن است در فرایند خمیرسازی آرد و پخت نیز کم‌وکاستی‌هایی بروز کند که کیفیت نان را پایین بیاورد.

رستگار با تأکید بر تلاش اتاق اصناف تهران برای افزایش قیمت نان و جبران هزینه نانوایان، افزود: ما معتقدیم برای نان باکیفیت باید ضمن نظارت دقیق روی نانوایی‌ها، هزینه و درآمد نانوا هم‌تراز شود و با اصلاح قیمت نان، شرایطی ایجاد شود که هم نانوایی‌ها کار کنند و هم شهروندان نان با کیفیت و وزن استاندارد بگیرند.

نانوایان گران‌فروشی نکنند

خبرهای زیادی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که شهروندان تهران از افزایش قیمت نان گلایه می‌کنند. رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه هنوز هیچ افزایش قیمتی برای نان در تهران به تصویب نرسیده است، هرگونه تغییر قیمت نان را مصداق گران‌فروشی دانست و از برخورد تعزیرات با آن خبر داد.

او با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند گران‌فروشی‌ها را با شماره ۱۲۴ یا مراجعه حضوری به بازرسی اتاق اصناف تهران گزارش کنند، تأکید کرد: ما برای جبران هزینه نانوایان تلاش می‌کنیم و پیگیری اصلاح قیمت نان هستیم اما گران‌فروشی قبل از تصویب قیمت پذیرفتنی نیست و طبق قانون با آن برخورد خواهیم کرد.

آخرین قیمت مصوب نان

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر عدد نان بربری ساده با وزن چانه ۶۰۰ گرمی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرمی ۳ هزار تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون گردان (برقی) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی یک‌ هزار تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۵۰۰ تومان است.


کد مطلب: 221393

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221393/قیمت-نان-تغییر-مصوب-اعلام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir