کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلیمی نمین: عراقچی مذاکراتِ ضدتحریم را تقویت خواهد کرد

25 مرداد 1403 ساعت 9:45

عباس سلیمی‌نمین به خبرآنلاین، گفت: انتخاب آقای عراقچی به این معنا است که جمهوری اسلامی آمادگی دارد در جهت برداشته شدن تحریم‌های ضد انسانی گام بردارد و باید دید طرف‌های مقابل چقدر به این مسئله پایبند هستند. قطعا مجلس به آقای عراقچی رأی خواهد داد و این امکان بر تقویب جریان رفع تحریم‌ها تاثیر خواهد گذاشت. 


 چند روزی از معرفی کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس می گذرد و همه منتظر تصمیم نهایی بهارستان هستند تا ببیند کدام وزرا می تواند از فیلتر نمایندگان مجلس بگذرد. اما استعفای ناگهانی ظریف و اعتراضات برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب به کابینه معرفی شده شوک زودهنگامی به دولت جدید بود.

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «زمانی که دولت جدیدی روی کار می‌آید یک روح جدید در کالبد جامعه دمیده می‌شود؛ تخریب کردن آن هنر نیست و کمک کردن به آن، شرط عقل و شرط پایبندی به منافع ملی است. همه باید به او کمک کنیم. آقای پزشکیان به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت وفاق ملی پایبند بود و این کار دشواری است.»

وی همچنین با اشاره به انتخاب عباس عراقچی گفت: «انتخاب آقای عراقچی به این معنا است که به سرعت بحث مذاکرات تقویت شود و جمهوری اسلامی آمادگی دارد در جهت برداشته شدن تحریم‌های ضد انسانی گام بردارد و باید دید طرف‌های مقابل چقدر به این مسئله پایبند هستند. قطعا مجلس به آقای عراقچی رأی خواهد داد و این امکان بر تقویب جریان رفع تحریم‌ها تاثیر خواهد گذاشت.»

مشروح گفت و گوی عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا را در ادامه می خوانید؛

*******

* آقای سلیمی‌نمین! طی چند روز گذشته، بالاخره از فهرست وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم رونمایی شد، ارزیابی شما از کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان چیست؟

آقای پزشکیان، همانطور که وعده تشکیل دولت وفاق ملی را داده بود، در این زمینه توفیقاتی کسب کرد. خیلی خوب است که این باب را در کشور بگشاییم که وقتی نماینده یک جریان یا طیف سیاسی رأی اکثریت را از آن خودش ساخت، این بلندنظری را هم داشته باشد که افراد صالح را از سایر تفکرات برگزیند. گشایش این باب را شهید رئیسی انجام دادند که آقای اسلامی را از دولت آقای روحانی انتخاب کرد و در هیأت دولت خودش از او استفاده کرد. 

در کابینه معرفی شده توسط آقای پزشکیان، این مسئله پررنگ‌تر است، یعنی این بلندنظری را به صورت جدی‌تر شاهد هستیم. امیدوارم این مشی برای همه جریانات ادامه داشته باشد و این نگاه نباشد که حالا که رأی آوردیم، محدود به یک جریان یا گرایش باشیم. هر شایستگی را که دیدیم نسبت به آن پذیرش و انعطاف داشته باشیم زیرا می‌تواند آثار بسیار مثبتی را در پی داشته باشد. 

اسلامی در هر دولتی به بهترین شکل دنبال منافع ملی بوده است

* در مقابل برخی نگاه‌ها وجود دارد که اعتقاد دارند دولت وفاق ملی به معنی حضور چهره‌هایی با تفکر و نگاه هم‌سو است و به نوعی خروجی کابینه معرفی شده را دولت مونتاژی و سهامی می‌خوانند. نظر شما در این باره چیست؟

این حرف را خیلی قبول ندارم و کسانی آن را بیان می‌کنند که خودشان دنبال سهم‌خواهی هستند. یک زمانی است که وزیری از یک جریان متفاوتی انتخاب و معرفی می‌شود اما با رئیس جمهور و برنامه او همراهی ندارد، آن زمان این تعبیر را می‌توان پذیرفت. اما گاهی یک فردی که توانمندی خودش را نشان داده است، دنبال بحث گرایش و حاکمیتی از گرایش نیست و به منافع ملی متعهد است، چه اشکالی دارد که از او که تابع رئیس جمهور است استفاده کرد؟ این تعبیر را نمی‌توان پذیرفت. 

همانطور که گفتم این تعبیر برای زمانی است که افراد مشی خودشان را دنبال می‌کنند و آن تبعیت لازم برای کار جمعی را از خود بروز ندهند. آقای اسلامی هم در دولت آقای روحانی و هم دولت آقای رئیسی حضور داشت و در دولت آقای پزشکیان هم ابقا شد، زیرا او هرگز از خودش رفتاری دال بر دنبال کردن منافع خودش و اطرافیانش باشد را بروز نداده است و در هر دولتی به بهترین شکل دنبال منافع ملی بوده است، چرا از این شخص استفاده نکنیم و راه را بر این شخص ارزنده ببندیم؟

هماهنگ کردن افرادی که دنبال منافع گروهی باشند دشوار است اما...

* این که افرادی با تفکر مختلف در دولت حضور داشته باشند، چقدر هماهنگ کردن آنان برای شخص رئیس جمهور چالش‌زا است؟

من فکر می‌کنم چون آقای پزشکیان اطرافیان خود را از افراد بلندنظر و وزین انتخاب کرده است، آنان می‌توانند در هماهنگ ساختن افراد نقش داشته باشند. شخصیتی مانند آقای عارف و سایر معاونان او می‌توانند به رئیس جمهور کمک کنند تا هماهنگی لازم را برقرار کند.

افرادی مانند آقای اسلامی که حاشیه نداشته و دنبال مسائل شخصی نیستند هماهنگ کردنشان دشوار نیست، هماهنگ کردند آن افرادی دشوار است که دنبال منافع گروهی و شخصی باشند. 

* شما معتقد هستید که کابینه معرفی شده می‌تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد؟

برخی از افرادی را که می‌شناسم، هم توانمند و هم صالح هستند. هر دولتی که تشکیل می‌شود تا حد زیادی ضعف‌هایی خواهد داشت اما بر اساس شناختم از برخی از وزرای پیشنهادی، می‌توانند مسائل و مشکلات را از پیش روی مردم بردارند. 

نیروهای اصواگرا و طیف رقیب آقای پزشکیان زیاده‌خواه هستند

* از زمان معرفی کابینه تا به اکنون، برخی از سیاسیون از کابینه پیشنهادی تعریف کردند و برخی هم آن را نقد کردند.سیگنال هایی که بهرحال به جامعه هم فرستاده می شود، در شرایط فعلی به نظر شما نسیگنال های منفی درباره کابینه یا ناامید ساختن جامعه از سوی هر طیفی که باشد، چقدر برای جامعه خطرناک است؟

قطعا کار پسندیده‌ای نیست و امروز نیاز داریم یک نوع امید به آینده را تقویت کنیم. زمانی که دولت جدیدی روی کار می‌آید یک روح جدید در کالبد جامعه دمیده می‌شود؛ تخریب کردن آن هنر نیست و کمک کردن به آن، شرط عقل و شرط پایبندی به منافع ملی است.

همه باید به او کمک کنیم. آقای پزشکیان به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت وفاق ملی پایبند بود و این کار دشواری است. بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب تندرو، خودشان را آماده کرده بودند که در مناصب قرار بگیرند اما چنین زیاده‌خواهی‌هایی جواب نمی‌دهد و واکنش‌ها را بر می‌انگیزد. 

برخی از نیروهای اصواگرا و طیف رقیب آقای پزشکیان هم زیاده‌خواه هستند که فکر می‌کنند باید خواسته‌های آنان در دولت چهاردهم تامین شود اما این تفکر منطقی نیست و رقیب آنان رأی آورده است. دولت باید در مجموع با گرایش رئیس جمهوری باشد. رئیس جمهوری این وسعت نظر را از خودش نشان داد که افرادی را از هر گرایش جمع آوری کند تا بتوانند منافع ملی را در کابینه تقویت کنند. بر اساس منافع شخصی نباید به گونه‌ای عمل کرد که امیدواری مردم لطمه بخورد. 

* آقای سلیمی‌نمین! چند ساعت بعد از رونمایی از کابینه پیشنهادی، آقای ظریف استعفا دادند که دو روایت هم درباره آن مطرح می‌شود اما خودشان تابعیت فرزندان را تکذیب کردند. به نظر شما استعفای ایشان به عنوان فردی که پشتوانه دولت بود چقدر شوک ایجاد کرد؟

من فکر نمی‌کنم که شوک ایجاد کند، آقای عراقچی نزدیک‌ترین فرد به آقای ظریف است، اگر او زیاده خواهی را دنبال نکند، در همین حد تحول نیز مطلوب است. وزارت خارجه در اختیار فردی است که نزدیک ترین شخص به او است، آقای ظریف اگر توقع داشته باشد که مو به مو خواسته‌هایش محقق شود و الان استعفا می‌دهد، این کار در جامعه مطلوب نیست و آن را خودخواهی می‌دانند. 

با حضور عراقچی در وزارتخارجه بحث مذاکرات تقویت می شود

* در ایام انتخابات وعده‌های مهمی درباره زنان، اعتراضات مردم و رفع تحریم‌ها از سوی آقای پزشکیان داده شد، وزرایی که ایشان در وزارت‌خانه‌های سیاسی و سیاست خارجی معرفی کردند را برای تحقق این وعده‌ها قوی می‌دانید. 

انتخاب آقای عراقچی به این معنا است که به سرعت بحث مذاکرات تقویت شود، در دولت آقای رئیسی هم ایشان در ایام انتخابات درباره مذاکرات وعده دادند و آن را هم دنبال کردند اما اینکه آقای باقری تا چه حد توانست این مطلب را به سرانجام برساند یا گامی به جلو بردارد بحث مستقلی است.

اما انتخاب آقای عراقچی به این معنا است که جمهوری اسلامی آمادگی دارد در جهت برداشته شدن تحریم‌های ضد انسانی گام بردارد و باید دید طرف‌های مقابل چقدر به این مسئله پایبند هستند. قطعا مجلس به آقای عراقچی رأی خواهد داد و این امکان بر تقویب جریان رفع تحریم‌ها تاثیر خواهد گذاشت. 

عامه جامعه وزیر پیشنهادی کشور را می‌پسندند

* وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور چه طور؟

آقای اسکندر مومنی یک شخصیت دوست داشتنی است و به لحاظ وقار و سلامت فردی است که عامه جامعه او را می‌پسندند. یک فرد منضبطی است که گام‌های خوبی را در دوران ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی برداشت و جامعه به او در نظر مثبتی دارد و می‌تواند در جایگاه وزارت کشور بدون اینکه گرایش خاصی را دنبال کند مسائل و مشکلات استانی را حل کند.

درباره  وزارت اطلاعات هم جمع بندی رئیس جمهوری این بود که آقای خطیب عملکرد خوبی داشته و ابقا شده است، من شناخت دقیقی ندارم. 

صالحی می‌تواند در حل مسائل فرهنگی نقش داشته باشد

* برخی از جامعه شناسان و تحلیلگران معتقد هستند که جنس اعتراضات در سال‌های اخیر فرهنگی و اجتماعی بوده است و باید فضای جامعه را متناسب با تفکرات نسل Z  هماهنگ کنند. تیم فرهنگی و اجتماعی آقای پزشکیان قابلیت حل این مطالبات را دارند؟

آقای سید عباس صالحی به عنوان شخص اصلاح‌طلب اما متین مورد تایید اصلاح‌طلبان بوده و در کابینه آقای روحانی عملکرد خوبی داشته و توفیقاتی را به دست آورده است. او  می‌تواند در حل مسائل فرهنگی نقش داشته باشد به خصوص که در دوران وزارتش در وزارتخانه ارشاد گام‌های خوبی برداشت و توانست یک اعتباری به این وزارتخانه فرهنگی عرضه بدارد.

اگر مجلس به او رأی اعتماد بدهد در مسائل فرهنگی موثر است. 


کد مطلب: 221359

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221359/سلیمی-نمین-عراقچی-مذاکرات-ضدتحریم-تقویت-خواهد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir