کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در گفتگوی تفصیلی با «دانشجو»:

ما هم به کابینه پیشنهادی انتقاد داریم/فیلم

23 مرداد 1403 ساعت 17:30

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: ممکن است یک سری انتقادات وارد باشد همان طور که خود ما داریم. مثلا من خیلی تمایل داشتم یکی از برادران اهل سنت نیز جزو وزرا باشند یا اینکه جوانگرایی رعایت شود و سن کابینه پایین‌تر باشد


به گزارش مردم سالاری آنلاین، به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ مخاطبان عزیز و ارجمند تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو، به برنامه "دروازه دولت" خوش آمدید. این برنامه به همت همکارانم در خبرگزاری دانشجو به‌صورت زنده و مستقیم تقدیم نگاه گرم شما می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر در برنامه تأکید کردم، "دروازه دولت" به دنبال بررسی کابینه دولت چهاردهم، چشم‌انداز دولت، و نگرش آن نسبت به مسائل و مشکلات کشور است. همچنین بررسی می‌کنیم که دولت چهاردهم از نظر سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی چه مسیری را دنبال خواهد کرد و آینده کشور با راهبرد‌های این دولت به کجا خواهد انجامید.

امروز در خدمت مهمان عزیزی هستیم: آقای دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و یکی از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب هستیم. امیدواریم که گفت‌وگوی خوبی با آقای دکتر کواکبیان داشته باشیم.
مشروح این گفتگوی تفصیلی به این شرح است:

سوال: آقای دکتر کواکبیان درباره دولت وفاق ملی، که مد نظر آقای پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی بود، نظر شما درباره دولت "وفاق ملی" تحقق این وعده‌ها چیست و چقدر از آن‌ها به واقعیت پیوسته است؟

کواکبیان: ببینید، بحث اینکه دولت یعنی چه، خودش جای بررسی دارد. یک موقع ما می‌گوییم دولتی هست که تماماً یک‌دست است، اما در راستای وفاق ملی عمل می‌کند و تمامی جریانات سیاسی و جناح‌ها را در بر می‌گیرد. اما گاهی نه، می‌گوییم از همه جناح‌های سیاسی باید در دولت حضور داشته باشند تا بتوانیم به وفاق ملی برسیم. به نظر من، آقای دکتر پزشکیان بین این دو مفهوم راه میانه‌ای را انتخاب کرده‌اند؛ یعنی هم تلاش کرده که از همه جناح‌ها افرادی را در دولت قرار دهد و هم هدف اصلی‌اش این بوده که بدون گرایش خاصی به همه ملت خدمت کند.

ممکن است انتقاداتی هم وارد باشد. خود ما هم شاید انتقاداتی داشته باشیم. مثلاً من خیلی دوست داشتم که یکی از برادران اهل سنت هم جزو وزرا باشد، اما نشد. یا از نظر جوان‌گرایی، بهتر بود میانگین سنی کابینه کمی پایین‌تر می‌بود. البته انتقادات وارد است و باید هم جدی گرفته شود، اما باید توجه داشت که این دولت در ابتدای کار است و همه باید کمک کنیم تا به‌خوبی شکل بگیرد.

سوال: به نظر شما دولت وفاق ملی که آقای دکتر پزشکیان مطرح کردند، چقدر به واقعیت نزدیک شده است؟

کواکبیان: به نظر من، آقای دکتر پزشکیان سعی کرده‌اند که تقریباً از همه جناح‌ها افرادی را در دولت قرار دهند. هدف ایشان این بوده که بدون گرایش خاصی به همه ملت خدمت کنند و در راستای وفاق ملی قدم بردارند. البته ممکن است انتقاداتی هم وارد باشد؛ مثلاً من شخصاً خیلی تمایل داشتم که یکی از برادران اهل سنت هم جزو وزرا باشد، ولی این امر محقق نشد.
 

سوال: نظر شما درباره نحوه عملکرد کمیته‌های مشورتی در تعیین وزرای پیشنهادی چیست؟ آیا این فرآیند به‌خوبی انجام شده است؟

کواکبیان: ببینید، من به عنوان کسی که دو دوره با آقای دکتر پزشکیان بودم، معتقدم که ایشان بین انتخاب افرادی از جناح‌های مختلف و خدمت به مردم بدون گرایش خاص، راه میانه‌ای را انتخاب کرده‌اند. شاید برخی انتظار داشتند که دستاورد‌های کمیته‌ها در لیست وزرا بیشتر نمایان باشد، ولی مقدورات دولت و شرایط فعلی نیز باید در نظر گرفته شود. در نهایت، اگرچه این فرآیند کامل نبوده، اما باید حمایت کنیم و انتقادات سازنده را نیز مد نظر قرار دهیم.

سوال: استعفای آقای ظریف از معاونت راهبردی دولت پس از اعلام لیست وزرا، چه پیامی داشت؟ آیا این اختلاف به نحوه تنظیم لیست وزرا مربوط می‌شود؟

کواکبیان: جناب آقای دکتر ظریف انصافاً در دوران انتخابات زحمات زیادی کشیدند و حضور فعالی در استان‌ها داشتند. شاید انتظار بود که دستاورد کمیته‌ها بیشتر در لیست وزرا نمایان باشد، ولی مقدورات دولت محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. استعفای ایشان ممکن است به دلیل این انتظارات و همچنین برخی اختلاف‌نظر‌ها باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که ایشان همچنان از دولت دکتر پزشکیان حمایت می‌کنند و این نشان‌دهنده عمق مسئولیت‌پذیری ایشان است.

سوال: با توجه به چالش‌های اقتصادی پیش‌روی دولت، آیا تیم اقتصادی آقای پزشکیان توانایی لازم برای حل این مشکلات را دارد؟

کواکبیان: بله، البته باید ببینیم که آیا وزرای پیشنهادی از مجلس رای می‌آورند یا خیر. اگر رای بیاورند، امیدواریم که با توجه به برنامه‌ها و راهبرد‌های موجود، وضعیت اقتصادی بهبود یابد. اما نباید فراموش کنیم که مسائل اقتصادی ما تا حد زیادی به روابط بین‌المللی و دیپلماسی گره خورده است. اگر بتوانیم در این زمینه‌ها موفق عمل کنیم، می‌توانیم به حل مشکلات اقتصادی هم امیدوار باشیم.

سوال: به عنوان آخرین سوال، اصلی‌ترین چالش پیش‌روی دولت دکتر پزشکیان چیست؟

کواکبیان: من معتقدم که اگر همه مجموعه نظام، همان‌طور که رهبری نیز فرمودند، کمک کنند، دولت دکتر پزشکیان می‌تواند موفق شود. اما اگر این فرصت از دست برود و خدای نکرده عملکرد دولت باعث ناامیدی مردم شود، این بسیار خطرناک خواهد بود. بزرگ‌ترین دغدغه من این است که نگذاریم مردم مأیوس شوند و باید تلاش کنیم تا رضایتمندی آن‌ها را حفظ کنیم.


دانلود


کد مطلب: 221278

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221278/هم-کابینه-پیشنهادی-انتقاد-داریم-فیلم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir