کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش‌ها به بیانیه سه‌جانبه درباره آتش‌بس غزه

19 مرداد 1403 ساعت 20:00

کشورهای آمریکا، قطر و مصر می‌گویند آماده هستند پیشنهاد نهایی برای توافق آتش‌بس میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را به طرفین درگیر ارائه کنند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ کشورهای آمریکا، قطر و مصر بامداد جمعه و در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند توافق برای توقف درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرا تکمیل شده و باید بدون تاخیری نهایی شود.

طبق این بیانیه، «پس از ماه‌ها فعالیت، میانجیگران آماده هستند تا پیشنهاد نهایی را به حماس و اسرائیل ارائه کنند».

این کشورها گفته‌اند تنها جزئیات توافق باقی مانده است و باید روی آن کار شود.

آن‌ها از حماس و رژیم صهیونیستی خواسته‌اند تا مذاکرات را در دوحه و یا قاهره از سر بگیرند تا در یک هفته جزئیات پایانی را نهایی کرده و اجرای آن را آغار کنند.

تا این لحظه حماس و رژیم صهیونیستی واکنشی به این بیانیه نداشته‌اند.

وبگاه تایمز اسرائیل نوشته بر اساس جزئیاتی که تاکنون رسانه‌ای شده، طرف‌ها به سمت توافقی سه مرحله‌ای که با آزادی شماری از اسرای اسرائیلی از غزه و عقب‌نشینی نظامیان  اشغالگر از بخش‌هایی از غزه آغاز می‌شود.

 

واکنش ها به بیانیه سه جانبه/ تل آویو هیآتی را به محل نشست اعزام می کند

 

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به بیانیه بامداد امروز (جمعه) قطر، مصر و آمریکا درباره غزه اعلام کرد، این رژیم مذاکره کنندگانی را برای شرکت در نشست ۱۵ اوت به محل مذاکرات اعزام خواهد کرد.

دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه مذکور گفت، هدف از اعزام تیم مذاکره‌کنندگان نهایی کردن جزئیات و اجرای «توافق چهارچوبی» است.

از سوی دیگر «بتسلئیل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: بیانیه میانجی‌ها درباره مذاکرات آتش‌بس، برابری خیالی میان گروگان‌های دو طرف را به وجود می‌آورد. زمان برای افتادن در تله خطرناکی که در آن میانجی‌ها می‌خواهند ما را مجبور به توافقی کنند که به حماس اجازه می‌دهد توانمندی‌های خود را احیا کند، فرا نرسیده است.

 

استقبال عراق 

وزارت خارجه عراق امروز (جمعه) در بیانیه‌ای از استقبال بغداد از بیانیه قطر، آمریکا و مصر برای برقراری آتش‌بس در غزه خبر داد. 

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که این وزارتخانه از بیانیه مشترک صادر شده از سوی رهبران آمریکا، مصر و قطر که خواهان امضای توافق آتش‌بس در غزه، آزادسازی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان و ارائه کمک فوری به مردم غزه است استقبال می‌کند.

بغداد الیوم در ادامه نوشت، وزارت خارجه عراق تاکید کرده است که این بیانیه بازتاب تعهد جدی رهبران سه کشور به ایجاد راه‌حل برای بحران انسانی در غزه است و گام مهمی به سوی تحقق ثبات در منطقه به شمار می‌رود.

این وزارتخانه بر حمایت خود از این تلاش‌های بین‌المللی تاکید کرد و از همه طرف‌های ذیربط خواستار برخورد مثبت با این ابتکار عمل شد.

عراق همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات فوری شد و بر آمادگی خود برای حمایت از هرگونه تلاشی در راستای تقویت امنیت و صلح منطقه تاکید کرد.

وزارت خارجه عراق ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به نتایج چشمگیری منجر شود که به از بین بردن رنج ملت فلسطین و پایان دادن به بحران کنونی در اسرع وقت کمک کند.

 

حمایت لبنان

وزیر خارجه لبنان حمایت خود را از بیانیه سه‌جانبه درباره مذاکرات پیرامون معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه  اعلام کرد. «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجیه لبنان امروز (جمعه) اظهار داشت: دولت لبنان از بیانیه مشترک «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر، و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر حمایت می‌کند و لازم است به مردم فلسطین در غزه و زندانیان و خانواده‌هایشان که رنج عظیمی را متحمل شده‌اند کمک‌ فوری ارائه شود. بوحبیب تاکید کرد: دولت لبنان معتقد است که مجالی برای تاخیر بیشتر وجود ندارد و از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد تا روند آزادی زندانیان، آغاز آتش‌بس و اجرای توافق را بدون تردید تسریع بخشند. دولت لبنان نیز در نظر دارد پیشنهاد جدیدی را برای تکمیل اجرای سایر بندها به نحوی که رضایت همه طرف‌ها را جلب کند، ارائه دهد.

او افزود: دولت لبنان به درخواست برای از سرگیری مذاکرات فوری در روز پنجشنبه ۱۵ اوت در دوحه یا قاهره جهت نهایی کردن توافق و آغاز فوری اجرای آن می‌پیوندد. زمان آن رسیده است که قاطعانه رفتار کنیم و به تعهدات خود برای برقراری صلح و کمک به آسیب‌دیدگان از وقایع جاری و بازگشت آرامش به منطقه عمل کنیم.


کد مطلب: 221025

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221025/واکنش-ها-بیانیه-سه-جانبه-درباره-آتش-بس-غزه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir