کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صدور هشدار زرد هواشناسی / فعالیت ناپایداری‌های موسمی از فردا تا یکشنبه

18 مرداد 1403 ساعت 16:40

سازمان هواشناسی نسبت به «فعالیت ناپایداری موسمی» و «افزایش گرادیان فشاری» در برخی استانها از فردا تا یکشنبه هفته آتی، هشدار داد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا،سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نسبت به تداومِ فعالیت ناپایداری‌های موسمی و گرادیان فشاری هشدار داد.

سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت ناپایداری‌های موسمی به ویژه در ساعات بعدازظهر و در روز یکشنبه (۲۱ مرداد) با عبور موجی از عرض‌های بالا خبر داد. بر اساس این هشدار، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد، گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

زمان این هشدار از روز جمعه، ۱۹ مرداد آغاز می‌شود و روز یکشنبه، ۲۱ مرداد ماه به پایان می‌رسد. نیمه‌جنوبی استان سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس و نوار شرقی استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری، روز جمعه، ۱۹ مرداد و همچنین نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب غرب کرمان، شرق و غرب و شمال هرمزگان، جنوب شرق فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد نیز  روز شنبه، ۲۰ مرداد ماه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب غرب کرمان، شرق و جنوب شرق فارس، شمال استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و ارتفاعات استانهای گیلان، مازندران، تهران، البرز و قزوین نیز روز یکشنبه، ۲۱ مرداد ماه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بر اساس این مخاطره، احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری‌شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال وجود دارد.

سازمان هواشناسی به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکانهای مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال را توصیه می‌کند.

 سازمان هواشناسی همچنین نسبت به گرادیان فشاری هشدار داد. بر این اساس، وزش باد شدید تا نسبتا شدید با گردوخاک، در نواحی مستعد با توفان گردوخاک و احتمال توفان شن (در شرق کشور) پیش‌بینی می‌شود.

زمان هشدار از روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد ماه آغاز می‌شود و روز دوشنبه ۲۲، مرداد به پایان می‌رسد.

جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد، کرمان، یزد، جنوب تهران، قم، ایلام و خوزستان در روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد و همچنین خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، یزد، اصفهان، جنوب تهران، قم، مرکزی نیز روز جمعه، ۱۹ مرداد ماه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

همچنین خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، سمنان، قم، مرکزی و جنوب تهران، روز شنبه، ۲۰ مرداد؛ خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، یزد، قم، اصفهان، مرکزی و جنوب تهران، روز یکشنبه، ۲۱ مرداد و خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، قم، تهران، مرکزی، همدان، سمنان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان نیز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

بر اساس این مخاطره،  کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی را  توصیه می‌کند. 

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.


کد مطلب: 220973

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220973/صدور-هشدار-زرد-هواشناسی-فعالیت-ناپایداری-های-موسمی-فردا-یکشنبه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir