کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازداشت ولادیمیر پوتین کلید خورد؟

18 مرداد 1403 ساعت 11:30

اوکراین از مکزیک درخواست کرد تا در صورت سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به این کشور آمریکای جنوبی، وی را بازداشت کند.


سفارت اوکراین در مکزیک امروز پنجشنبه (روز چهارشنبه به وقت محلی) از دولت مکزیک خواست اگر پوتین در مراسم تحلیف «کلودیا شینباوم» رئیس جمهور منتخب این کشور شرکت کرد، وی را دستگیر کند.

دفتر دیپلماتیک اوکراین مدعی شد که پوتین «یک جنایتکار جنگی» است.

سفارت اوکراین همچنین از مکزیک برای دعوت از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور کشور خود به منظور شرکت در مراسم تحلیف قدردانی کرد.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که اوکراین غیرگزینشی و نسنجیده گوله باران می کند و فرقی بین اهداف حملاتش نمی گذارد، نظامی باشد یا غیرنظامی.

سفارت مکزیک در بیانیه ای اعلام کرد: ما اطمینان داریم که دولت مکزیک حکم بازداشت بین المللی را رعایت می‌کند و نامبرده (پوتین) را به نهاد قضایی سازمان ملل در لاهه تحویل خواهد داد.

در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱)، دادگاه کیفری بین المللی (ICC) حکم بازداشت رییس جمهور روسیه را با ادعای ارتکاب جنایات جنگی، صادر کرد.

«خوان رامون د لا فوئنته» که به عنوان وزیر امور خارجه «شینباوم» رئیس جمهور منتخب مکزیک انتخاب شد، توضیح داد که دعوت از رهبران همه کشورها از جمله روسیه و اوکراین که مکزیک با آنها روابط دیپلماتیک دارد، برای مراسم تحلیف یک «پروتکل استاندارد» است.

مکزیک عضو دیوان بین المللی کیفری است در حالی که روسیه عضو این دیوان نیست؛ با وجود این، دو کشور روابط خود را تقویت کرده‌اند. پوتین پیروزی شینباوم را در ماه ژوئن تبریک گفت و از مکزیک به عنوان «شریک تاریخی دوستانه روسیه در آمریکای لاتین» یاد کرد.

شینباوم که آماده تبدیل شدن به اولین رئیس جمهور زن مکزیک است، در انتخابات سراسری در ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) به پیروزی تاریخی رسید و دوره شش ساله خود را در اکتبر آغاز خواهد کرد. هم پوتین و هم زلنسکی از جمله سران جهان بودند که به او تبریک گفتند.


کد مطلب: 220956

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220956/بازداشت-ولادیمیر-پوتین-کلید-خورد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir