کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشنایی با یحیی السنوار رهبر جدید حماس

17 مرداد 1403 ساعت 17:45

در حالی یحیی سنوار به رهبری جدید حماس انتخاب شد که مرجعیت رهبری سیاسی و نظامی این گروه در یک فرد تجمیع و مرکز تصمیم سازی این گروه به غزه بازگشت. خبرآنلاین گزارش می دهد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ حماس روز سه شنبه اعلام کرد که یحیی سنوار، یکی از فرماندهان حملات ۷ اکتبر به اسرائیل است را به عنوان رهبری شاخه سیاسی این گروه انتخاب کرده است. این گروه در بیانیه ای تاکید کرد: «انتخاب برادر یحیی سنوار از قلب نوار غزه محاصره شده که در خط مقدم با مبارزان مقاومت و بین فرزندان مردمش در زیر آوار و محاصره و کشتار و گرسنگی حضور دارد، بار دیگر تأکید می کند که اهدافی که دشمن با کشتن رهبران به دنبال آن است شکست خورده است.»

سنوار که تحت تعقیب ترین فرد از سوی اسرائیل است، جانشین اسماعیل هنیه می شود که هفته گذشته در تهران و از سوی اسرائیل ترور شد. سنوار که از سال ۲۰۱۷ رهبر حماس در غزه است، مدت هاست که برنامه ریز استراتژی نظامی حماس در آنجا محسوب می شود. اما حالا او همچنین جایگزین اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی پیشین این گروه و رابط کلیدی در مذاکرات آتش بس غیرمستقیم با اسرائیل خواهد شد.

انتخاب او برای رهبری دفتر سیاسی این گروه در حالی صورت می گیرد که خاورمیانه برای ایران و محور مقاومت، از جمله حماس، حزب الله در لبنان و حوثی ها در یمن، آماده می شود تا در واکنش به ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر، به اسرائیل حمله کنند.

سالهاست که رهبران شاخه سیاسی حماس معمولا در خارج از غزه یا کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل مستقر بوده اند و به توسعه ساختار قدرت حماس کمک کردند. از سال ۲۰۰۷ تا زمان آغاز جنگ در سال گذشته، حماس بر غزه حکومت می کرد و قدرت نظامیش در آنجا متمرکز شده است.

ناظران سیاسی می گویند انتخاب یحیی سنوار برای جانشینی هنیه شکاف بین تصمیم سازی نظامی و سیاسی را پر می کند. چه آنکه بعید به نظر می رسد که او بتواند غزه را ترک کند، زیرا ارتش اسرائیل همچنان در تعقیب او بوده و ترور سنوار را دنبال می کند.

سنوار که در محله فقیرنشینی در شهر خان یونس در جنوب غزه متولد شد، در دهه ۱۹۸۰ به حماس پیوست. او در سال ۲۰۱۱ به همراه بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی دیگر در ازای یک سرباز اسرائیلی که در بازداشت حماس بود، آزاد شد. او در دهه ۱۹۸۰ به عنوان مشاور شیخ احمد یاسین، بنیانگذار حماس، به شهرت رسید.

سنوار به ساخت شاخه نظامی حماس، گردان های قسام، کمک کرد و بعدا وظیفه رهبری یک دستگاه امنیت داخلی را بر عهده گرفت که المجد نام داشت و وظیفه آن حذف فلسطینی های مظنون به همکاری با اسرائیل بود.

تحلیلگران می گویند هنیه به عنوان چهره دیپلماتیک حماس در خارج از کشور فعالیت می کرد، در حالی که سنوار عملیات زمینی را کنترل می کرد و روابط نزدیکی با شاخه نظامی حماس داشت.

فؤاد خفش، تحلیلگر سیاسی فلسطینی نزدیک به حماس، گفته که ارتقای سنوار به رهبری سیاسی، «تصمیمی نمادین است که نشان می دهد حماس با خط فکری سنوار است.»

اسامه حمدان، سخنگوی حماس نیز در مصاحبه ای با الجزیره گفت که سنوار به اتفاق آرا انتخاب شده و او «مورد قبول همه افراد جنبش است». او گفته که هنوز خیلی زود است که در مورد چگونگی تأثیر انتخاب او بر مذاکرات آتش بس بحث کنیم، اما تاکیدکرده که وضعیت مذاکرات تغییر چندانی نخواهد کرد. حمدان تاکید کرده: "مذاکرات توسط رهبری مدیریت می شد و سنوار همیشه حضور داشت. "

تحلیلگران معتقدند که جایگزینی او با سنوار که از زمان حمله هفتم اکتبر تا حد زیادی دیده نشده، نشانگر جایگاه مرکزی غزه در دیدگاه سیاسی این گروه است. سنوار به یک موقعیت با نفوذ در حماس رسیده است که رهبری در غزه را در دستور کار دارد. این تحلیلگران می گویند انتخاب سنوار به عنوان رهبر جنبش، باعث پویایی جنبش با محوریت غزه خواهد شد.

این در حالی است که تحلیلگران غربی در مقایسه هنیه و سنوار می گویند یحیی سنوار بسیار انعطاف ناپذیرتر بوده و مذاکره با او بسیار دشوارتر خواهد بود. در چنین شرایطی این امکان بیش از هر زمانی تقویت خواهد شد که استمرار مبارزه در غزه جایگزین هر مذاکره ای برای تبادل اسرا یا پایان جنگ شود.

 

 


کد مطلب: 220920

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220920/آشنایی-یحیی-السنوار-رهبر-جدید-حماس

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir