; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - نظر مثبت مجلس بر حضور عراقچی در وزارت‌خارجه دولت پزشکیان - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر مثبت مجلس بر حضور عراقچی در وزارت‌خارجه دولت پزشکیان

16 مرداد 1403 ساعت 16:30

سلمان ذاکر، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی می‌گوید: افرادی که به عنوان اعضای کابینه به مجلس معرفی می‌شوند از صافی اول گذشتند، به عبارتی از صافی معاون اول رئیس جمهور و معاون راهبردی او عبور کردند و استعلام‌های لازم را از اداره اطلاعات و سپاه دریافت کردند. لذا اگر فردی برای حضور در کابینه معرفی می‌شود از صافی‌های اول عبورر کرده است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، گمانه زنی بر سر اعضای احتمالی کابینه چهاردهم، حجم اصلی اخبار سیاسی این روزهای بعد از تنفیذ و تحلیف را به خود اختصاص داده است، در این میان برخی خبرها حکایت از آن دارد که لیست نهایی شورای راهبری به فراکسیون‌ها هم رسیده، نکته‌ای که خبرگزاری خبرآنلاین با چند نماینده مطرح کرد و تاکنون مورد تایید قرار نگرفته است.

سلمان ذاکر، نماینده ارومیه از جمله اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی است که در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از زمان احتمالی ارائه لیست اعضای کابینه دولت چهاردهم به مجلس خبر می‌دهد و بسیار خوش‌بین به رأی آوردن لیستی است که پزشکیان ارائه می کند.

او حتی از اعتماد کردن مجلس به عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه می‌گوید و بر این نکته تاکید می‌کند که وقتی پزشکیان از صافی شورای نگهبان رد شده باید بنا را بر تعامل با دولت گذاشت. 

در ادامه گفتگوی خبرگزاریی خبرآنلاین با سلمان ذاکر، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی را می‎‌خوانید:

****

*آقای ذاکر! رئیس جمهور درباره انتخاب اعضای کابینه با فراکسیون انقلاب رایزنی و مشورت داشته است؟

پزشکیان به صراحت در آخرین گفتگوی خود گفته که در راستای پیش‌برد اهداف جمهوری اسلامی و خدمت مردم دولت وفاق ملی و دولت ائتلافی از همه احزاب و گروه‌ها و آنها که در چهارچوب نظام و انقلاب فعال و به فکر مردم هستند، تشکیل می‌دهد. به نظر من پزشکیان کار خود را از یک حزبی شروع کرده و آرام آرام به سمت دولت ائتلافی می‌رود، انشالله این دولت ائتلافی کمرنگ نشود.

شروع کار پزشکیان نشان‌ می دهد قصد تشکیل دولت ائتلافی و وفاق ملی را دارد

 البته هنوز لیست کابینه، بیرون نیامده که ببینیم این دولت ائتلافی به شکل کامل موفق خواهد شد یا خیر، اما رویکر و تفکر پزشکیان تشکیل دولت ائتلافی را می‌رساند و ما باید این تفکر را تمجید و تقویت کنیم و افرادی را معرفی کنیم که واقعا در این راستا حرکت می‌کنند.

البته رهبری هم شاخصه‌هایی نظیر کارآمدی، ایمان به نظام و خدمت به مردم را در مورد اعضای کابینه مطرح کردند. بنابراین به نظر بنده شروع کار پزشکیان نشان‌دهنده این است که قصد تشکیل ائتلافی و وفاق ملی را دارد. 

احتمالا از شنبه کار بررسی صلاحیت‌های اعضای کابینه در مجلس شروع می‌شود

*شنیده‌ها  حاکی از آن است که لیست نهایی شورای راهبری به فراکسیون‌ها رسیده است، آیا لیست به دست شما هم رسیده است؟

خیر، ما هنوز لیست کامل و تمام شده را مشاهده نکردیم و فکر می‌کنم تا آخر این هفته به دست هیئت رئیسه برسد و از شنبه هفته بعد صلاحیت‌های علمی، توانمندی‌های فردی، سوابق مدیریتی و صلاحیت‌های مختلف دیگر که مربوط به کمیسیون‌ها است، من‌جمله صلاحیت‌های تخصصی هر کمیسیون در دستگاه مربوط بررسی می‌کنیم و امتیازدهی خواهیم کرد.

*یعنی لیست این هفته به دست شما می‌رسد...

فکر می ‎کنم بله، آخر هفته حتما لیست نهایی کابینه ابلاغ می‌شود چراکه رئیس جمهور دو هفته فرصت داشته، لیست‌ها را به مجلس اعلام کند و الان یک هفته گذشته، این هفته هم رو به پایان است.

درباره کابینه پیشنهادی از اطلاعات و سپاه استعلام گرفته می شود

*مشخصاً معیار شما برای رأی دادن به اعضای کابینه چیست؟ به عبارت دیگر گزینه مورد نظر چه ویژگی داشته یا نداشته باشد، از نظر شما صلاحیت حضور در کابینه را ندارد؟

از ابتدای امر، با توجه به اینکه شورای نگهبان به پزشکیان صلاحیت داده است، مردم هم به او رأی دادند و از آن طرف تنفیذ و تحلیف هم صورت گرفته باید اصل را بر اعتماد و تعامل بگذاریم و بدانیم که افرادی که معرفی می‌شوند از صافی اول گذشتند، به عبارتی از صافی معاون اول رئیس جمهور و معاون راهبردی او عبور کردند و استعلام‌های لازم را از اداره اطلاعات و سپاه دریافت کردند.

لذا اگر فردی برای حضور در کابینه معرفی می‌شود از صافی‌های اول عبورر کرده است. صافی‌های بعدی مربوط به مجلس است، به این معنی که پارلمان ارزیابی می‌کند فرد معرفی شده می‌تواند دستگاه عریض و طویل را هدایت کند یا خیر، لذا تشخیص توانایی افراد برعهده مجلس و کمیسیون‌ها است که به نظر بنده در این راستا باید کارآمدی را معیار قرار بدهیم.

البته موارد فکری، اعتقادی، ایمان به انقلاب، نظام و آرمان‌ها باید صددرصدی باشند اما وقتی کار بررسی افراد به کمیسیون‌ها می‌رسد ما اگر بُعد تخصصی، دلسوزی، کارآمدی، گره‌گشایی و داشتن یک برنامه که بدانیم از کجا شروع می ‎کند، به کجا می‌رسد و چند تا گره را می‌تواند باز کند، را معیار قرار دهیم، آن وقت تشخیص می‌دهیم که براساس این معیارها به فرد معرفی شده نظر مثبت بدهیم یا منفی. انشالله نظر مثبت بدهیم تا دولت کار خودش را انجام دهد.

وزارت تعاون که در حوزه فقیران و مستمدان فعالیت می‌کند، هم حساس است

*آقای ذاکر، از نظر شما کدام وزارتخانه‌ها حساس‌تر هستند؟

صددرصد وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات بسیار حساس هستند و علاوه بر این وزارت صمت که در حوزه تولید اهمیت دارد و همچنین وزارت تعاون که در حوزه فقیران، مستمندان و معیشت دهک‌های پایین فعایت می‌کند، بسیار مهم هستند.

*درباره وزارت امور خارجه افرادی مانند آقایان صدر و عراقچی مطرح هستند، ارزیابی شما از فضای مجلس برای معرفی عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه به چه صورت است؟ آیا مجلس با نگاه جناحی عراقچی را مورد بررسی قرار می ‎دهد؟

مجلس حتماً وفاق ملی و دولتی که براین اساس تشکیل شده را در نظر می‌گیرد و فکر می‌کنم نظر مجلس مثبت خواهد بود.

دریادار ایرانی را نمی‌شناسم

*درباره برعهده گرفتن تصدی وزارت دفاع نیز افرادی مانند دریادار ایرانی، دریادار سیاری و امیر حاتمی مطرح هستند، ارزیابی شماا از این افراد به چه صورت است؟ اسامی افراد دیگری برای حضور در این وزارتخانه را شنیدید؟

خیر، بنده دریادار ایرانی را نمی‌شناسم.

*برای سایر وزارتخانه‌های اسامی چه کسانی را شنیدید؟ 

خیر. البته در فضای مجازی لیست‌های متفاوتی بیرون می‌آید و ما لیست نهایی را از مجلس دریافت خواهیم کرد. 

مجلس به پورمحمدی رأی اعتماد می‌دهد

*از نظر شما بسترهای لازم در مجلس برای معرفی افرادی مانند پورمحمدی و یا انصاری به عنوان گزینه‌های وزارت کشور تا چه اندازه فراهم است؟ از طرفی زمزمه‌هایی درباره حضور مثلا اقای علایی در کابینه شنیده می‌شود...

هر کدام بیایند، فکر کنم مجلس رأی می‌دهد، هم پورمحمدی و هم علایی. 


کد مطلب: 220853

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220853/نظر-مثبت-مجلس-حضور-عراقچی-وزارت-خارجه-دولت-پزشکیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir