کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رمزگشایی از پاسخ تهران به تل‌آویو

16 مرداد 1403 ساعت 14:49

گروهی از ناظران مدعی اند که پاسخ ایران اجتناب ناپذیر است اما نوع واکنش تهران می تواند برای خاورمیانه و جهان تعیین کننده باشد. از منظر این گروه تنها نتیجه قطعی ترورهای اخیر اسرائیل توقف رایزنی های صلح است و سایر پیامدها به کنش و واکنش های ایران و حزب الله با اسرائیل منوط است.


اسرائیل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس را ساعاتی پس از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در تهران ترور کرد،؛رخدادی خونین که همزمانی داشت با ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله در حومه بیروت. حالا گروهی از ناظران با استناد به رویارویی بی‌سابقه تهران و تل‌آویو در ماه آوریل؛ رویارویی که به واسطه اش ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری اش بیش از 300 پهپاد و موشک را به سمت سرزمین های اشغالی پرتاب کرد. حالا گروهی با استناد به تحولات چند ماه گذشته، مدعی اند که پاسخ تهران به ترورهای اخیر اجتناب ناپذیر است. هرچند در باب نوع واکنش نمی توان نظر داد اما اولین سوال زمان بندی است. در ماه آوریل دو هفته طول کشید تا ایران تلافی کند. تهران تلاش دارد تا تل آویو را در اضطراب نگاه دارد. سوال دیگر این است که آیا ایران مانند ماه آوریل تنها پایگاه های نظامی اسرائیل را هدف قرار خواهد داد یا نه.

پاسخ ایران اجتناب ناپذیر است

اکونومیست با انتشار یادداشتی مدعی است، پاسخ ایران به ماجراجویی های اخیر اسرائیل، پاسخی ترکیبی خواهد بود.

به نوشته این نشریه، از ماه اکتبر، اسرائیل از همه جهت هدف از جانب اعضای محور مقاومت هدف قرار گرفته شده است؛ به عنوان مثال، حزب الله عمدتاً از راکت های کوتاه برد در حملات تقریباً روزانه خود به اسرائیل استفاده کرده. حالا این گروه می تواند برخی از موشک های بزرگتر خود برای انتقام ترور فواد شکر استفاده کند.

به ادعای این نشریه، آمریکا نیروهای قابل توجهی در منطقه دارد، از جمله یک گروه حمله ناو هواپیمابر در خلیج فارس ناو دریایی دیگر را وارد شرق مدیترانه کرد. همزمان یک اسکادران از جنگنده های رادارگریز F-22 به سرعت وارد خاورمیانه شدند. ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا نیز به منطقه سفر کرد. گویا بخشی از سناریوی اکتبر تکرار می شود.

 به ادعای اکونومیست، آمریکا تلاش دارد تا با متحدان غربی و عرب خود برای ایجاد ائتلاف دفاعی ادعایی هم‌صدا شود. این کشور با تکیه بر توانمندی‌های دفاع موشکی اسرائیل، امید دارد که تل‌آویو بتواند بخش عمده ای از پرتابه های ایران را رهگیری کند. اگر خواست واشنگتن محقق شود، خاورمیانه یک بار دیگر از رویارویی تمام عیار جان سالم به درخواهد برد. این در حالی است که ایران و حزب الله به دنبال جنگ همه جانبه نیستند. در ایران میانه روها که حالا پیروز انتخابات هستند ضمن تاکید بر پاسخ به اسرائیل، مخالفتشان را با تشدید تنش ها اعلام کردند.

یوسف پزشکیان، پسر رئیس جمهور تازه ایران که به تازگی مراسم تحلیفش برگزار شده در صفحه شخصی اش نوشته، جنگ با اسرائیل برای ایران اولویت ندارد.

پایه های ائتلاف شکننده شد

در مقابل اسرائیل به ائتلاف تحت رهبری آمریکا جهت کمک به این بازیگر برای رهگیری پرتابه ها امید دارد.

به ادعای اکونومیست، اگر موشک‌ها پرتابی تهران هزینه بالایی را به اسرائیل تحمیل کنند، تل آویو ناچار است دست به حمله ای تلافی جویانه بزند؛ گزاره ای که غرب از آن هراس دارد، از همین رو برخی از کشورهای غربی از شهروندانشان خواسته اند تا خاک ایران و لبنان را ترک کنند.

ناظران می گویند که امروز حمایت آمریکا از اسرائیل در قیاس با گذشته متزلزل شده است. از منظر این گروه کلید پایان دادن به خشونت های مارپیچ در منطقه، آتش بس در غزه است؛ جایی که ده ها هزار فلسطینی از ماه اکتبر در آن کشته شده اند. مذاکره کنندگان اسرائیلی و آمریکایی معتقدند که چارچوبی برای چنین آتش بسی وجود دارد: ابتدا آتش بس موقت و سپس آتش بس پایدارتر برقرار شود. نتانیاهو به آمریکایی ها گفته که از این توافق حمایت می کند. اما او همچنین مکرراً شرایط جدیدی را برای ادامه مذاکرات اضافه کرده و به شرکای ائتلاف راست افراطی گفته که با پایان دادن به جنگ قبل از «پیروزی کامل» موافقت نخواهد کرد. ژنرال‌ها و روسای جاسوسی اسرائیل نیز در باب لزوم برقراری آتش‌بس اتفاق نظر ندارند. آنها در روزهای اخیر جلسات پرتنش خود را با نخست وزیر برگزار کرده اند.

به ادعای این نشریه ترور اسماعیل هنیه مذاکرات آتش بس را تا زمانی که حماس رهبری را جایگزین کند، متوقف خواهد کرد. به نظر می رسد خالد مشعل جانشین بالقوه هنیه است؛ چهره ای که به ادعای ناظران در باب رایزنی ها با یحیی سنوار اختلاف نظر دارد و توافق میان این یکی از شروط از سرگیری رایزنی ها است.


کد مطلب: 220847

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220847/رمزگشایی-پاسخ-تهران-تل-آویو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir