کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ؛

تلاش برای رسیدن به سهم ۶درصدی از درآمدهای صادرات غیرنفتی

16 مرداد 1403 ساعت 9:22

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: در تلاش برای رسیدن به سهم شش‌درصدی از درآمدهای ارزی کشور در صادرات غیرنفتی هستیم. نشست خبری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با حضور عارف نوروزی، مدیر عامل این شرکت، برگزار شد. در این نشست عملکرد و مهم‌ترین دستاوردهای شرکت شستا، از جمله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس، تشریح شد


به گزارش مردم سالاری آنلاین-نوروزی در این نشست گفت: در ایام اخیر اتفاق مهمی در شستا تجربه شد که آن پذیرفته شدن شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس است. از آنجا که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های کشور است و وارد بازار سرمایه و بورس شده، بی شک اتفاق مهمی برای بازار سرمایه کشور است. او افزود: اخیرا با توجه به اتفاقاتی که در منطقه رخ داده، با کاهش ارزش سهام در بورس مواجه هستیم. شرکت شستا تشکیلاتی است که بیش از ۱۰درصد بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده است. متاسفانه تحت تاثیر اتفاقات اخیر قیمت سهم بسیار کمتر از ارزش ذاتی آن شده و  ارزش دلاری شستا در بازار سرمایه یک‌سوم ارزش واقعی و ذاتی آن شده است. مدیر‌عامل شستا خاطرنشان کرد: به عقیده بسیاری از کارشناسان امروز زمان خرید سهام است نه فروش آن و طبیعتا با برطرف شدن مسائل، بازار باز می‌گردد. نوروزی گفت: از آنجا که شستا و هلدینگ‌های چهارده‌گانه آن وزن بالایی در بازار سرمایه دارند، بی‌شک سهامداران این شرکت باید در شرایط فعلی بورس مراقب سرمایه‌های خود باشند تا متحمل ضرر نشوند.

سهامداران ستاره خلیج فارس کدام شرکت‌ها هستند؟

نوروزی افزود: شرکت نفت ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۵ تاسیس شد و در حال حاضر ۴۹درصد سهام آن مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی شستا، ۳۴.۵درصد آن مربوط به مجموعه بازنشستگی نفت و ۱۷.۵درصد آن مربوط به دولت است. مدیر عامل شستا با اشاره به اهمیت ملی شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: امروز محصولات راهبردی مهمی از جمله ۴۰درصد بنزین کشور که شامل تولید روزانه ۴۵میلیون لیتر بنزین، ۱۲میلیون لیتر گازوئیل و گوگرد و سوخت جت است توسط شرکت نفت ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که سالانه بیش از ۱۴میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور دارد. نوروزی به ارزش شرکت ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این مجموعه با ۳.۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تاسیس شد و ارزش امروز آن حدود سه الی چهار برابر ارزش زمان سرمایه‌گذاری است. او افزود: امروز حدود ۴هزار نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم و چندین هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی جهان

مدیر‌عامل شستا با اشاره به اهمیت و جایگاه شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: شرکت نفت ستاره خلیج فارس امروز بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است که در سال ۱۳۹۷ رئیس‌جمهور وقت دستور بورسی شدن این شرکت را داد، اما به خاطر برخی مشکلات برای بورسی شدن با مشکل روبه‌رو شد، اما در چند ماه اخیر شرایط و ابهامات ارزی آن برای بورسی شدن برطرف شد و بالاخره این شرکت بورسی شد.

هدف‌گذاری ۵۷۰همتی شستا برای سال جاری

نوروزی به عملکرد شرکت شستا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تحقق درآمدهای عملیاتی شستا ۲۷۹ همت بود که برای سال جاری ۵۷۰همت هدف‌گذاری شده است. یعنی ۱۰۴درصد افزایش برای سال جاری مد نظر قرار گرفته است. او گفت: همچین در سال گذشته شستا سود ۵۳همتی کسب کرد که برای سال جاری بیش از ۲۰۰همت هدف‌گذاری شده است. در طرف دیگر درآمد ارزی شستا در سال ۱۴۰۲حدود ۱.۸میلیارد دلار بود و برای امسال ۲.۸میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

تلاش برای سهم ۶درصدی درآمد کشور

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در ادامه گفت: شستا در سال گذشته سهم چهاردرصدی از درآمدهای ارزی کشور داشت و برای سال جاری در تلاش هستیم که این سهم به شش‌درصد برسد. همچنین سال گذشته ۴۰همت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها صورت گرفته که برای امسال با ۲۷۵درصد رشد به ۱۵۰همت افزایش هدف‌گذاری شده و مقرر است تا نیمه سال بیش از ۶۰درصد برنامه تحقق پیدا کند.

 

تحقق ۲۶همتی پژوهش‌ از ابتدای سال

نوروزی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری شستا در طرح‌ها گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از ۲۶همت از پروژه‌های سال جاری به بهره‌برداری رسیده است. او اظهار کرد: در سال جاری ۵۰درصد افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی شستا صورت گرفته است. میزان افزایش سرمایه در شرکت‌های شستا ۲۸.۵همت بوده که برای امسال ۶۳.۵همت هدف‌گذاری شده است. مدیر عامل شستا افزود: سال گذشته ۶۹پروژه در شستا و با حجم ۱۱۴همت محقق شد که برای سال جاری به ۱۴۰طرح با حجم نقدینگی ۱۹۰همت سرمایه‌گذاری، هدف‌گذاری‌شده که ۴۰درصد آن تا امروز تحقق یافته است. نوروزی با اشاره به موضوع و بحث عدم شفافیت در رابطه با شستا گفت: از مجموع ۲۷۶ شرکت زیرمجموعه شستا، ۱۸۴شرکت مدیریتی و ۹۲شرکت غیرمدیریتی است که مدیریت ۱۸۴ شرکت مدیریتی در دست شستاست و ۷۶ شرکت آن بورسی هستند و تمام اطلاعات آنها در بورس وجود دارد. علاوه بر این دیگر شرکت‌های غیر‌بورسی زیرمجموعه بورسی‌ها هستند که متعاقب آن تمام اطلاعات و ریز جزئیات آنها در سامانه بورس وجود دارد. با این حال گزارش ۹۷ درصد از ۱۸۴ شرکت از نظر بازرسی و حسابرسی مقبول شده است.

در سال گذشته بازده سود سهامداران ۱۲درصد بود

او در پایان به سود خالص شرکت‌های بورسی زیرمجموعه شستا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شستا ۲۷درصد حاشیه سود خالص داشته که برای امسال ۳۴درصد برنامه‌ریزی شده است. همچنین حاشیه سود خالص شرکت‌های بورسی شستا از ۳۰درصد در سال گذشته به ۳۷درصد برای سال جاری برنامه‌ریزی شده و بازده حقوق صاحبان سهام را از ۱۲درصد در سال ۱۴۰۲ به ۱۹درصد افزایش هدف‌گذاری شده است.


کد مطلب: 220833

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220833/تلاش-رسیدن-سهم-۶درصدی-درآمدهای-صادرات-غیرنفتی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir