کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ردپای «فراکسیون مستقلین» در چینش کابینه پزشکیان؟

14 مرداد 1403 ساعت 9:45

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اعضای شورای راهبری از فراکسیون مستقلین مشورت گرفتند یا بسیاری از مواقع خودمان افرادی که می‌توانستند در قامت مدیریت کلان یک وزارتخانه باشند، را معرفی کردیم.


پزشکیان روزهای شلوغی را پشت سر میگذارد، چینش کابینه اولین و سخت ترین گام او بعد از حضور در پاستور است. تکلیف معاونت ها درحال روشن شدن است اما هنوز خبری از لیست پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس نیست.

بنا بر خبرها فراکسیون مستقلین هم طرف مشورت رئیس جمهور در بستن کابینه بوده است اما مصطفی پوردهقان، عضو فراکسیون مستقلین مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید که نمی تواند اسامی افرادی که به دولت پیشنهاد شده است را بگوید.

پوردهقان البته انتقادی هم به دولت چهاردهم دارد، سن اعضای کابینه تا این لحظه را بالا می داند و می‌گوید؛« روندی که در حال حاضر مشاهده می‌کنم رفتن رئیس جمهور به سمت کاندیداهایی با تجربه بالا و نگاه کردن به مدیرانی از دهه‌های خودشان است. این نقطه ضعف محسوب می‌شود انشاالله اصلاح شود و آن لیستی که به مجلس بیاید، اصلاح شود.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مصطفی پوردهقان، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

****

*آقای پوردهقان! گفته می شود آقای پزشکیان لیست پیشنهادی شورای راهبری درباره اعضای کابینه را برای فراکسیون مستقلین مجلس ارسال کرده است، شما در جریان این موضوع هستید؟

خیر به این ترتیب نبوده که رئیس جمهور لیست را به فراکسیون مستقلین بدهد ولی اعضای شورای راهبری از فراکسیون مستقلین مشورت گرفتند، یعنی نظرخواهی کردند، البته جمع‌بندی رسمی نبوده اما به صورت تلفنی و حضوری در مورد افراد نظرخواهی کردند یا بسیاری از مواقع خودمان افرادی که می‌توانستند در قامت مدیریت کلان یک وزارتخانه باشند، را معرفی کردیم اما اینکه جلسه رسمی برگزار شود و لیستی ارائه شود، خیر، چنین چیزی نبوده است.

*می‌توانید اسامی که معرفی کردید را بگویید؟

خیر. (با خنده)

برای معاونت پارلمانی افرادی را معرفی کردیم

*برای معاونت پارلمانی افرادی مانند حضرتی، سید حسین هاشمی، اوحدی و هروی مطرح هستند، دولت در مورد معاونت پارلمانی با فراکسیون مشورت و رایزنی کرده است؟

افرادی که نام برده و بسیاری از افراد دیگر، هر کدام شخصیت‌های محترمی هستند، هر کسی هم یک رزومه‌ای دارد، اما به صورت مصداقی نمی‌توانم به افراد بپردازم. اما افرادی بودند که معرفی کردیم اما در فراکسیون به جمع‌بندی نهایی برای ارائه لیست به دولت نرسیدیم.

شورای راهبری رزومه نمایندگان مجلس که اسامی آنها مشخص است، را به پزشکیان داده

*امکان دارد فردی از داخل فراکسیون مستقلین مجلس به دولت برود؟ دولت چنین درخواستی از مجلس یا فراکسیون مستقلین داشته است؟

چارچوبی وجود نداشته که بگویند حتماً برود و یا اصلاً نرود. آقای پزشکیان رزومه‌ها را گرفته، شورای راهبری رزومه‌های خیلی از نمایندگان مجلس که اسامی آنها مشخص است، را دادند که در حوزه جهاد کشاورزی، سازمان برنامه، وزارت صمت و بسیاری از جاهای دیگر معرفی شدند اما اینکه گزاره‌ای باشد که وزیر از مجلس بیاید یا نیاید، چنین فیلتری نبوده است. اما به نظرم اگر از ظرفیت مجلس استفاده کنند هم می‌تواند خوب باشد، هم نقطه ضعف. بستگی به این دارد که طرف توانمند باشد و از او دعوت کنند.

مردم منتظر هستند که یک دهه شصتی و هفتادی در کابینه مشاهده کنند

*این پیشنهادها و یا معرفی‌ها بر چه مبنایی صورت گرفته؟ تخصص یا رفاقت‌های سیاسی یا....

حتماً تخصص مهم است اما قطعاً یک بخشی به این برمی‌گردد که رئیس جمهور به برخی از متخصصانی که به او معرفی می‌کند، اعتقاد دلی هم داشته باشد یعنی اعتقاد علمی داشته باشد، اعتقاد دلی هم داشته باشد، یک بخش اعتقاد دلی، گرایشات سیاسی است که بتواند با او همراهی کند و یک بخش هم در طول ۷۰ سال عمر پزشکیان و تیمشان، افرادی بودند که کار آنها را از نزدیک مشاهده کردند و پسندیدند.

حتماً اثرگذار است. یعنی هم بحث‌های علمی مطرح است هم بحث‌های شناخت فردی.انشالله یک تیم کابینه قوی تشکیل شود.

البته نقطه ضعفی را به آقایان پزشکیان و ظریف هم عرض کردم، اینکه مردم انتظار داشتند دهه شصتی و دهه هفتادی در کابینه مشاهده کنند. مردم منتظر مدیران دهه ۳۰ و دهه ۴۰ نیستند، ضمن احترام به پیشکسوتان که واقعاً زحمت کشیدند و باید از مشورت آنها بهره ببریم اما مردم منتظر هستند که یک دهه شصتی و هفتادی در کابینه مشاهده کنند. وگرنه اینکه متوسط سن روی ۷۰ سال قرار بدهند، این برای دهه پنجم انقلاب، گام دوم انقلاب که حضرت آقا فرمودند و موضوعاتی که خود پزشکیان وعده داده، مغایرت دارد.

امیدواری نسبت به جوان بودن کابینه وجود ندارد

*با اسامی که شنیده می‌شود در لیست‌ها حضور دارند این امیدواری وجود دارد که...

خیر. روندی که در حال حاضر مشاهده می‌کنم رفتن به سمت تجربه بالا و نگاه کردن به دهه‌های خودشان است. این نقطه ضعف محسوب می‌شود انشاالله اصلاح شود و آن لیستی که به مجلس بیاید، اصلاح شود.

*آقای پوردهقان! فضای مجلس تا چه اندازه آماده همکاری با دولت است؟

بعد از صحبت‌های که رهبری فرمودند و ملاک‌هایی که گفتند و نکاتی که به صورت حکم حکومتی دادند که موفقیت پزشکیان، پیروزی کل نظام و همه ارکان نظام است، وضعیت بهتر شد. ضلع بعدی هم صحبت‌های خوبی بود که پزشکیان در مجلس در مورد سیاستگذاری خارجی و وفاق و همدلی ملی مطرح کردند. آنچه من مشاهده کردم مجلس در حال همکاری است مگر اینکه بخواهد وارد گزینه‌های حاشیه‌دار شود.

نکته پایانی این است که مردم با مواضع ونگاه متفاوت به پزشکیان رأی دادند، عده‌ای جوانانی بودند که شاید دلسرد بودند و حرفشان این بود که دوباره با حضور پای صندوق‌های رأی، ما قرار است کجای سیاست و سیستم تصمیم‌گیری کشور باشیم؟ منِ کارگری که سال‌های سال داخل یک واحد صنعتی کار می‌کنم، قرار است کجای کار باشم؟ آیا از توانمندی من استفاده می‌شود یا خیر؟

یا ببینید یک یک معضلاتی که در حوزه صنعت داریم یا شرکت‌های خصولتی تبدیل به حیاط خلوت برخی مدیران اجرایی شده اند و افرادی را به لحاظ سیاسی، رفاقتی یا خویشناوندی به عنوان هیئت مدیره معرفی می‌کنند.

اگر پزشکیان و تیم سیاستگذار حوزه صنعت و معدن او، می‌خواهند موفق شوند، باید در بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی را که شرکت‌های خصولتی هستند ماتند چادرملو، سنگ‌ آهن، گل گهر سیرجان و بسیاری از شرکت‌های دیگر، مدیران متخصص را در رأس کار بگذارد نه افرادی که وابستگان سیاسی به این دولت و آن دولت یا این جناح یا آن جناح دارند چراکه در این شرایط جامعه کارگری دلسرد می‌شود. یکی از انتظارات جامعه کارگری این است که در رأس شرکت‌های خصولتی مدیران غیرسیاسی، فنی و بدون حاشیه مستقر شوند.


کد مطلب: 220709

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220709/ردپای-فراکسیون-مستقلین-چینش-کابینه-پزشکیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir