کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از کابینه چهاردهم چه خبر؟

13 مرداد 1403 ساعت 14:20

رئیس‌جمهور تاکنون چهار نفر از همکاران خود در هیات دولت را انتخاب کرده است و کمتر از دوهفته فرصت دارد تا هیأت وزیران خود را هم به مجلس معرفی کند.


مسعود پزشکیان تاکنون در احکامی جداگانه محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول، محمدجعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، محمدجواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و محسن حاجی میرزایی را به عنوان رئیس‌دفتر خود انتخاب کرده است.

وظیفه عارف برای پیگیری تحقق امور دولت

در حکم رئیس‌جمهور برای عارف آمده است که اداره جلسات هیئت وزیران، ایجاد هماهنگی بین وزرا و مقامات اجرایی، ابلاغ مصوبات هیئت دولت و پیگیری تحقق نتایج در امور محوله بر پایه میثاق مشترک و منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم مورد انتظار است.
معاون اجرایی چه وظیفه‌ای دارد؟

قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور قرار است با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهور و تعامل با وزرا و معاونین رئیس جمهور با اتکال به خداوند متعال و در چهارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و قانون برنامه و با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم در تحقق اهداف دولت مجدانه بکوشد.


مسئولیت حاجی میرزایی برای برقراری هماهنگی ستادی

وظیفه حاجی‌میرزایی برقراری هماهنگی‌های ستادی و اهتمام شایسته به وظایف قانونی در چارچوب سند چشم‌انداز سیاست‌های کلی و برنامه هفتم و نیز وفاداری به منشور اخلاقی دولت چهاردهم مورد انتظار است.

مسئولیت مشورتی ظریف

براساس حکم رئیس‌جمهور، ظریف قرار است با بهره‌گیری از تجربه‌های انباشته مدیران ارشد کشور در دهه‌های گذشته و توانمندی‌های گسترده علمی تخصصی و کاربردی، نخبگان اندیشکده‌ها و نهادهای جامعه مدنی، تحولات کلان داخلی و بین‌المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را رصد نموده و نتایج را  مستقیماً به مسعود پزشکیان منعکس کند. ظریف در توضیح اینکه چرا مسئولیتی در دولت چهاردهم بر عهده گرفته است، بیان کرد که  مسئولیتش مشورتی است.

وزرای پیشنهادی چه زمانی معرفی می شوند؟

شورای راهبری به ریاست ظریف که مسئولیت معرفی وزیران به رئیس‌جمهور را بر عهده داشت نیز کار خود را در روز ۸ مرداد به پایان رسانده و پیشنهادات به پزشکیان ارائه شده است. ظریف در خصوص نتیجه عملکرد شورای راهبری گفت:«به لطف خدا خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رئیس جمهور در مجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان شد و شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی به رئیس جمهور رضایت داشت. من و سایر اعضا همچنین بسیار خوشحال شدیم از این‌که در این فرآیند مشارکتی برای اغلب مسدولیت‌های هیئت دولت، نیروهای جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی کشف نمی‌شدند.»

وی افزود:«مفتخریم که در پیشنهادهای ارائه‌شده به رئیس جمهور شماری از این جوانان و زنان توانا و شایستگانِ اقوام و مذاهب حضور دارند. بخشی از سرمایه‌های انسانیِ شناسایی‌شده در این فرآیند می‌توانند در مدیریت‌های دیگر نقش‌آفرینی کنند. به زودی گزارش جامع‌تری از فرآیند تقدیم خواهم کرد.»


شورای راهبری
معاون اول رئیس‌جمهور در گفت وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا ترور و شهادت اسماعیل هنیه در روند انتخاب کابینه دولت چهاردهم اثر می‌گذارد؟ گفت:«خوشبختانه ظرفیت نظام ما خیلی بالا است. رئیس جمهور ما شهید شد و اتفاقی رخ نداد و کارها ادامه پیدا کرد. حتی اوایل انقلاب ۷۲ نفر از مسئولین ارشد نظام را شهید کردند و اتفاقی رخ نداد. این حادثه هم خیلی دردناک بود ولی روی کار ما و مسائل کشور اثری نگذاشت. ما جلسه عادی دولت را داشتیم و تصمیمات لازم را گرفتیم و ادامه خواهیم داد.»

عارف درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجس شورای اسلامی بیان کرد:«این کار در حال انجام است و ان شاء الله امیدوار هستیم قبل از اینکه به ضرب الاجل قانونی برسیم، آقای رئیس جمهور کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است.»

علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره مهلت قانونی رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی گفت:«رئیس جمهور از روز تحلیف ۲ هفته فرصت دارد تا هیأت وزیران خود را به مجلس معرفی کند و سپس مجلس نیز یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون های تخصصی برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کرده و در نهایت جلسات رای اعتماد به وزرا در صحن مجلس برگزار شود.»

مراسم تحلیف در روز ۹ مرداد برگزار شد و براین اساس پزشکیان تا روز ۲۳ مرداد فرصت معرفی کابینه را دارد.


کد مطلب: 220661

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220661/کابینه-چهاردهم-خبر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir