کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک گردنه سخت دیگر پیش روی بازار‌های مالی کشور پس از ترور اسماعیل هنیه

11 مرداد 1403 ساعت 17:20

بازار‌های مالی کشور صبح روز چهارشنبه، دهم مرداد ماه را با شوک ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفترسیاسی حماس در تهران آغاز کرد. این اتفاق سرآغاز روز‌های پر ابهام دیگری است که می‌تواند سرنوشت کاملا متضادی را در پیش روی بورس، بازار طلا و ارز کشور قرار دهد. «حسن حسین نیا» تحلیلگر بازار‌های مالی در این باره ۴۸ ساعت آینده را با توجه به تصمیم‌گیری سران مقاومت لحظات حساس و مهمی برای این بازار‌ها می‌داند که پیش بینی‌ها را در این خصوص سخت و دشوار کرده است.


 بازار‌های مالی کشور، صبح روز چهارشنبه، دهم مرداد ماه را با شوک ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفترسیاسی حماس در تهران آغاز کرد. این اتفاق سرآغاز روز‌های پر ابهام دیگری است که می‌تواند سرنوشت کاملا متضادی را در پیش روی بورس، بازار طلا و ارز کشور قرار دهد. «حسن حسین نیا» تحلیلگر بازار‌های مالی در این باره ۴۸ ساعت آینده را با توجه به تصمیم‌گیری سران مقاومت لحظات حساس و مهمی برای این بازار‌ها می‌داند که پیش بینی‌ها را در این خصوص سخت و دشوار کرده است.

امید فعالان بازار به پختگی تصمیمات سیاسیون

حسن حسین نیا، تحلیلگر بازار‌های مالی با بیان اینکه تنش‌های سیاسی در هر برهه‌ای می‌تواند تاثیرات متفاوتی را با توجه به ماهیت بازار‌ها بگذارد توضیح می‌دهد: در بررسی شرایط فعلی بازار، ما روی کار آمدن دولت جدید را داشتیم. دولتی که هنوز نتوانسته بود خودش را به صورت کامل در بخش‌های مختلف مستقر کند. پس تصمیمی که دولت و کل حاکمیت خواهد گرفت قطعا بر ادامه روند تاثیر خواهد گذاشت. ادامه واکنش بازار‌ها بستگی به تصمیمی دارد که قرار است شورای امنیت ملی بگیرد. متناسب با آن ما شرایط بازار‌ها را می‌توانیم تصور کنیم ولی به نظر می‌رسد که تصمیمات گذشته مسئولان کشور از نوعی پختگی برخوردار است که می‌شود انتظار داشت بعد از گذشت چندین روز بازار‌ها بتوانند استیبل شوند و به شرایط نرمال خود برگردند.

بورس چشم انتظار حمایت‌های دولت جدید

با ترور غیر منتظره رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران شاخص کل بورس در ریزشی سنگین بیش از ۵۲ هزار واحد فروریخت و در سطح ۲ میلیون و ۶۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم وزن بازار نیز در آخرین روز کاری هفته به سطح ۶۵۷ هزار واحدی رسید. اما بازار سرمایه این بار در حین سقوط با پالس مثبتی مواجه شد که چشم انداز فعالان را می‌تواند بهبود ببخشد. معاون اول رئیس جمهور، در پایان معاملات روز چهارشنبه دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را جهت بر طرف شدن نگرانی سهامداران صادر کرد.

حسین نیا درباره چشم انداز خود از وضعیت بورس به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: حمایت دولت در این شرایط همان تفاوت دولت‌ها و مسئولان در دوران تصدی گریشان است. این که در ساعت اولیه ما شاهد موضع گیری معاون اول رئیس جمهور بودیم و ایشان حمایت از بازار سرمایه را به بلافاصله در این شرایط ابلاغ کردند، نشان می‌دهد دولت جدید به بازار سرمایه و نماگر‌هایی که می‌تواند القاکننده شرایط یک کشور در چنین تنش‌هایی باشد، اهمیت می‌دهد و توجه می‌کند.

به گفته او علاوه بر این ما تجربه گذشته را نیز داشتیم. در جریان شهادت سردار سلیمانی نیز ما متناسب با شرایط آن زمان شاهد تصمیم گیری‌هایی در بدنه دولت بودیم که توانست شرایط بازار‌ها را کنترل و کشور بتواند از آن مرحله گذر کند. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی هم شاهد چنین اقداماتی باشیم؛ البته نه مشابه آن، ولی در حد شرایط فعلی کشور قطعا تصمیماتی را خواهند گرفت که باید منتظر تصمیمات در یکی دو روز آینده باشیم.

۴۸ ساعت مهم پیش روی بازار طلا

بازار طلا و سکه اگرچه معمولا از دلار تبعیت می‌کند و باید با توقف دلار رشد شارپ آن‌ها نیز متوقف می‌شد، اما طلای جهانی بازیگر اصلی این بازار شد. با رشد طلای جهانی سکه امامی قیمت ۴۳ میلیون تومان را لمس کرد و طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۱۰۰ هزار تومانی در کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ازای هر گرم قرار دارد. این که آن بازار‌ها از نرخ‌های هیجانی فعلی کوتاه بیایند یا نه در گرو فاکتور مهم انس جهانی طلاست که در این لحظه ۲ هزار و ۴۱۹ دلار قیمت دارد.

حسن حسین‌نیا نیز با اشاره به رشد بازار‌های جهانی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه ما دو روز متوالی شاهد ترور‌هایی در منطقه بودیم و طبیعی است که شاهد بروز حساسیت‌هایی از سوی این بازار‌ها باشیم، بازار‌های جهانی به احتمال اینکه این ترور‌ها واکنش‌های محکمی در پی داشته باشد حساس است. به خصوص کامودیتی‌ها و نفت و طلا که بلافاصله از شرایط خاورمیانه تاثیر می‌گیرند. از همین رو طی ۴۸ ساعت آینده و با اتخاذ تصمیماتی از سوی ایران و حزب الله لبنان، قیمت‌های جهانی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

سرنوشت دلار چه می‌شود؟

در پی اتفاق اخیر قیمت دلار که مدتی بود به دلیل فرآیند انتقال دولت وارد فاز افزایشی شده بود صبح چهارشنبه تا کانال ۶۲ هزار تومان نیز رفت، اما بعد از آن با ورود پررنگ بازارساز این روند کنترل شد و در این لحظه در کانال ۶۰ هزار تومان نوسان دارد.

حسین نیا در پیش بینی بازار دلار نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: اگر تصور کنیم که دامنه تنش‌ها قرار است افزایش پیدا کند قطعا نمی‌شود برای بازارهایی چون طلا و دلار سقف خاصی را متصور بود. پیش بینی قیمتی عملا کار سخت و دشواری است، اما اگر بازارساز کنترل کند قطعا دلار دوباره می‌تواند به زیر ۶۰ هزار تومان نیز نفوذ کند، یعنی چنانچه تنش‌ها کنترل شود، قطعا دلار بیشتر متاثر از شرایط اقتصادی و تورم جامعه خواهد بود.


کد مطلب: 220574

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220574/یک-گردنه-سخت-دیگر-پیش-روی-بازار-های-مالی-کشور-ترور-اسماعیل-هنیه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir