کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای ترور فرمانده حزب‌الله در بیروت/ از جزئیات این ترور چه می‌دانیم؟

10 مرداد 1403 ساعت 14:20

در حالی که منابع اسرائیلی خبر از ترور مسئول موشکی حزب الله در شهر بیروت دادند، روابط حزب الله حضور فواد شکر را در ساختمانی که هدف قرار گرفت، تایید کرده است. از جزئیات این ترور چه می دانیم؟ خبرآنلاین گزارش می دهد


یک انفجار مهیب گزارش شده است و دود در منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، که عمدتا محل سکونت حامیان حزب الله است، بلند شده است. این حمله در یک منطقه مسکونی در جنوب بیروت رخ داد که به عنوان سنگر حزب الله شناخته می شود.

در همین راستا در دقایق اولیه حمله، ارتش اسرائیل گفت که حمله ای را به بیروت انجام داده و یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را که گفته می شود در حمله موشکی به بلندی های جولان تحت اشغال اسرائیل نقش داشته، هدف قرار داده است. اما در ادامه یک مقام حزب الله فقط به این اشاره کرد که این حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت صرفا خساراتی به بار آورده است.

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که حمله رژیم صهیونیستی به منطقه اطراف مجلس شورای حزب الله در محله حریک بیروت این کشور حمله کرده است. بنا به گزارش ها، ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا از هدف قرار دادن بیروت، پایتخت لبنان، و زیرساخت های غیرنظامی خودداری کند تا از آسیب های جانبی جلوگیری کند.

این در حالی است که گزارش های رسانه های عربی حاکی از آن بود که یکی از فرماندهان ارشد حزب الله در این حمله کشته شده است. اسرائیل این حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت را برای از بین بردن یک شخصیت ارشد حزب‌الله انجام داده بود، هرچند گزارش‌ها حاکی از آن است که هدف اسرائیل فردی به نام فؤاد شکر، یکی از شخصیت‌های ارشد حزب‌الله است.

چه آنکه خبرگزاری ملی لبنان در توصیف چگونگی این حمله اعلام کرد که این حمله توسط یک پهپاد اسرائیلی انجام شد که سه راکت به سمت یک ساختمان شلیک کرد. خبرنگار ویژه اسکای نیوز نیز گفت که تصاویری که از صحنه بیرون می آید نشان می دهد که "منطقه بسیار بزرگی مورد اصابت قرار گرفته است که در اطراف یک ساختمان قرار دارد".

این در حالی است که اسپوتنیک ساعتی بعد از حمله به نقل از منابع خود در لبنان گفته سوءقصد شکست خورد. منابع امنیتی لبنان نیز گفتند فؤاد شکر از حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت جان سالم به در برده است. منابع لبنانی تاکید کردند فواد شکر قبل از هدف قرار گرفتن ساختمان، آن را ترک کرد.

تردیدها ادامه یافت تا آنکه تلویزیون اسرائیل اعلام کرد هیچ تاییدی مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات ترور نداریم. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گفت گزارش برخی از رسانه‌ها حکایت از آن دارد که هدف ترور قبل از حمله ساختمان را ترک کرده بود.این در حالی است که بیانیه اولیه روابط رسانه ای حزب الله حاکی از آن بود که حمله به حومه جنوبی بیروت که یک ساختمان مسکونی در یکی از محله های آن را هدف قرار گرفت شهادت تعدادی از شهروندان لبنانی و زخمی شدن تعدادی دیگر را به دنبال داشته است. حزب الله در این بیانیه اعلام کرده « در آن زمان رهبر بزرگ جهاد، برادر آقای فؤاد شکر (حاج محسن) در این ساختمان حضور داشتند. ‏از زمان وقوع این حادثه، تیم‌های پدافند غیرنظامی با توجه به وضعیت لایه‌های تخریب شده، با جدیت، اما به کندی برای آواربرداری تلاش کرده‌اند و همچنان منتظر نتیجه‌ای هستیم که دست اندرکاران این عملیات در خصوص سرنوشت این حادثه به دست خواهند آورد.»
پیشتر یکی از مقامات بلندپایه حزب الله گفته بود که هر نوع حمله ای که اسرائیل انجام دهد، حزب الله پاسخ خواهد داد. اسرائیل حزب الله را متهم کرده که در پس حمله موشکی روز شنبه به زمین فوتبال در شهر عرب زبان دروزی مجدال شمس در بلندی های جولان نقش داشته است. در این حمله حزب الله عامل آن را سقوط موشک پدافند اسرائیل در زمین فوتبال کودکان ارزیابی کرده، ۱۲ نفر کشته شدند.

 

حزب‌الله تاکید کرده که اگر اسرائیل جنگ خود را فراتر از منطقه مرزی جنوب لبنان گسترش دهد، قوانین نانوشته در جنگ را کنار می‌گذارد و به تل آویو حمله می کند. با وجود شکست عملیات ترور امروز اسرائیل در بیروت، به نظر می رسد اسرائیل به دنبال گسترش جنگ در لبنان نیست و لفاظی های این کشور در توسعه جبهه شمالی جنگ در عمل اتفاق نخواهد افتاد.


کد مطلب: 220508

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220508/ماجرای-ترور-فرمانده-حزب-الله-بیروت-جزئیات-این-می-دانیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir