کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پزشکیان می‌تواند مقابل بحران‌های اقتصادی بایستد؟

9 مرداد 1403 ساعت 10:30

یک اقتصاددان با اشاره به چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت چهاردهم، می‌گوید: دولت چهاردهم با چالش‌های اقتصادی و ناترازی بخش‌های انرژی و مالی روبه‌رو است و این‌ها مسایلی نیست که به آسانی و ظرف ۴ سال با تدبیر آقای پزشکیان و کابینه‌اش حل شود. البته این وضعیت می‌تواند بهتر شود؛ به شرط آن‌که مخالفان دست از مخالفت خود بردارد.


مسعود پزشکیان رسما سکان اداره کشور را در دست گرفت و حالا مجموعه‌ای از بحران‌های اقتصادی پیش پای او قرار دارد تا برای حل آنها چاره بیاندیشد. این در شرایطی است که اقتصاددانان درباره شرایط اضطراری در بخش‌های مهم اقتصادی هشدار می‌دهند و معتقدند پزشکیان با پارادوکس‌ها و به نوعی آمارسازی‌هایی روبه‌رو است که در مقابل، واقعیت‌ها اعداد دیگری را نشان می‌دهد.

از یک‌طرف حامیان دولت سیزدهم، به بهبود شرایط اقتصاد و تحویل اسب زین شدن اقتصاد به دولت پزشکیان سخن می‌گوید و از طرف دیگر، واقعیت‌های اقتصادی، تصویری از تورم بالا و ناترازی‌های سنگین در بخش‌های مختلف اقتصاد و به خصوص انرژی را نشان می‌دهد. احمد حاتمی‌یزدی، اقتصاددان معقتد است این واقعیت‌ها پیش پای اقتصاد ایران وجود دارد؛ ولو اسم آن را سیاه‌نمایی بگذارند. البته اگر اسم این‌ها سیاه‌نمایی است، پس من باید بگویم هیچ واقعیتی را نباید به اطلاع عموم مردم برسانیم تا خدا نکند سیاه‌نمایی بشود.

اقتصاد ایران دچار عدم تعادل است

احمد حاتمی‌یزدی، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره چالش‌های اقتصادی دولت چهاردهم می‌گوید: همه می‌دانند که ما عدم تعادل در بسیاری از بخش‌های اقتصاد داریم و اقتصادی که تعادل نداشته باشد، در وضعیت ناپایداری قرار دارد.

وی می‌افزاید: عدم تعادل یعنی ناترازی. شما وضعیت برق را می‌بینید که خاموشی‌ها اتفاق افتاده و نصف مملکت را به خاطر تامین برق تعطیل کرده‌اند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: برق از نظر عرضه و تقاضا با هم تراز نیست. یعنی تقاضا و مصرف برق بسیار بیشتر از عرضه است. همین وضعیت در بخش انرژی‌های دیگر مثل گازوییل، بنزین و گاز هم وجود دارد.

حاتمی‌یزدی عنوان می‌کند: همین الان همه نگران هستند که زمستان با قطعی گاز روبه‌رو می‌شویم و قطعی گاز اتفاق می‌افتد، صنایع می‌خوابد و تولیدات هم به دلیل ناترازی گاز در زمستان کاهش پیدا می‌کند.

وی متذکر می‌شود: همین وضعیت در حوزه آب هم وجود دارد. همین شرایط را در وضعیت مالی کشور می‌بینیم و ناترازی شدیدی را در صندوق‌های بازنشستگی شاهد هستیم. در عین حال، کسری شدید بودجه و ناترازی بودجه باعث شده که دولت بی‌گدار دست به افزایش نقدینگی بزند و نتیجه آن، تورم وحشتناک ۴۰ درصدی است که ۴ سال است که استمرار پیدا کرده است.

واقعیت ها را باید بگوییم؛ ولو اسم آن را سیاه‌نمایی بگذارند

این اقتصاددان با بیان این‌که دولت چهاردهم با چالش‌های اقتصادی و ناترازی بخش‌های انرژی و مالی روبه‌رو است، می‌گوید: این‌ها مسایلی نیست که به آسانی و ظرف ۴ سال با تدبیر آقای پزشکیان و کابینه‌اش حل شود. این‌ها نیاز به همدلی و همراهی همه ملت، از مجلس و قوه‌قضاییه گرفته تا کارگر و اساتید دانشگاه و فرهیختگان. همه باید دست به دست هم بدهند تا بتوانند کمی از مشکلات و ناترازی‌ها را حل کنند.

حاتمی‌یزدی تاکید می‌کند: معضل بسیار بزرگ‌تر از توان پزشکیان و تیم اجرایی‌اش است و حتی شاید بگویم بیشتر از توان مردم از نظر تخصص و سرمایه است.

وی می‌افزاید: ما نیاز به استفاده از سرمایه خارجی و تکنولوژی خارجی برای حل هر یک از این مسایل داریم. برای مثال، در رابطه ناترازی صندوق بازنشستگی بدون استفاده از آخرین تکنولوژی‌های مربوط به بیمه بازنشستگی قابل حل نیست.

این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد: ما نیروهای متخصصی در امر بیمه بازنشستگی داریم و من اطلاع دارم که به هیچ‌وجه سازمان تامین اجتماعی حاضر نشد از تکنولوژی بیمه بازنشستگی استفاده کند. شفافیت در این سازمان‌ها وجود ندارد. کلا در بخش مالی، بانک‌ها و بانک مرکزی شفافیت نیست و سوءاستفاده‌های فراوانی انجام می‌شود.

حاتمی‌یزدی بیان می‌کند: به‌هرحال این شرایط وجود دارد؛ ولو اسم آن را سیاه‌نمایی بگذارند. البته اگر اسم این‌ها سیاه‌نمایی است، پس من باید بگویم هیچ واقعیتی را نباید به اطلاع عموم مردم برسانیم تا خدا نکند سیاه‌نمایی بشود. واقعیت‌ها این‌گونه هستند که من به عنوان یک کارشناس اقتصادی می‌بینم.

دولت پزشکیان توان حل مشکلات را دارد؟

این کارشناس اقتصادی همچنین می‌گوید: همان‌طور که گفتم، این‌ها مسایلی نیست که توسط پزشکیان و تیم اجرایی او به تنهایی قابل حل باشد. این وضعیت می‌تواند بهتر شود؛ به شرط آن‌که مخالفان دست از مخالفت خود بردارد.

حاتمی‌یزدی می‌افزاید: این‌که بگوییم همه مشکلات حل می‌شود؛ خیر، قطعا در این ۴ سال حل نمی‌شود، ولی مشکلات می‌تواند کاهش یابد. نرخ تورم می‌تواند کاهش یابد. ناترازی انرژی با سرمایه‌گذاری می‌شود کاهش یابد و با سرمایه گذاری خارجی، کمبود گاز تامین شود و یا کسری آن کم شود.

وی تاکید می‌کند: این‌که بگوییم همه مشکلات در طول ۴ سال آینده حل می‌شود، امید واهی است.


کد مطلب: 220427

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220427/پزشکیان-می-تواند-مقابل-بحران-های-اقتصادی-بایستد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir