; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - کشور باید هر چه زودتر از این ناپایداری خارج شود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشور باید هر چه زودتر از این ناپایداری خارج شود

8 مرداد 1403 ساعت 14:00

عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) گفت: تاکید رهبری بر این است که دولت سریع تر تشکیل شود تا کشور هر چه زودتر از این ناپایداری خارج شود. .مجلس فعلی الان در معرض یک آزمون جدی قرار دارد که تا چه اندازه از حرف‌ها و توصیه‌های رهبری حمایت و تبعیت می‌کند.


حمید قزوینی از اعضای مجمع نیروهای خط امام(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به توصیه های رهبری برای همکاری میان دولت و مجلس و تاکیدات ایشان در خصوص انتخاب کابینه عنوان کرد: بعد از حادثه‌ای که برای آقای رئیس‌جمهور اتفاق افتاد، عملاً کشور روزهای بدون رئیس‌جمهور را تجربه کرد و وضعیت امور اجرایی کشور در یک موقعیت ناپایدار قرار گرفت، گفت: تاکید رهبری بر این است که دولت سریع‌تر تشکیل شود و مجلس در این زمینه همکاری کند. بخشی از آن ناظر به این است که باید کشور هر چه زودتر از این ناپایداری خارج شود. خصوصا اینکه دولت آقای پزشکیان نیاز دارد، وعده‌هایی را که داده عملیاتی کند و براساس آن مسیری که در انتخابات با مردم درمیان گذاشته، کار خود را پیش ببرد. در این زمینه به گمان من در گام اول مجلس باید همکاری داشته باشد تا او بتواند طوری که فکر می‌کند، دولت و کابینه‌ خود را  تشکیل دهد و مسیر را جلو ببرد. معمولا رهبری این توصیه را به همه مجالس می‌کنند و سعی می‌کنند این حمایت‌ را از دولت‌ها در شروع کارشان داشته باشند. مجلس فعلی الان در معرض یک آزمون جدی قرار دارد که تا چه اندازه از حرف‌ها و توصیه‌های رهبری حمایت و تبعیت می‌کند.

جریانی که در شکل‌گیری دولت نقشی نداشته، نمی‌تواند ادعای سهم‌‌خواهی داشته باشد

وی درباره درباره برخی از سهم خواهی‌ها حتی از سوی جناح مقابل گفت: طبیعتاً رئیس‌جمهور، کابینه‌ای می چیند که در هماهنگی با خودش باشد. اگر کابینه‌ای باشد که به وعده‌ها و راهبردهای رئیس‌جمهور اعتقاد نداشته باشد، کاری از پیش نمی‌رود و من فکر نمی‌کنم آن‌ها خیلی وجهی داشته باشند که بخواهند سهم‌خواهی کنند. اساساً جریانی که در شکل‌گیری دولت نقشی نداشته بلکه در نقطه مقابل بوده، نمی‌تواند ادعای سهم‌ خواهی داشته باشد.

همه صرف نظر از خروجی شورای راهبری باید از نفس این کار حمایت کنند

قزوینی در پاسخ به این سوال که آیا حزب شما لیست پیشنهادی خود را به رییس جمهور منتخب ارائه کرد، گفت: ما هم مثل خیلی از احزاب دیگر پیشنهادات خودمان را به دفتر رییس‌جمهور ارائه کردیم و منتظریم ببینیم در نهایت نظر رئیس‌جمهور چه خواهد شد. روشی که آقای پزشکیان در پیش گرفت اولین بار بود که در ایران تجربه می‌شد، باید منتظر باشیم و آن را به فال نیک بگیریم. نفس این کار که دولت طی یک خردجمعی شکل بگیرد و مجموعه‌ای از کارشناسان درباره‌ی آن نظر و مشورت دهند، صرف نظر از اینکه خروجی آن چیست، مبارک است و باید از این کار به عنوان یک امر مبارک حمایت کرد. ما اصراری نداشتیم که کابینه را در همه پست‌ها معرفی کنیم.

وی افزود: تعدادی که فکر می‌کردیم این‌ها برای بعضی از بخش‌ها مناسب هستند را پیشنهاد کردیم و اصراری نداشتیم که یک ترکیب حداکثری را معرفی کنیم. سعی کردیم هم ترکیبی از نیروهای جوان و کارآمد باشند و هم تخصص و سابقه در همان بخش داشته باشند. سعی کردیم مجموعه‌ای از این‌ها را به آقای رئیس‌جمهور پیشنهاد دهیم. البته سعی شد در بعضی گفت‌وگوهای حضوری با ایشان، مواردی که جدا از بحث کابینه داشتیم یعنی دغدغه‌هایی که در اداره کشور داشتم و نکاتی که به نظر می‌رسید را به ایشان منتقل کنیم.

دولت‌های اصولگرا معمولاً تمایلی ندارند که از جناح اصلاح‌طلب استفاده کنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه احتمال تشکیل کابینهبا حضور افرادی از همه جریان‌ها را ممکن می‌دانید، تصریح کرد: عضویت افرادی از جریان اعتدالی اصولگرا در این کابینه امکان‌پذیر است؛ در دولت‌های قبل هم بوده است. در دولت مهندس موسوی هم اکثریت از جریان چپ آن روز بودند اما عناصری هم از جریان راست آن روز حضور داشتند که اصلاح‌طلب و اصولگرای فعلی می‌شود. در دولت آقای هاشمی و آقای خاتمی هم این حالت بود که عناصری از جریان اصولگرا در دولت آقای خاتمی هم بودند اما سعی شده بود که جریانات یا افرادی باشند که بتوانند با آقای خاتمی و دولت ایشان همکاری کنند در دولت آقای احمدی نژاد همه افراد از یک جریان شدند و این روند ادامه پیدا نکرد.

وی گفت: همین جریان اصولگرا که مدعی است از میان آنها افرادی باشند، یادشان رفته که در دوره دولت اصولگرای آقای احمدی‌نژاد، هیچ عنصر اصلاح‌طلبی حضور نداشت در دولت آقای روحانی ترکیبی از هر دو طیف بود، در دولت آقای رئیسی هم دوباره همه از یک جناح بودند. یعنی دولت‌های اصولگرا معمولاً تمایلی ندارند که از جناح اصلاح‌طلب استفاده کنند و این دولت‌های اصلاح‌طلب هستند که این کار را تا به حال انجام داده‌اند. من فکر می‌کنم که آقای پزشکان از روز اول هم این را گفتند که اگر افرادی باشند که شایستگی داشته باشند و به منویات دولت ایشان باور داشته باشند طبیعی است که با تشخیص ایشان ممکن است از آنها هم استفاده شود.


کد مطلب: 220379

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220379/کشور-باید-زودتر-این-ناپایداری-خارج-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir