کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توضیحات مشایی درباره دیدار رییس‌جمهور با شیخ‌الازهر

17 بهمن 1391 ساعت 22:47

اسفندیار رحیم‌مشایی که رییس‌جمهور را در جریان سفر به مصر همراهی می‌کند، در مورد دیدار رییس‌جمهور با شیخ‌الازهر در جمع خبرنگاران به ارایه‌ی توضیحاتی پرداخت.


ایسنا: مشایی با اشاره به اهمیت این دیدار و تاثیر آن در وحدت بین مسلمین گفت: این دیدار که آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه الازهر داشتند و با مقامات این دانشگاه دیدار کردند فوق‌العاده اثرگذار است.
وی اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد شخصیت کم‌نظیر بین‌المللی هستند و در جهان اسلام از معروفیت و محبوبیت بالایی برخوردارند، مورد وثوق هستند و ایران نیز به عنوان پرچمدار حرکت‌های اصلاحی در جهان و مبارزه علیه استکبار شناخته شده و در این زمینه خط مقدم است. جایگاه ایران در جهان اسلام ویژه است.
مشایی هم‌چنین به جایگاه مصر اشاره کرد و گفت: مصر کشوری اسلامی و دارای سابقه تمدنی زیادی در جهان است. نقش موثری در جهان عرب و اسلام دارد و در منطقه تاثیرگذار است.
رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در ایران اظهار کرد: دانشگاه الازهر نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسلامی شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه‌ی دانش اسلامی و تربیت دانشجو داشته است و نقشش بی‌بدیل است. لذا بازدید رییس‌جمهور از این دانشگاه طبعا مورد استقبال و هم‌چنین مورد انتظار بود و ما شاهد استقبال رسانه‌ها در این زمینه بودیم و این نشان از اهمیت و پتانسیل زیاد این دیدار دارد.
وی با بیان این‌که در ابتدای این جلسه رییس دانشگاه الازهر احساساتشان را از دیدار با رییس‌جمهور بیان کردند و اعلام کردند که ایشان مرد بزرگی است و در عین سادگی، پرجاذبه و قدرتمند است، افزود: در ادامه ایشان توضیحاتی درباره‌ی دانشگاه الازهر دادند و تعدادی از اساتید این دانشگاه را که بعضی از آنها در مورد فرهنگ و علوم انسانی و ایرانی تحقیقاتی کرده بودند معرفی کردند، از جمله دو تن از اساتید برجسته‌ی این دانشگاه که تحقیقاتی در مورد صدرالمتألهین شیرازی و شیخ طوسی انجام داده بودند و این نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بزرگ ایران است.
مشایی گفت: در این دیدار بر ضرورت اتحاد بین شیعه و سنی تاکید شد. هم‌چنین بر ضرورت پرهیز از اختلاف تاکید شد و این‌که باید در راستای وحدت حرکت کنیم و وحدت بین مسلمین را افزایش دهیم.
وی افزود: در این جلسه رییس‌جمهور علاوه بر ضرورت تاکید بین مسلمین اظهار داشتند ما برای این‌که شاهد وحدت بین مسلمین باشیم باید افق‌های بلندتر و اهداف بلندتر را مورد توجه قرار دهیم و کشورها و گروه‌های اسلامی به اهداف بلندتر توجه داشته باشند؛ چرا که عدم توجه به این اهداف بزرگ و مسوولیت اصلی باعث ایجاد نگاه پایین و بعضا تنگ‌نظری می‌شود و در این تنگ‌نظری‌ها اختلافات زیاد می‌شود.
مشایی ادامه داد: رییس‌جمهور در این جلسه بر اهمیت عدالت تاکید کردند و اظهار داشتند تحقق عدالت نیازمند انسان عادل است؛ انسانی به مانند پیامبر (ص) که درک و فهم حقیقی از اسلام و قرآن داشته باشد. از عدالت درک درستی داشته باشد و ایشان به نحو شایسته موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) را مطرح کردند و تاکید کردند که ولی‌عصر یک بحث فرقه‌ای نیست و فقط به مسلمانان تعلق ندارد و متعلق به کل جامعه‌ی بشری است و طرح موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) اختلاف‌انگیز نیست؛ چرا که ایشان باعث نجات تمام بشریت خواهد بود و فصل مشترک تمام انسان‌ها است.
رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در ایران گفت: انعکاس سخنان آقای احمدی‌نژاد در نزد اساتید حاضر در این جلسه جالب بود و گویی برای اولین بار بود که به این شکل به موضوع انسان کامل و عدالت نگاه می‌کردند، فارغ از دیگر مسائل.
مشایی با تاکید بر این‌که این جلسه، جلسه‌ی خوبی بود و آثار ارزشمندی به همراه خواهد داشت، در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های عربی مطرح کردند که در این جلسه در مورد مساله‌ی بحرین، مساله‌ی سوریه و هم‌چنین عرب‌های خوزستان مطالبی از سوی شیخ الازهر مطرح شده است، گفت: در مورد مساله‌ی بحرین و هم‌چنین عرب‌های خوزستان مبحثی مطرح نشد.
وی ادامه داد: در این جلسه در مورد وحدت جهان اسلام تاکیداتی شد و تاکید شد که باید به مسائل اسلام توجه ویژه‌ای شود که از جمله این مسائل، سوریه است.
مشایی افزود: رییس‌جمهور در این جلسه در مورد مساله‌ی سوریه گفتند مردم سوریه باید به انتخاب خود سرنوشت خود را رقم بزنند و حاکمان خود را با انتخاب خود تعیین کنند و راه حل بحران سیاسی از طریق گفت‌وگو، مفاهمه و مشارکت مردم در انتخاب حاکمانشان است و راه دیگری ندارد و هر دولتی بخواهد بر اساس جنگ به قدرت برسد دوام نخواهد داشت و جنگ راه حل نیست.


کد مطلب: 22014

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/22014/توضیحات-مشایی-درباره-دیدار-رییس-جمهور-شیخ-الازهر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir