کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میشل اوباما یا کامالا هریس: کدام یک حریف ترامپ خواهند بود؟

1 مرداد 1403 ساعت 20:00

انصراف بایدن از رقابت های انتخاباتی نام دو نامزد محبوب زن را میان امریکایی ها مطرح کرده است. اما کدام زن دموکرات قدرت مواجه با ترامپ را خواهد داشت؟ خبرآنلاین گزارش می دهد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ اگرچه «آنیتا دان» مشاور جو بایدن پس از کناره‌گیری رئیس جمهور آمریکا از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، از کارکنان کاخ سفید خواست تا بر حمایت از نامزدی کامالا هریس تمرکز کنند اما گمانه‌زنی‌ها در مورد جایگزین‌های بالقوۀ بایدن شدت گرفته و در همین‌حال نشریۀ تلگراف در یکی از نظرسنجی‌هایش از خوانندگان پرسیده است: «به نظر شما کدام چهرۀ دموکرات می‌تواند هماورد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد؟» و نتایج نظرسنجی رقابت محسوسی را میان میشل اوباما و کاملا هویس نشان می دهد.

این در حالی است که سی. ان. ان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که دان پس از کناره‌گیری بایدن از آنها خواست بر مبارزه و حمایت از نامزدی کامالا هریس معاون بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متمرکز شوند.

برخی منابع خبری می‌گویند که جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری چند روز قبل از کناره گیری از نامزدی خود به کمپین انتخاباتی خود دستور داده تا یک نظرسنجی با دوگانه ترامپ-بایدن و ترامپ-هریس برگزار کنند تا احتمالا براساس نتایح این نظرسنجیها درباره ادامه حضور در انتخابات یا کناره گیری از آن تصمیم گیری کند.

در همین راستا شبکه ان بی سی نیوز با انتشار جدولی نتایج این نظرسنجیها را منتشر کرده است که نشان دهنده اختلاف کم هریس با بایدن در رقابت با ترامپ است. هرچند که در هر نظرسنجی وضعیت هریس اندکی بهتر است. طبق نظرسنجی شبکه ان بی سی نیوز، در رقابت بایدن با ترامپ او ۴۳ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب خواهد کرد. و در دوگانه هریس- ترامپ، هریس ۴۵ درصد و ترامپ ۴۷ درصد آرا را کسب کردند.

«میشل اوباما» با ۵۹ درصد آرا در صدر قرار دارد. ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان «هیچ‌یک از موارد فوق» را انتخاب کرده‌اند و «گاوین نیوسام» هم فقط ۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که «نظرسنجی رویترز و ایپسوس» نشان می‌دهد میشل اوبامای ۶۰ ساله، بانوی اول سابق، ترامپ را با ۱۰ امتیاز شکست خواهد داد و هیچ نامزد احتمالی دیگری نخواهد توانست از رئیس‌جمهور سابق پیشی بگیرد. خانم اوباما به‌دلیل محبوبیت، فراست، ارزش‌های اخلاقی، متانت و سن‌وسال مناسب برای نامزدی و تصدی مقام ریاست‌جمهوری از شخصیتی قطبی‌ساز برخوردار است و می‌تواند جایگزین بالقوه قدرتمندی برای جو بایدن باشد، اما تحلیل‌گران نگران تجربۀ کم سیاسی او هستند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میزان حمایت از بانوی اول سابق، بسیار بیشتر از سایر نامزدهای احتمالی مانند کامالا هریس است، طبق قواعد کنوانسیون، کمک‌های جمع‌آوری‌شدۀ حزب، به کارزار ریاست‌جمهوری جو بایدن یا معاونش اختصاص دارد. اگر حزب دموکرات، نامزد دیگری را تأیید کند، باید ۱۰۰ میلیون دلار بازگردانده شود، مگر این‌که اهداکنندگان اجازه دهند این مبلغ به نامزد جدید منتقل شود.

همچنین بر اساس نظرسنجی رویترز و ایپسوس، میشل اوباما نه تنها تنها گزینه فرضی است که ترامپ را در نظرسنجی ها شکست می دهد، بلکه او همچنین در صدر جدول محبوبیت در میان مردم قرار دارد و ترامپ و بایدن هر کدام بیش از ۱۰ درصد از او عقب ترند. طبق گزارش‌ها، میشل اوباما علاقه‌ای به نامزدی در انتخابات نداشته است، درحالی که درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌ها پس از مناظره هفته گذشته او به اوج خود رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی، نزدیک به ۶۰ درصد موافق هستند که بایدن از رقابت ریاست جمهوری خارج شود که حدود ۳۳ درصد از دموکرات ها را شامل می شود. میشل اوباما حمایت ۵۰ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده را به دست آورده در حالی که تنها ۳۹ درصد می گویند که به ترامپ رای می دهند. سایر نامزدهای فرضی دموکرات یا عملکردی مشابه یا بدتر از بایدن در برابر ترامپ دارند:

کامالا هریس معاون بایدن با ۱ درصد در مقابل ترامپ شکست می خورد. ترامپ ۴۳ درصد آرا و هریس ۴۲ درصد را به دست آورده است. گوین نیوسام فرماندار دموکرات کالیفرنیا ۳ درصد کمتر از ترامپ رای آورده است و سایر نامزدهای فرضی حزب دموکرات بین ۳۴ تا ۳۹ درصد از آرا را به دست آورده اند.

این در حالی است که دفتر میشل اوباما، بانوی اول اسبق آمریکا اسفندماه۱۴۰۲ اعلام کرده بود به رغم شایعات مکرر درباره این که او نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ می‌شود او قصدی برای چنین کاری ندارد. همان زمان «کریستال کارسون» مدیر ارتباطات دفتر میشل اوباما به «ان. بی. سی نیوز» گفت: «همانطور که میشل اوباما، بانوی اول اسبق آمریکا در سالهای اخیر چند بار گفته، قصد نامزد شدن برای ریاست جمهوری را ندارد. او از کارزار ریاست جمهوری جو بایدن و کامالا هریس، معاون او برای ریاست جمهوری مجدد حمایت می‌کند.»

اما بعد از کناره گیری روز گذشته بایدن از رقابت های انتخابات امریکا، «باراک اوباما» در واکنش به کناره‌گیری «جو بایدن» از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «در روزهای آینده با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو خواهیم شد.»

او افزود: «بایدن یکی از مهم‌ترین روسای جمهور آمریکا بود و امروز بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که در بالاترین سطوح وطن پرست است.» اوباما ادامه داد: «بایدن ناتو را احیا و جهان را بسیج کرد تا برابر حمله روسیه به اوکراین بایستد.» حالا باید دید حزب دموکرات کدام مولفه را برای انتخاب نامزد نهایی خود قرار خواهد داد. محبوبیت میشل اوباما یا سابقه مدیریتی کامالا هریس؟ اما آنچه از الان مشخص است، حتمی بودن انتخاب یک زن از سوی دموکرات ها به عنوان رقیب ترامپ در انتخابات است.

 


کد مطلب: 220028

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/220028/میشل-اوباما-یا-کامالا-هریس-کدام-یک-حریف-ترامپ-خواهند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir