کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه چیز درباره شست و شو طلا با حمام التراسونیک

1 مرداد 1403 ساعت 10:42


اخیرا ویدیوهایی در فضای مجازی وایرال یا پربازدید شده اند که در آن ها زیورآلاتطلا و نقره مانند انگشتر، گردنبند، پلاک، گوشواره، دستبند، گل سینه و ... را داخل دستگاهی حاوی محلولی مخصوص قرار می دهند. به محض روشن کردن دستگاه خارج شدن آلودگی ها از طلا دیده می شود. حمام التراسونیک دستگاهی است که در این ویدیوها مورد استفاده قرار گرفته است.

البته این دستگاه مدت زیادی است که در کارگاه های طلاسازی استفاده می شود. اما ویدیوهای مربوط به آن جدیدا در شبکه های اجتماعی پربازدید شده و دست به دست می شوند.

تمیز کردن جواهرات با حمام التراسونیک

کامل تمیز کردن جواهرات معمولا فرایند دشواری است. زیورآلات طلا و جواهر معمولا دارای شیارها و خلل و فرج باریک هستند که به راحتی جرم و آلودگی در آن ها تجمع پیدا می کند. این آلودگی ها حتی می تواند ناشی از چربی طبیعی پوست باشند. همین آلودگی ها، زیبایی و جلوه جواهر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

دسترسی به همه این نقاط و شیارها با توجه به طراحی و نقش های بسیار ظریفی که روی اغلب جواهرات وجود دارد تقریبا غیر ممکن است.

از طرف دیگر، برای تمیز کردن عمیق جواهرات نمی توان از هر نوع ماده شیمیایی و شوینده ای استفاده کرد. زیرا ممکن است زیورآلات ساخته شده از فلزات گرانبها مانند طلا و دارای سنگ ها زینتی، تحت تاثیر این مواد شیمیایی آسیب ببیند.

به همین دلیل است که استفاده از حمام التراسونیک به عنوان یک روش بسیار موثر برای تمیز کردن طلا و جواهر شناخته شده است. با استفاده از این دستگاه می توان هر نوع آلودگی سطحی و عمقی را از بین برد.

البته به خاطر داشته باشید که همه تمیز کردن با امواج فراصوت گزینه مناسبی برای انواع طلا و جواهرات نیست. خانم سایمون والش که یک طراح طلا و جواهر بسیار معروف استرالیایی است نکات مهمی را درباره تمیز کردن جواهرات مطرح کرده است که در ادامه راجع به این نکات در قابل بایدها و نبایدهای استفاده از حمام التراسیونک در تمیز کردن زیورآلات می پردازیم.

تمیز کردن طلا در حمام التراسونیک با چه مکانیسمی انجام می شود؟

جالب است بدانید امواج صوتی مهم ترین دلیل کاربرد بی نظیر حمام التراسونیک در طلاسازی است. دلیل این که به این دستگاه حمام التراسونیک گفته می شود این است که امواج فراصوت با طول موج بسیار پایین و انرژی بالا به وسیله این دستگاه تولید شده و این موج ها در مایع شوینده یا آب انتشار پیدا می کنند.

انرژی بسیار بالای امواج فراصوت، باعث ایجاد حباب های بسیار کوچک در آب می شود. با تشکیل و انفجار مداوم و زنجیره ای این حباب ها، انرژی بسیار بالایی تولید می شود. همین انرژی است که باعث جدا شدن آلودگی ها از سطح جواهر می شود. این حباب در مقیاس نانو هستند و در هر شیار و حفره ای نفوذ می کنند.

با وجود مزایای بسیار زیاد حمام التراسونیک در تمیز کردن سطح جواهرات، اما نباید همیشه از آن استفاده کرد.

بایدها و نبایدهای استفاده از حمام التراسیونک در تمیز کردن زیورآلات

• درست است که حمام التراسونیک در جرم زدایی از جواهر بازدهی بسیار خوبی دارد. اما به این معنا نیست که هر کسی در خانه از این دستگاه داشته باشد و طلاهایش را به کمک آن تمیز کند. تنظیم قدرت دستگاه، دما، مدت زمان، نوع مایع شونده مورد استفاده و این که کدام یک از جواهرات را می توان داخل حمام اولتراسونیک قرار داد، همه جز مواردی است که باید طلاساز با تجربه و خبره، انجام دهد.
• تمیزکردن با حمام آلتراسونیک جایگزینی برای پولیش کردن نیست.
• جواهراتی که روی آن ها شکستگی، خراش و ترک دیده می شود، نباید داخل این دستگاه قرار گیرند. در این صورت ممکن است آسیب بیشتری وارد شود.
• برخی از سنگ های قیمتی به هیچ عنوان نباید در این دستگاه قرار گیرند.
• در صورتی که از چسب برای نصب سنگی روی پایه استفاده شده باشد، بهتر است از حمام اولتراسونیک استفاده نشود.
• سطوح بسیار صیقلی و تقریبا شفاف ممکن است وقتی در معرض امواج فراصوت قرار گیرند، کمی کدر شوند. در چنین شرایطی از حمام التراسونیک استفاده نکنید.

نحوه استفاده از دستگاه اولتراسونیک

پس از این که مشخص شد جواهر مورد نظر کاندید مناسبی برای قرار دادن داخل حمام التراسونیک است، باید نوع محلول شوینده تعیین شود. اغلب شوینده های موجود در بازار حاوی آب، الکل و مواد صابونی هستند. نسبت این مواد در محلول ها متفاوت است که باعث تغییراتی در خاصیت و کاربرد آن می شود.

محلول شوینده تا خط نشانه روی محفظه دستگاه، باید داخل حمام ریخته شود. سپس جواهر را داخل دستگاه قرار دهید. جواهر باید در محلول معلق باشد و به انتها یا دیواره ها برخورد نکند. به این منظور از توری های مخصوص استفاده می شود یا کاربر با استفاده از یک پنس آن را نگه می دارد.

پس از تنظیم کردن قدرت و دمای دستگاه، آن راروشن کنید. بالافاصله پس از روشن شدن خروج آلودگی ها را مشاهده خواهید کرد.

بیشترین زمانی که می توان جواهر را در حمام قرار داد، حدود 20 دقیقه است. بیشتر از این زمان احتمال آسیب وجود دارد. مدت زمان بهینه را جواهرساز تعیین می کند. اما به طور میانگین 2 تا 5 دقیقه کافی است.

داخل محفظه دستگاه را پس از هر بار استفاده کاملا تمیز کنید. همه رسوبات و آلودگی های ته نشین شده را خارج کنید.

بهتر است برای افزایش طول عمر دستگاه، پس از هر 10 دقیق روشن بودن، 10دقیقه نیز به آن استراحت دهید.


کد مطلب: 219998

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219998/همه-چیز-درباره-شست-شو-طلا-حمام-التراسونیک

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir