کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فواید بازی با لگو برای کودکان چیست؟

31 تير 1403 ساعت 12:00


اکثر ما با بلوک های ساختنی رنگی به نام لگو آشنایی داریم! لگو اسباب بازی به وسعت خلاقیت انسان! اسباب بازی لگو مناسب برای گروه سنی 2 تا 99 سال است و خرید آن در بین تمامی رده های سنی محبوبیت زیادی دارد! اما چرا لگو حدود 1 قرن است که در جهان محبوب است؟ یکی از علل آن فواید زیاد این بازی است، که در ادامه این مقاله از مردم سالاری به انواع فواید بازی با لگو برای کودکان می پردازیم.

مزایای بازی لگو برای کودکان: 12 تاثیر لگو بر کودک

تقویت مهارت های حرکتی ظریف

کودکان با به دست گرفتن قطعات اسباب بازی لگو، نصب و البته جدا کردن آنها مهارت های حرکتی خود از جمله دست ها و انگشتان خود را تقویت می کنند. بازی با لگو از جمله بازی های پیشنهادی برای تقویت مهارت دست ورزی می باشد.

تقویت خلاقیت

بازی با اسباب بازی لگو موجب خلاقیت می شود، چطور؟ ساده است ما با قطعات لگو می توانیم سازه های متنوع و بی شماری بسازیم در نتیجه لگو از ما می خواهد هر دفعه از خلاقیت بیشتری استفاده کنیم. دنیای خلاقیت پایان ندارد و اسباب بازی لگو می تواند تا پایان این مسیر همراه ما باشد.

تقویت هوش کودک

بله درست است لگو موجب تقویت هوش کودک می شود. تحقیقات نشان داده کودکانی که به طور پیوسته با لگو بازی می کنند نسبت هم سن و سالانی که با لگو بازی نمی کنند در درس ریاضی موفق تر هستند و هوش ریاضی بالاتری دارند. لگو یکی از اسباب بازی های دخترانه و پسرانه ای است که کودکان و حتی بزرگسالان را به چالش می کشد و به تدریج موجب افزایش IQ آنها می شود.

تقویت تجسم فضایی

شما قبل از ساخت سازه های لگویی معمولا طرحی از آن را در ذهن خود تصور می کنید این امر موجب تقویت تجسم فضایی شما می شود. کودکان نیز با این روش مهارت تجسم فضایی خود را بهبود می بخشند.

تقویت صبر و بردباری

تا حالا چند ساعت را برای درست کردن سازه یا طرح لگویی صرف کردید؟ این زمان بسته با تعداد قطعات و میزان سختی طرح لگوی متفاوت است و حتی می تواند چندین ساعت یا روز را در بر گیرد! بازی با لگو به کودکان یاد می دهد با حفظ صبر و بردباری برای رسیدن به هدف نهایی تلاش کنند و در مسیر راه نا امید نشوند. در نتیجه اسباب بازی لگو به عنوان یک اسباب بازی دخترانه و اسباب بازی پسرانه کاربردی پیشنهاد می شود.

آموزش مهارت حل مسئله

بازی با لگو به کودکان یاد می دهد مهارت حل مسئله خود را تقویت کنند، اما چطور؟ آن ها برای رسیدن به طرح نهایی در ذهن خود نقشه راه را می کشند و برای دست یابی به آن تلاش می کنند و روش های مختلف برای رسیدن به آن و حل مسئله را امتحان می کنند.

افزایش هماهنگی چشم و دست

کودکان با به دست گرفتن قطعات لگو و متصل کردن و همینطور منفصل کردن آن ها هماهنگی بین چشم و دست خود را افزایش می دهند جالب است بدانید ما با نگاه کردن به لگو ها و حرکت قطعات آنها به صورت ناخودآگاه این مهارت خود را تقویت می کنیم.

آشنایی کودکان با بافت های مختلف و رنگ ها

کودکان با لمس لگو متوجه بافت پلاستیکی و سخت آن خواهند شد آن را از دیگر بافت ها تمییز خواهند داد و حتی مقایسه خواهند کرد که این کار به کودکان به ویژه کودکان خردسال کمک خواهد کرد تا با بافت ها مختلف آشنا شوند و آن ها را تشخیص دهند.

همینطور که می دانید لگو ها رنگ های متفاوتی دارند و در طیف رنگی نسبتا گسترده تولید می شوند کودکان خردسال از طریق بازی کردن و مشاهده ی قطعات لگو، با رنگ های آن ها آشنا می گردند و اسامی آن ها را یاد می گیرند.

آشنایی کودک با مفاهیم پایه فیزیک و مهندسی

شاید بپرسید چطور یکی از فایده ها بازی با لگو آشنایی با مفاهیم فیزیک و مهندسی می باشد؟ باید در نظر داشته باشید کودک با ساختن سازه های لگویی و فکر کردن و پیدا کردن راه حل برای اینکه چطور این سازه ریزش نکند و استحکام بیشتری داشته باشد و اینکه برای حفظ ایمنی بیشتر کدام قطعات را کنار هم قرار دهد باعث می شود که به صورت تجربی و باز هم ناخود آگاه با مفاهیم پایه فیزیک و مهندسی آشنا شود.

افزایش اعتماد به نفس

تا حالا حس ساختن یک سازه ی لگویی بعد از چندین ساعت کلنجار رفتن را چشیده اید؟ ساختن یک سازه ی لگویی بر اساس یک طرح آماده یا بر مبنای خلاقیت خودتان بعد از چندین ساعت تلاش کردن برای دستیابی به آن به شما حس اعتماد به نفس را القا می کند و به شما یاد آوری می کند که با تلاش می توانید به طرح  و هدف درون ذهنتان دست یابید. یک این درس بزرگی برای کودکان ما می باشد.

کاهش خشم و عصبانیت

می دانستید دیوید بکهام فوتبالیست فوتبالیست سابق و معروف انگلیسی، ست های لگویی زیادی دارد و اعتراف کرده که بازی با لگو به او آرامش می دهد و از خشم و عصبانیت او می کاهد، نقل قول ها مشابهی با این مضمون از زبان افراد بسیاری نقل شده است. شما با تمرکز بر بروی ساخت لگو تنها متمرکز بر آن می شوید و برای لحظاتی از موضوعات دیگر در زندگی که برای ما ناراحتی، خشم و عصبانیت را به بار می آورند، دور می شوید. پس برای کاهش خشم وعصبانیت و داشتن سلامت روان هم که شده لگو بازی کنید!

افزایش تمرکز

شما برای ساخت سازه های لگویی نیاز به تمرکز دارید. به این صورت که طرح ریزی قدم به قدم و تلاش برای رسیدن به طرح لگویی دلخواه در تمام مراحل به خصوص در ساخت ست های لگو پیچیده تر نیاز به تمرکز دارید. در نتیجه بازی با لگو برای کودکان به صورت پیوسته، تمرکز آن ها را بالا خواهد برد. افزایش تمرکز می تواند در تمام مراحل زندگی از جمله تحصیل و شغل آینده ی کودکان تاثیر بسزایی داشته باشد.

سخن پایانی

در پایان باید اشاره کرد که فواید بازی لگو در کودکان شامل موارد زیادی می شود و اسباب بازی لگو یکی از بهترین اسباب بازی ها برای تقویت مهارهای فکری و حرکتی ظریف کودکان می باشد. بازی با لگو به کودکان کمک می کند تا صبر، تمرکز و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و همچنین مهارت حل مسئله و هوش ریاضی خود را تقویت کنند. این مهارت ها در تمام طول زندگی به کودکان برای آسایش و موفقیت بیشتر کمک خواهد کرد.


کد مطلب: 219941

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219941/فواید-بازی-لگو-کودکان-چیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir