کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هاشمی: ۱۳ میلیون رأی متعلق به کل اصولگرایان است نه جلیلی

29 تير 1403 ساعت 10:30

محمد هاشمی گفت: پیروزی آقای پزشکیان هم با رأی شخصی، اظهارات، رفتارها و سابقه او بود که برای مردم جذابیت داشت و ویژگی‌های شخصی او هم سهم بزرگی در پیروزی در انتخابات دارد؛ هم حمایت گروه های مختلف هم تاثیرگذار و کمک دهنده بود.


دو هفته از پایان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری می گذرد و دیگر مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری منتخب ۴ سال آینده است با این وجود دعواهای میان طیف طرفداران محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی تمام نشده و هر کدام دیگری را متهم به شکست در انتخابات می کنند.

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس پیشین سازمان صدا و سیما به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: «آمار نشان می دهد که هر کدام از این دو نفر در رقابت با پزشکیان قرار می گرفتند، بازنده بودند و برنده آقای پزشکیان بودند. جمع آرای آقایان قالیباف و جلیلی به آرای آقای پزشکیان نمی رسد. بنابراین، این ادعای درستی نیست.»

وی ادامه داد: «پیروزی آقای پزشکیان هم با رأی شخصی، اظهارات، رفتارها و سابقه او بود که برای مردم جذابیت داشت و ویژگی‌های شخصی او هم سهم بزرگی در پیروزی در انتخابات دارد؛ هم حمایت گروه های مختلف هم تاثیرگذار و کمک دهنده بود.»

مشروح گفتگوی محمد هاشمی رفسنجانی، را در ادامه می خوانید؛

************

* آقای هاشمی! در چند روزی که از انتخابات گذشته است، هم شاهد درگیری میان طیف حامیان آقایان جلیلی و قالیباف هستیم، هم شاهد حملات هواداران آقای جلیلی به رأی دهندگان به آقای پزشکیان. تحلیل شما از این اختلافات و رفتارهای پساانتخاباتی چیست؟

اختلاف اصولگرایان به این دلیل است که حامیان آقای جلیلی می گویند اگر آقای قالیباف به نفع آنان کنار رفته بود در انتخابات پیروز می شدند، طرفداران آقای قالیباف هم می گویند اگر آقای جلیلی کنار کشیده بود پیروز می شدند. دعوای آنان بر سر پست و قدرت است. طرفداران آقای جلیلی هم که علیه آقای پزشکیان کار می کنند به این دلیل است که ایشان در انتخابات رأی نیاوردند. دعوا بر سر قدرت است.

جلیلی و قالیباف در رقابت با پزشکیان بازنده بودند

* شما می پذیرید که اگر آقای قالیباف یا جلیلی از انتخابات کنار می رفتند، شانس پیروزی اصولگرایان در انتخابات بیشتر بود؟

زمانی که آقای قالیباف و جلیلی کاندیدا بودند، آرای اصولگرایان میان آنان تقسیم شد و قالیباف کمتر از جلیلی رأی آورد. بنابراین، در جبهه اصولگرا زمانی این ادعا درست است که رأی بیشتری داشته باشند اما فرض کنید که آقای قالیباف از انتخابات کنار می رفت و طرفداران آقای جلیلی به پیروزی او بر آقای پزشکیان باور داشتند اما آمار و ارقام این را نشان نمی دهد.

آمار نشان می دهد که هر کدام از این دو نفر در رقابت با پزشکیان قرار می گرفتند، بازنده بودند و برنده آقای پزشکیان بودند. جمع آرای آقایان قالیباف و جلیلی به آرای آقای پزشکیان نمی رسد. بنابراین، این ادعای درستی نیست.

۱۳ میلیون رأی آقای جلیلی، آرای اصولگرایان بود

*آقای جلیلی در مرحله دوم انتخابات ۱۳ میلیون رأی به دست آورد، این رأی شخص ایشان و جریان حامی‌شان بود یا آرای تجمیعی اصولگرایان بود؟

این آرای اصولگرایان است. این دو جناحی که در کشور وجود دارد هر کدام تشکل هایی دارند. تجمیع آرای اصولگرایان به سبد رأی آقای جلیلی ریخته شد. زمانی که رقابت میان اصلاح طلب و اصولگرایان ایجاد می شود، به این معنا است که همه اصولگرایان به مقابله با اصلاح طلبان می آیند. این انتخابات نشان داد رأی کل جناح اصولگرایان ۱۳ میلیون رأی بوده است اما رأی شخصی آقای پزشکیان و بخشی از آرای اصلاح طلبان ۱۶ میلیون رأی بوده است.

ناطق نوری پس از پیروزی خاتمی بداخلاقی انجام نداد

* این ۱۳ میلیون رأی می‌تواند یک دست انداز در مسیر پیش روی دولت چهاردهم ایجاد کند؟

هرکسی می تواند یک سنگی را در چاه بی‌اندازد اما نباید یک مسیر پر چالشی را ایجاد کرد. یک سنگ را به چاه انداختن راحت است اما از آن بیرون آوردن کار سختی است. هرکسی می تواند این کار را انجام بدهد اما از نظر رفتار انتخاباتی و فلسفه مردم سالاری، بازنده نباید علیه برنده اقدامی انجام بدهد.

معمولا هم بازنده و برنده انتخابات به همدیگر تبریک گفته و در دنیا مرسوم است که با هم دیدار می کنند. در ایران هم به این شکل بوده که بازنده انتخابات به دیدار برنده رفته است. در سال ۷۶ آقایان خاتمی اصلاح‌طلب و ناطق نوری اصولگرا با هم‌دیگر رقابت می کردند، اما پس از پیروزی آقای خاتمی، آقای ناطق نوری تبریک گفت و کنار رفت، بداخلاقی انجام نداد. برنده رئیس جمهور همه است و همه موظف هستند که به او کمک کند، رئیس جمهور یک ملت است و متعلق به اصولگرا و اصلاح طلب نیست.

رئیس مجلس حق ندارد که علیه رئیس جمهور کاری کند

تحلیل شما از نوع مواجهه آقای قالیباف با آقای پزشکیان چیست؟ آیا ممکن است مجلس تحت مدیریت او موانعی مثلا در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی ایجاد کنند یا با توجه به نیازی که به آرای مستقلین دارند به سمت همراهی خواهد رفت؟

بله، باید راه دومی را انجام بدهند. نمایندگان، نماینده مردم هستند و از آنان رأی گرفتند. همین مردمی که به آن نماینده برای ورود به مجلس رأی دادند، به آقای دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری رأی دادند.

قوه قضائیه هم که منصوب رهبری است و اعلام کرد ما وظیفه حمایت از رئیس جمهور را بر عهده داریم تا مشکلات کشور را برطرف کند، زندگی مردم را بهتر کند. ما نیاز به یک تعامل کمک کننده داریم. همچنین عرفا، اخلاقا و حتی به عنوان وظیفه، رئیس مجلس حق ندارد که علیه رئیس جمهور کاری کند.

* آقای هاشمی! این روزها بحث سهم‌خواهی از دولت چهاردهم مطرح می‌شود، با توجه به گستردگی که طیف حامیان آقای پزشکیان دارند، این مسئله می‌تواند به یک چالش تبدیل شود؟

خیر، برنده انتخابات ریاست جمهوری هر کسی که باشد، کل اختیارات و شرایط آن قوه با او است، حال اگر کسی سهم خواهی کند، این کار مرسوم نیست و جایگاهی ندارد.

ویژگی‌های شخصی پزشکیان سهم بزرگی در پیروزی در انتخابات دارد

* کارگزاران چقدر خودش را در پیروزی آقای پزشکیان سهیم می داند؟

نمی دانم، من با آنها صحبت نکردم که چقدر به پیروزی آقای پزشکیان کمک کردند. پیروزی آقای پزشکیان هم با رأی شخصی، اظهارات، رفتارها و سابقه او بود که برای مردم جذابیت داشت و ویژگی‌های شخصی او هم سهم بزرگی در پیروزی در انتخابات دارد؛ هم حمایت گروه های مختلف هم تاثیرگذار و کمک دهنده بود. آنان در پیروزی سهیم بودند اما زمانی که رئیس جمهور منتخب می شود، اینگونه نیست که سهم خواهی شود و از هر جناحی باید در رأس کار باشند.

مشخص هم نیست که در انتخابات سهم کمک کدام حزب و تشکل بیشتر بوده است. زمانی که فردی رئیس جمهور می شود، رئیس جمهور همه است و اختیارات کامل داشته و هم در برابر مردم وظیفه و مسئولیت دارد.

* شما اطلاعی دارید که حضور چه کسانی در دولت آقای پزشکیان قطعی شده است؟

خیر اطلاعی ندارم، در رسانه ها مطالبی می نویسند اما اینکه رئیس جمهور چه کسانی را انتخاب کرده است، اطلاعی ندارم. اول باید مراسم تنفیذ رهبری و تحلیف انجام شود و زمانی که رئیس جمهور منتخب سوگند یاد کرد، آن زمان او می تواند اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی کند.


کد مطلب: 219811

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219811/هاشمی-۱۳-میلیون-رأی-متعلق-کل-اصولگرایان-نه-جلیلی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir