کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شوک جراحی اقتصادی دولت به اقلام خوراکی

26 تير 1403 ساعت 9:15

بیشترین تورم در این ۱۳ سال با حذف ارز ترجیحی نرخی نزدیک به ۹۶ درصد در خرداد ۱۴۰۱ بوده است. با جراحی اقتصادی دولت در اردیبهشت ۱۴۰۱ شوک قیمتی بالایی به اقلام خوراکی وارد شد که بیشترین اثرش را می‌توان در تورم هتل و رستوران در خرداد ماه مشاهده کرد.


متوسط نرخ تورم نقطه به نقطه گروه «هتل و رستوران» در بیش از یک دهه گذشته ۳۴.۳ درصد بوده که حدود ۷ واحد درصد بالاتر از میانگین تورم کل است. نرخ تورم در این بازه غالبا صعودی با نوسانات متعدد بوده است.

بالاترین نرخ تورم این گروه در خرداد سال ۱۴۰۱ به علت حذف ارز ترجیحی و شوک قیمتی به گروه خوراکی ها با تورم ۹۶ درصدی رقم خورد. به عبارت دیگر متوسط هزینه هتل و رستوران در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به خرداد سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ برابر شده است.

 کمترین نرخ تورم نقطه‌ای این گروه هم در اسفند سال ۱۳۹۵ با توافقات برجام همراه بوده که نرخ ۵.۷ درصدی را به ثبت رسانده است. عواملی همچون فصول پرگردشگر، تعطیلات، توافقات برجام، سیاست های دولت و پاندمی کرونا بر کاهش و افزایش نرخ تورم گروه هتل و رستوران موثر بوده‌اند.

تورم هتل و رستوران بر فراز تورم کل

متوسط نرخ تورم نقطه به نقطه گروه هتل‌ها و رستوران از ابتدای دهه ۹۰ تا پایان بهار سال جاری ۳۴.۳ درصد می‌باشد؛ این درحالیست که متوسط نرخ کل تورم نقطه به نقطه در همین بازه ۲۷.۶ درصد بوده است. در نتیجه سرعت رشد قیمت‌ها در گروه رستوران‌ها و هتل‌ها نسبت به نرخ کل تورم حدود۱.۳ برابر می‌باشد.

در این بازه نرخ تورم یک روند صعودی با نوسانات متعدد را تجربه کرده‌است. در ابتدای سال ۹۱ تورم نقطه به نقطه این گروه ۲۲.۹ درصد بوده و در پایان سه ماهه اول سال جاری به ۳۹ درصد رسیده‌است. این گروه بیشترین تورم های خود را غالبا در فصل تابستان و سایر ایام تعطیلات تجربه می‌کند، به طور مثال از ۵ قله‌ی تورمی که این گروه در ۱۳ سال گذشته تجربه کرده ، ۴ مورد در تابستان اتفاق افتاده است.

تورم تک رقمی دوامی نداشت

با خروج آمریکا از برجام و به وجودآمدن انتظارات منفی در اقتصاد نرخ تورم در این گروه کالایی یک سیر صعودی تجربه کرد و از ۸.۲ درصد خرداد سال ۱۳۹۷ به ۵۱.۹ درصد در تیرماه ۱۳۹۸ رسید. همچنین با شیوع کرونا هم این گروه شاهد افزایش ۵۱.۲ واحد درصدی در مهرماه۱۴۰۰ نسبت به خرداد سال ۹۹ بوده است.

جراحی اقتصادی دولت تورم را به 100 رساند

بیشترین تورم در این ۱۳ سال با حذف ارز ترجیحی نرخی نزدیک به ۹۶ درصد در خرداد ۱۴۰۱ بوده است. با جراحی اقتصادی دولت در اردیبهشت 1401 شوک قیمتی بالایی به اقلام خوراکی وارد شد که بیشترین اثرش را می‌توان در تورم هتل و رستوران در خرداد ماه مشاهده کرد.

با اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ ،نسبت اختلاف نرخ تورم کل و نرخ تورم گروه هتل و رستوران‌ها به ۲ برابر رسید، به عبارت دیگر در حالی که تورم هتل و رستوران نزدیک 100 درصد بود، تورم نقطه‌ای کل در حدود 50 درصد قرار داشت.

تورم در چه دوره‌ای به کف رسید؟

کمترین نرخ تورم این گروه هم در اسفند سال ۱۳۹۵ بوده است که با توافقات برجام همراه بوده و تورم ۵.۷ درصدی را ثبت کرده‌است .همچنین در بازه خرداد ۹۳ تا خرداد۹۷ شاهد یک ثبات نسبی نرخ تورم در گروه هتل ها و رستوران ها هستیم که به علت ثبات اقتصادی نسبی حاکم بر کشور به دلیل توافقات برجام دور از ذهن نیست. پایین ترین نرخ تورمی پس از زمستان ۹۵ با شروع پاندمی کرونا در اردیبهشت سال ۹۹ رقم خوده‌است و تورم نقطه به نقطه ۱۶ درصدی را تجربه کرده‌است.

واگرایی پس از یک همگرایی 10 ساله

در مقایسه روند تغییرات نرخ تورم در گروه هتل‌ها و رستوران‌ها با روند تغییرات نرخ تورم کل در همین بازه زمانی ۱۲ ساله، نوسانات با وجود متفاوت بودن طولشان غالبا همسو با هم بوده‌اند اما پس از خرداد سال ۱۴۰۱ تا پایان بهار سال ۱۴۰۲ تغییرات نرخ تورم گروه هتل‌ها و رستوران‌ها به علت شوک قیمتی گروه خوراکی ها با نرخ تورم کل اساسا دیگر با هم همسو نبودند. اما در یکسال گذشته تورم بیشتر از سمت گروه غیرخوراکی‌ها بوده، به همین علت تورم گروه هتل و رستوران به تورم کل نزدیک تر شده است.


کد مطلب: 219643

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219643/شوک-جراحی-اقتصادی-دولت-اقلام-خوراکی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir