کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه‌های جلوگیری از گزش پشه آئدس

20 تير 1403 ساعت 8:45

پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب از مواردی است که فرد را از گزش پشه آئس در امان نگه می‌دارد.


مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه‌های جلوگیری از گزش پشه آئدس را تشریح کرد.

دکتر فلوریا انفرادی اظهار کرد: با توجه به اینکه این پشه می‌تواند در هر ظرف یا جایی که مقدار آب جمع می‌شود مانند لاستیک، قوطی کنسرو، قایق، گلدان شیشه‌ای و ... تخم گذاری کند، تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و ....هر دو روز یکبار انجام شود.

وی گفت: تخلیه درب روی ظروف محتوای آب مانند تانکر، بشکه و ... از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از ابتلای ۴۰۰ میلیون نفر در سال به تب دانگی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۸ کشور درگیر این بیماری شده‌اند که نسبت به سال ۱۹۶۰ با درگیری ۱۰ کشور، آمار چشمگیری است.

انفرادی افزود: جلوگیری از تجمع آب در زیر کولرها، جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، ضایعات اتومبیل، لنج و قایق، لاستیک از طریق پوشاندن یا جمع آوری آن ها نیز باید انجام شود.

به گفته وی، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب از دیگر مواردی است که فرد را از گزش این پشه در امان نگه می‌دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: استفاده از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود در زمان مسافرت به مناطق همه گیری بیماری نیز باید انجام شود.

وی استفاده از پشه بند درصورتی‌که در طی روز در فضای باز استراحت می‌کنید، نصب توری روی در و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آن‌ها، پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پر گزش روز (قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب) از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

حسین فرشیدی، در تماس تلفنی با شبکه پنج سیما، گفت: پشه تب دنگی را در استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان پیدا کردیم.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه پشه آئدس با سایر پشه‌های موجود در دنیا یک سری تفاوت دارد که یکی از مهمترین آنها زمان فعالیت آن‌ها است، بیان کرد: پشه آئدس روز فعالیت است و زمان فعالیت آن‌ها از زمان طلوع تا غروب آفتاب است و بیشترین زمان سیکل فعالیت این پشه، هنگام طلوع آفتاب است.

وی افزود: آئدس برخلاف پشه‌های دیگر همچون زنبور عسل مهاجم هستند. سایر پشه‌ها صبر می‌کنند که فضا تاریک و شخص به خواب رود و سپس گزش را انجام دهند که آئدس اینگونه نیست.

انفرادی ادامه داد: علاوه بر آن ظاهر پشه آئدس با پشه‌های دیگر متفاوت است و نوارهای تیره و روشن دارند.

به گفته وی، آئدس به شدت این توانایی را دارد که خود را با محیطی که در آن قرار دارد، تطبیق دهد.


کد مطلب: 219330

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219330/راه-های-جلوگیری-گزش-پشه-آئدس

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir