کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عباس آخوندی خطاب پزشکیان: دولت رسمی ایران را تشکیل و از مداخله دیگر نهادها در امر دولت جلوگیری کنید

18 تير 1403 ساعت 11:15

آخوندی در نامه ای خطاب به پزشکیان نوشت: پدیده‌ی چند دولتی و یا به‌عبارتی بی‌دولتی مردم را در وضعیت بی‌پناهی قرار داده است. دولتی که باید نماینده اراده‌ی ملی ایران باشد تضعیف گشته و امکان حمایت از ملت در برابر دولت‌های فراقانونی را ندارد. اینک انتظار از شما این است که به پشتوانه‌ی آرای ملت، دولت رسمی ایران را تشکیل و از مداخله دیگر نهادها در امر دولت جلوگیری نمایید.


عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی در نامه ای به پزشکیان رئیس جمهور منتخب چند نکته را متذکر شد.

آنگونه که جماران روایت کرده،متن این نامه به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و عرض ادب

انتخاب شما را به‌عنوان رییس جمهور ایران از سوی ملت سرفراز و بااراده‌ی ایران عزیز از صمیم قلب تبریک می‌گویم. برای جنابعالی در راه دشواری که در پیش دارید موفقیت و برای ملت ایران بهروزی روزافزون را آرزو دارم. در این ارتباط تنها چند نکته کلیدی را متذکر می‌شوم:

نخست آن‌که در مرحله اول انتخابات بیش از ۶۰% و در مرحله دوم حدود ۵۰% در انتخابات شرکت نکردند. این پدیده‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. این نشان از اعتراض به تبعیض نهادینه شده، ناامیدی اجتماعی از بهبودِ شرایط و بی‌اعتمادی شگرف بخش گسترده‌ای از ملت به فرایندها و نحوه‌ی حکمرانی در کشور است. به جرات می توان گفت بخش بزرگی از کسانی که رای داده‌اند نیز انتقاد و اعتراض مشابهی دارند. قاعدتا، این موضوع و یافتن راهکارهای مناسب جهت پرکردن این شکاف ملی و خلق امید اجتماعی باید در دستور کار نخست دولت جنابعالی باشد.

دوم، جنابعالی در این انتخابات جبهه اصلاحات ایران را نمایندگی کردید. این اتفاق بسیار مبارکی بود. شوربختانه از سال ۱۳۸۴ بدین سو، آزادی‌های فردی، اجتماعی و سیاسی محدود و جامعه‌ی مدنی به‌صورت هدفمند و سازمان‌یافته‌ای تضعیف شده‌است. در عینِ حال باید توجه داشت که جریان‌های سیاسی اصیل چون سنت‌گرایان مدنی و اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان مدرن نهادهایی نیستند که با رویکردهای ایدئولوژیک از میان بروند. بی‌گمان موفقیت شما در گرو توسعه آزادی‌ها، تقویت جامعه مدنی و هم‌چنین، حفظ پایگاه اجتماعی و سیاسی‌تان می‌باشد. جنابعالی و جبهه اصلاحات ایران در راه فرایند تشکیل دولت و پاسخگویی به انتظارات ملت ایران تعهد متقابل دارید. و ملت ایران خواهان و ناظر بر کیفیت عمل به این تعهد است. البته ایران عزیز ما نیازمند شکل‌گیری فضای فراگیر و هم‌دلانه برای گفت‌وگوهای داخلی بر مبنای پذیرش تفاوت‌ها و تکثرها است. امیدوارم شما آغازگر این هم‌دلی سیاسی و اجتماعی باشید.

سوم آن‌که تحولات سبک زندگی بویژه در نسل جوان و هم‌چنین حضور اجتماعی زنان به عنوان کنشگران هم‌تراز مردان از سوی نظام حکمروایی ایران و سیاست‌مداران حاکم هنوز به‌خوبی درک نشده‌است. آنان اغلب با فروکاست مساله به آموزش و یا مساله‌های شکلی، بی‌توجه به ژرفای تحول‌های ساختاری و نهادی به‌وقوع پیوسته از کنار موضوع می‌گذرند. همین امر بخشی از دلیل دوجامعه‌ای شدن ملت ایران است. توجه به این امر، گام نخست در پرکردن شکاف اجتماعی موجود است.

چهارم، مدت‌هاست که مساله ایران از دستور کار دولت خارج شده و حاشیه بر متن غلبه یافته‌است. ملت ایران ستون پایدار تمدن ایران در این موقعیت ژئواستراتژیک از خلیج فارس تا آسیای میانه و از شبه قاره هند تا دریاهای مدیترانه و سیا در جهان است. سوءتدبیر و ناترازی‌ها مزمن در اقتصاد، تجارت، انرژی، محیط زیست موجب گسترش فقر و ضعف ساختاری ایران در جهت حفظ موقعیت خود در منطقه و جهان گشته‌است. بی‌گمان ایران باید تبدیل به مساله‌ی نخست دولت شود.

پنجم، پدیده‌ی چند دولتی و یا به‌عبارتی بی‌دولتی مردم را در وضعیت بی‌پناهی قرار داده است. دولتی که باید نماینده اراده‌ی ملی ایران باشد تضعیف گشته و امکان حمایت از ملت در برابر دولت‌های فراقانونی را ندارد. اینک انتظار از شما این است که به پشتوانه‌ی آرای ملت، دولت رسمی ایران را تشکیل و از مداخله دیگر نهادها در امر دولت جلوگیری نمایید.

ششم، از مشروطه به این سو، ملت ایران در تکاپوی تاسیس دولت ملی مدرن در این کشور است. دستیابی به قانون اساسی در دوران‌های مشروطه و جمهوری اسلامی برترین موفقیت ایران در این رهگذر بوده‌است. البته که دستیابی به حاکمیت قانون راهی پرفراز و نشیب و پرزحمت است. ملت در این ارتباط هزینه‌های فراوان پرداخت کرده‌است. بی‌گمان، نقش سیاست‌مداران ملی با سیاست‌ورزی موثر در دستیابی هرچه بیشتر به حکومت قانون با کیفیت قابل قبول غیر قابل چشم‌پوشی است. ملت ایران، در این موقعیت تاریخی از جنابعالی انتظار فراوان دارد.

هفتم و نکته آخر، صلح، رفع تنش و اتخاذ سیاست تعادلی در جهان و منطقه است. حتما بر شما پوشیده نیست که یکی از دلیل‌های مهم گرایش ملت ایران به اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان رویکرد آنان در حوزه‌ی سیاست بین‌المللی است. درک عمومی از سیاست خارجی این گرایش فکری، اولویت منافع ملی ایران بر هر امر دیگر، تامین صلح و بستر سازی مناسب برای توسعه روابط تجاری، مالی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با دولت‌ها و ملت‌های دیگر است. امید است شاهد تحولات ملموس و قابل مشاهده در کوتاه‌مدت از سوی دولت شما باشیم.

به هر روی، می دانم چنین اهداف بلندی در کوتاه مدت محقق نمی‌شود و می‌دانم که چنین کاری به تنهایی از عهده‌ی دولت بر نمی‌آید. با این حال، شما می‌توانید با گام‌های استوار خود به جامعه و نیروهای سیاسی اجتماعی این پیام را بدهید که دوره‌ای برای تغییر و تحول و تقویت همبستگی اجتماعی آغاز شده است. اگر مردم نشانه‌هایی از یک اراده جدی را ببینند، همراهی خواهند کرد و دوره‌ای از شور و امید و اراده برای پیشرفت و توسعه کشور اغاز خواهد شد. برای شما و ملت ایران آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

برادر شما- عباس آخوندی


کد مطلب: 219211

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219211/عباس-آخوندی-خطاب-پزشکیان-دولت-رسمی-ایران-تشکیل-مداخله-دیگر-نهادها-امر-جلوگیری-کنید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir