کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جدیدترین احتمالات از ترکیب کابینه چهاردهم

17 تير 1403 ساعت 17:00

با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه او اوج گرفته است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ چشم انتظاری ها بالاخره به پایان رسید و مسعود پزشکیان، با رأی مردم راهی پاستور شد تا بر صندلی ریاست قوه مجریه تکیه بزند. با مشخص شدن تکلیف ریاست جمهوری چهاردهم، گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه مسعود پزشکیان اوج گرفته است.

طبق شنیده‌های خبرنگار خبرآنلاین، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای معاون اولی دولت چهاردهم بدل شده است. طبق دولت‌های گذشته، معاون اول رئیس‌جمهوری، نقش زیادی در سمت و سوی اقتصادی دولت دارد که بعضا از این جایگاه به عنوان فرمانده اقتصادی نیز نام‌ می‌برند. طیب‌نیا در دولت اول روحانی و پس از ابر تورم‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، توانست تورم را کنترل کرده و آن را تک رقمی کند؛ اقدامی که بنا بود دولت سیزدهم در سال سوم خود به آن دست یابد که نه تنها اینگونه نشد، بلکه کشور شاهد تورم‌های سنگینی هم بود. طیب نیا در روزهای منتهی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، در کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان حاضر شد و از او به عنوان یکی از برگ‌های برنده ستاد مسعود پزشکیان در ایام انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شد.

طیب‌نیا کیست؟

علی طیب‌نیا، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است، او در سال ۱۳۷۲ دکتری تخصصی خود را با موضوع رساله تورم ساختاری در ایران از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران دریافت کرد و در ادامه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد. وزیر اقتصاد دولت یازدهم، از سال ۱۳۷۳ به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد دولت وارد کار اجرایی در سطح کلان اقتصاد ایران شد و تخصص خود او در حوزه‌های بخش عمومی، پول، سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و مالیاتی و برنامه‌ریزی اقتصادی است.

طیب‌نیا تا سال ۱۳۸۴ به طور پیوسته به عنوان دبیر و نیز مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود، او ابتدا مشاور محمدرضا عارف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود و سپس به عنوان وزیر اقتصاد راهی باب همایون شد.

زمانی که دولت اول روحانی مستقر شد، نرخ تورم در ایران 34.7 درصد افزایش پیدا کرده بود، در همین راستا، در سال 1393، نرخ تورم تا محدوده 15 درصد کاهش پیدا کرد و در سال 1394، نرخ تورم به یازده درصد رسید. در سال‌های 1395 و 1396 نیز نرخ تورم تک رقمی و به 9 درصد رسید.

وزیر خارجه احتمالی‌ دولت پزشکیان مشخص شد

از سوی دیگر، برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که عباس عراقچی، معاون ظریف در دولت روحانی، محتمل ترین گزینه وزارت امور خارجه دولت پزشکیان است.


کد مطلب: 219169

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219169/جدیدترین-احتمالات-ترکیب-کابینه-چهاردهم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir