کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستور جدید در کودکستان‌ها/ این تصاویر ممنوع است

16 تير 1403 ساعت 12:15

 رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه استفاده از دوربین مداربسته فعال در ورودی کودکستانها و همچنین فضاهای عمومی و محل قرارگیری وسایل بازی الزامی است گفت: هیچ فردی به‌جز مؤسس و مدیر کودکستان حق دسترسی به آرشیو تصاویر ضبط شده را ندارد و در صورت لزوم نیز دسترسی صرفا با دستور مقام قضائی امکانپذیر است.


مجتبی همتی‌فر با بیان اینکه براساس ماده ۱۱ «آیین‌نامه‌ ضوابط مکان‌یابی، فضا و تجهیزات کودکستان‌ها»، استفاده از دوربین مداربسته فعال در ورودی کودکستان، فضاهای عمومی که پوشش کودکان و کارکنان در آن‌ها باید رسمی باشد و سایر محل‌های قرارگیری وسایل بازی پارکی (تاب، سرسره و مشابه آن) الزامی است گفت: انتشار فیلم، عکس و هرگونه بازنمایی رسانه‌ای از حضور و فعالیت کودکان و نیروی انسانی کودکستان در فضای مجازی  اعم از سایت، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی، منوط به رعایت ملاحظات و شئون ارزشی، فرهنگی و تربیتی است.

وی با بیان اینکه در انتشار عمومی تصاویر مرتبط با کودکان و یا کارکنان، اخذ اجازه کتبی از اولیای کودک و رعایت حقوق کودک و به تناسب رضایت کتبی کارکنان الزامی است افزود: دوربین‌های مداربسته تنها برای تسهیل‌گری در امر نظارت کودکستان است و هیچ فردی به‌جز مؤسس و مدیر کودکستان حق دسترسی به آرشیو تصاویر ضبط شده ندارد و در صورت لزوم این امر صرفا با دستور مقام قضائی امکانپذیر است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه پوشش کارکنان برای حفظ ایمنی و سلامت کودکان و توجه به شأن الگویی مربیان و کادر کودکستان‌ها، اهمیت فوق‌العاده و منحصر به فردی دارد ادامه داد: در این راستا «راهنمای استانداردهای پوشش کارکنان شاغل در کودکستان‌ها و سایر مراکز تربیتی، آموزشی و مراقبتی مرتبط با اوان کودکی» در سال ۱۴۰۲ با همکاری وزارت بهداشت و بررسی‌های متعدد کارشناسی تدوین و ابلاغ شده است. براساس آن  باید کارکنان کودکستان‌ها ضمن رعایت پوشش مناسب با محیط کار و فضای تربیتی کودکستان، برای حفظ ایمنی، بهداشت روانی و سلامت جسمی کودک تمهیدات لازم را انجام دهند.

همتی فر با بیان اینکه پیش از شکل‌گیری سازمان، منطق تعیین شهریه با ابهاماتی روبه‌رو بود گفت: به‌منظور انسجام‌بخشی و یکپارچگی در سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه و میزان شهریه دریافتی کودکستان‌ها، «آیین‌نامه تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها» در سال ۱۴۰۲ تدوین و ابلاغ شد. شهریه کودکستان‌ها به‌صورت کاملاً برخط و سامانه‌ای برای هر مرکز محاسبه می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند با رجوع به سامانه کودکستان‌یاب، مشخصات و شهریه کودکستان مورد نظر خود را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ فاز اول محاسبه الکترونیکی شهریه کودکستان‌ها به‌صورت آزمایشی انجام شد که با موفقیت همراه بود و با تقویت و اصلاح سامانه در سال ۱۴۰۳ به فعالیت خود ادامه خواهد داد افزود: در حال حاضر اطلاعات کودکستان‌های مجاز در سامانه کودکستان‌یاب برای عموم قابل مشاهده است.

نحوه دریافت مجوز تأسیس و فعالسازی خدمات کودکستانی برای دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی اعلام شد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز (اعم از مجوز تأسیس، فعالیت، تمدید، توقف، جابه‌جایی و تطبیق)، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم‌وتربیت کودکان تا شش سال تمام در کودکستان‌ها و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان است ادامه داد: لذا نهادها و سازمان‌های دیگر حق صدور مجوز کودکستان را ندارند.

همتی فر با بیان اینکه سازمان برای ساماندهی بهتر و فراهم کردن شرایط راحت و مناسب برای متقاضیان، تمامی فرآیند دریافت مجوز تاسیس و فعالیت کودکستان‌ را به‌صورت غیرحضوری و با الکترونیک‌سازی پیش‌برده و به ارائه خدمات برای متقاضیان می‌پردازد که همراه با درگاه ملی مجوزها و الکترونیک‌سازی خدمات است اظهار کرد: متقاضیان باید به درگاه ملی مجوزها مراجعه کرده و از آن طریق به سامانه الکترونیک سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک متصل خواهند شد.

وی اظهار کرد: مراحل ثبت‌نام و درخواست مجوز تأسیس شامل دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای (شرکت در دوره و قبولی در آزمون الکترونیکی سازمان)، ثبت درخواست تأسیس توسط متقاضی با ثبت اطلاعات و مستندات موردنیاز در سامانه اعلامی، بررسی اطلاعات و مستندات توسط کارشناس منطقه و اخذ تأییدیه‌های لازم از مراجع ذی‌ربط و تعیین تکلیف در بازه زمانی مشخص شده و تأیید نهایی توسط مسئول مربوطه در استان، صدور مجوز تأسیس از طرف سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک همراه با شناسه ملی و بارکد الکترونیکی است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ضوابط و قواعد مربوط به فعالیت کودکستان‌ها در آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های ابلاغی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تعیین شده و ملاک عمل قرار گرفته گفت: این آیین‌نامه‌ها در سایت رسمی سازمان به نشانی www.koodak.medu.gov.ir و کانال‌های رسمی اطلاع‌رسانی سازمان در پیام‌رسان‌های شاد، بله و ایتا به نشانی @smttk_ir در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.


کد مطلب: 219075

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219075/دستور-جدید-کودکستان-ها-این-تصاویر-ممنوع

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir