کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا جنگ حزب الله و اسرائیل می تواند باعث درگیری داخلی در لبنان شود؟

15 تير 1403 ساعت 12:00

برخی کارشناسان معتقدند که حزب‌الله در صورت وقوع جنگ با اسرائیل، عملیات نظامی را در هیچ منطقه مسیحی راه‌اندازی نمی کند، زیرا نمی‌خواهد تنش‌های فرقه‌ای ایجاد کند که برای اسرائیل سودمند است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از جماران، تلاش حزب الله برای مهار درگیری سطح پایین خود با اسرائیل، تمجید و محکومیت را در سراسر لبنان به دنبال داشته است.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: این وضعیت به جنگ داخلی 1975-1990 برمی گردد که جناح های سیاسی مختلف را به دو بخش حامی و مخالف مبارزه مسلحانه فلسطینی ها علیه اسرائیل که از داخل لبنان آغاز شده بود، تبدیل کرد.  اکنون که اسرائیل تهدید به جنگ همه جانبه علیه حزب الله می کند، تنش های فرقه ای در داخل لبنان در حال افزایش است. منتقدان و رقبای سیاسی حزب‌الله، آن را متهم می‌کنند که جنگی علیه اسرائیل بدون مشورت با دیگر جناح‌ها به راه انداخته است، در حالی که لبنان در تلاش است تا از اقتصاد ویران‌شده نجات پیدا کند. حزب الله از 8 اکتبر شروع به درگیری با اسرائیل کرد و گفت که تا زمانی که آتش بس در غزه برقرار شود، این نبرد ادامه خواهد یافت.   اسرائیل در غزه بیش از 38هزار نفر را کشته است.  اسراییل نه ماه پس از آغاز جنگ بدون هیچ پیروزی یا دستاوردی در مخمصه‌ غزه گرفتار شده اما هنوز به طور نامتناسبی به حملات حزب‌الله پاسخ می‌دهد و تهدید به جنگ دیگری در غزه می‌کند.

قاسم قصیر، تحلیلگر سیاسی لبنانی که گفته می شود نزدیک به حزب الله است، گفت: «هیچ کس اکنون خواهان جنگ نیست، اما این اسرائیل است که درگیری را آغاز می کند. اگر اسرائیل یک جنگ تمام عیار را آغاز کند، جنگی آشکار و بزرگ خواهد بود.

سمیر جعجع و سامی جمیل، سیاستمداران مسیحی که به ترتیب رهبری حزب نیروهای لبنانی و حزب  کتائب را بر عهده دارند، حزب الله را به دلیل کشاندن لبنان به یک "جنگ فرسایشی" قابل اجتناب و کشاندن حملات اسرائیل به خاک لبنان سرزنش می کنند. از 8 اکتبر، اسرائیل حدود 88 غیرنظامی را در جنوب لبنان کشته است، در حالی که حملات حزب الله منجر به کشته شدن 10 غیرنظامی اسرائیلی شده است.

مایکل یانگ، تحلیلگر لبنان و نویسنده به الجزیره گفت: لفاظی جعجع و جمیل می تواند نشان دهد که آنها نمی خواهند به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند. بسیاری از رهبران مسیحی با تصمیم حزب‌الله برای گشودن جبهه‌ای علیه اسرائیل مخالف هستند. برخی دیگر موافقند که حزب الله نباید تصمیم «یک جانبه» می گرفت.

حزب الله به صراحت اعلام کرد که جبهه جنگ در جنوب لبنان را برای حمایت از حماس در برابر تهاجم اسرائیل باز کرده است. دومیت عزی، یک فعال حقوق بشر مسیحی لبنانی، گفت: حزب الله هنگام تصمیم گیری با کسی مشورت نکرد. وضعیت در لبنان سیاه و سفید نیست.

برخی دیگر، حزب الله را یک گروه مقاومت مردمی می دانند که جنوب لبنان را از اشغال 18 ساله اسرائیل در سال 2000 آزاد کرد.حزب الله از آن زمان پیچیده تر شده است و توانایی های رزمی، زرادخانه تسلیحات و جریان درآمد خود را گسترش داده است. حزب الله مدت‌هاست که خود را عضوی از «محور مقاومت» می‌داند که گروه های مورد حمایت ایران در عراق، سوریه و یمن و همچنین حماس را در بر می‌گیرد.

امل سعد، تحلیلگر سیاسی به الجزیره گفت که مخالفان اصلی حزب الله امروز جناح های مسیحی هستند.  به طور کلی، اکنون بیشتر مسیحیان در مقابل شیعیان هستند.

سعد افزود که جناح‌های رقیب مدت‌هاست تلاش کرده‌اند تا سلاح‌ها و توانایی‌های حزب‌الله را که این گروه از آن به عنوان وسیله‌ای برای دفاع در برابر اسرائیل  محافظت می‌کند، از بین ببرند. یک نمونه تصمیم پارلمان لبنان در ماه مه 2008 برای برچیدن شبکه تلفن امن حزب الله بود. حزب الله با محاصره غرب بیروت واکنش نشان داد تا این که دستور لغو شد. این بن بست کوتاه، کشور را به آستانه یک جنگ داخلی رساند.

کشتار روزانه فلسطینیان در غزه باعث می شود برخی از حامیان حزب الله خواهان اقدام بیشتر علیه اسرائیل شوند. یکی از اعضای حزب سوسیالیست ناسیونالیست سوریه به الجزیره گفت: فکر نمی‌کنم حزب‌الله به اندازه کافی کار کرده باشد ، آنها باید به اسرائیل حمله کنند و هر اتفاقی می افتد، بیافتد.

با این حال، حسنیه اذعان کرد که اسرائیل با قاطعیت به چنین حمله ای پاسخ خواهد داد و احتمالاً باعث آوارگی گسترده در لبنان  خواهد شد. پاتریک ریچا، سخنگوی حزب کتائب گفت که موج آوارگی به شهرها و محله های مسیحی «ممکن است» به درگیری های داخلی منجر شود. همزمان برخی کارشناسان معتقدند که حزب‌الله در صورت وقوع جنگ با اسرائیل، عملیات نظامی را در هیچ منطقه مسیحی راه‌اندازی نمی کند، زیرا نمی‌خواهد تنش‌های فرقه‌ای ایجاد کند که برای اسرائیل سودمند است.


کد مطلب: 219006

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/219006/آیا-جنگ-حزب-الله-اسرائیل-می-تواند-باعث-درگیری-داخلی-لبنان-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir