کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جلیلی از مدت‌ها قبل در بدنه قوای سه گانه یارگیری کرده بود

14 تير 1403 ساعت 10:30

کاردار اسبق ایران در جمهوری آذربایجان می گوید که اگر ۶۰ درصد ترک زبان ها و همچنین سایرین به پزشکیان رأی بدهند او پیروز خواهد شد.‌


«افشار سلیمانی» همشهری و هم‌زبان مسعود پزشکیان است؛ پزشکیانی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای کسب کرد و با رقیبش سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهور چهاردهم قرار است جمعه هفته جاری یعنی ۱۵ تیر ماه، در مرحله دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند.

افشار سلیمانی که به گفته خود ۳۰ عمر خود را در وزارت خارجه سپری کرده است در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این باور است که تندروها سعی می کنند که زمین و زمان را به هم بدوزند و به هر نحوی که شده آقای جلیلی را رییس جمهور کنند.

او ضمن بیان اما و اگرهایی، پیروزی پزشکیان را دور از ذهن نمی داند و می گوید: مگر اینکه بالای ۶۰ درصد در انتخابات شرکت کنند که اگر حضور پیدا کنند بیشتر این آراء خاکستری نیز به آقای پزشکیان رأی خواهند داد.

این دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت هایش به رقیب پزشکیان یعنی سعید جلیلی و ادعاهای او درباره تحریم اشاره می کند و می گوید که سعید جلیلی را می شناسند و اگر در وزارت خارجه درباره او نظرسنجی شود، ۹۰ درصد وزارت خارجه، جلیلی را قبول ندارند.‌

سلیمانی بر این باور است که جلیلی نظام بین الملل را نمی شناسند و ادامه می دهد که نگاه اینها یک نگاه محدودِ متحجرانه است و منافع شخصیِ شان را می بینند یعنی این گونه نیست که منافع ملی را در نظر داشته باشند به بیان دیگر این عده اصلا منافع ملی را درک نمی کنند. آقای جلیلی وقتی تئوری های مائو را مطرح می‌کند مائو که تئوری هایش با شکست مواجه شده است.

در ادامه گفت و گوی افشار سلیمانی کاردار اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با خبرگزاری خبرآنلاین را می خوانید؛

**************

*آقای سلیمانی! تحلیل شما از انتخابات و دو مرحله ای شدن آن چیست؟ مشارکت را چطور دیدید؟ با توجه به اینکه اصولگراها دنبال مشارکت حداقلی هستند سبد رأی پزشکیان را چگونه تحلیل می کنید؟

ما برای اینکه بتوانیم انتخابات را تحلیل کنیم به چند فاکتور اولیه توجه‌ کنیم چراکه این انتخابات، انتخابات غیر منتظره و زودهنگام بود که برگزار شد بر همین اساس، زمان هم کم بود در واقع عنصر زمان بسیار مهم است مجموعا ۵۰ روز از زمان ثبت نام و تایید صلاحیت ها و تبلیغات و در نهایت انتخابات.‌

از همان ابتدا می دانستیم مشارکت کم است

فاکتور بعدی، مشارکت کم بود از همان ابتدا نیز می دانستیم که مشارکت کم است به عبارت دیگر باید می دانستیم که مشارکت کم است. کسانی هم که مسئول چینش و گزینش کاندیداها بودند به تعبیری کارشان یک مهندسی جانانه بود با علم به همین موضوعات، نخست زمان کم است دوم اینکه مشارکت کم است. غیر از آقای پورمحمدی، چهار نفر از آن جبهه اصولگرا و یک نفر نیز از اصلاح طلبان را به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری مشخص کردند یعنی ۴ در برابر ۱.

در میان اینها، از میان اصلاح طلبان، آقای پزشکیان به عنوان ترک زبان را تایید کردند چون با علم به اینکه مشارکت کم است اگر غیر از آقای پزشکیان بیاید با توجه به اینکه مشارکت کم است رأی کم است و نتیجه دلخواه حاصل نمی شود.

رأی پزشکیان متعلق به تُرک ها و اقوام مختلف است

بنابراین چون آقای پزشکیان تُرک زبان است حداقل تُرک ها رأی بدهند نه همه آنها، بلکه اکثریت شان. به هر حال رای آقای پزشکیان متعلق به تُرک ها و اقوام مختلف است.

وقتی به این فاکتورها دقت کنیم می توان پی برد به این موضوع که همه چیز حساب شده است. از ابتدا هم پیش بینی می شد بر این بود که انتخابات به دور دوم‌ برسد در واقع با توجه به همین فاکتورهای یادشده انتخابات به دور دوم برسد و در دور دوم برنامه ریزی ها به همین ترتیب انجام شد.

آقایان نامزد های پوششی انصراف دادند و آقای قالیباف هم که رای نیاورد و کنار رفت و در نهایت رقابت بین آقای پزشکیان و آقای جلیلی شد. سه نفری که کنار رفتند و یا حذف شدند نیز از آقای جلیلی حمایت کردند.

جلیلی از مدت ها قبل از انتخابات در بدنه قوای سه گانه یارگیری کرده بود

قبل از دوران انتخابات به ویژه از مدت ها قبل، آقای جلیلی دولت سایه تشکیل داده بود و در همه بدنه اعم از قوای سه گانه، زیرمجموعه ها یار گیری کرده و به نوعی برنامه ریزی قبلی انجام داده بود به تعبیری زیرپوستی کارهایش را انجام داده بود این انتخابات هم برگزار شد و آقای جلیلی به عنوان نامزد دوم رای آورد.

اینها به تعبیری به صورت دوبله و سوبله در میدان حضور دارند بدین گونه که معاون اجرایی رییس جمهور رییس ستاد جلیلی می شود مگر دولت نباید بی طرف باشد؟! رییس شورای اطلاع رسانی نیز از دولت سیزدهم است اینها همه سخت افزار و نرم افزار دولت را هماهنگ و بسیج کردند که آقای جلیلی رییس جمهور شود.

جمع آرای سه کاندیدا از رای رییسی کمتر شد

شوراهای شهر و مجلس و همه از ایشان حمایت می کنند آقای قالیباف که رییس مجلس است با بیانیه ای از وی حمایت می کند به صورت مختصر اینکه با وجود همه این ها، رأی آنها مشخص شد که چقدر است! در مجموع رأی اینها از رأی مرحوم رییسی هم کمتر شده است این وضعیت نشان می دهد که پایگاه رأی این ها همین اندازه است.

جلیلی رای نمی آورد اگر .../۹۰درصد وزارت خارجه، جلیلی را قبول ندارند

اگر مشارکت ۶۰ درصدیِ مردم رخ دهد اینها هیچکدام رای نمی آورند این آراء هم آراء سازماندهی شده است و همواره نیز این سازماندهی را دارند این بار هم بیشتر است. آقای جلیلی هم در این موضوع تبحر خاصی دارد و از این کارها انجام داده است.

البته بنده آقای جلیلی را می شناسم رییس اداره بازرسی وزارت خارجه بود که آقای ولایتی، ایشان را از وزارت خارجه خلع کردند و کنار گذاشتند اگر از وزارت خارجه یک نظرسنجی انجام شود ۹۰ درصدشان آقای جلیلی را قبول ندارند( به خاطر ماجراهایی که آنجا وجود داشت).

جلیلی مردم را ندارد اما حمایت حاکمیت و دولتی ها را دارد

نحوه برگزاری سمینارها نیز مشخص است یعنی همه دولتی ها و حاکمیت بسیج شده تا آقای جلیلی رییس جمهور شود یعنی او، مردم را ندارد اما دولتی ها را دارد و به راحتی و بدون هیچ مشکلی از امکانات دولتی هم استفاده می کند و هیچ‌کس با او کاری ندارد از کجا آورده است و هزینه تبلیغات و ایاب و دهاب ‌ جابجا کردن افراد و ....

خواستند یک نامزد اصلاح طلب بیاورند که اگر رای نیاورد سرکوفت بزنند

اینکه انتخابات، انتخابات رقابتی و آزاد باشد، نیست دلیل دیگری هم که آقای پزشکیان بیاید این بود که یکی از اصلاح طلبان تایید شود و رای نیاورد در نهایت بر سر اصلاح طلبان بکوبند و سرکوفت بزنند و به آنها بگویند شما که رأی نداشتید به هر حال اصلاح طلبان رای نیاوردند اما شورای نگهبان تایید کرد.

عدم مشارکت پیام دارد اگر آقایان این پیام را بگیرند!

اگرچه رای آقای پزشکیان رای اصلاح طلبان نیست شاید ۵ درصد رای اصلاح طلبان باشد چون حداقل ۶۰ درصد مردم نیامدند که شامل تحریم کنندگان صندوق رای و آراء خاکستری است. این عدم مشارکت هم پیام دارد اگر آقایان این پیام را بگیرند و متوجه شوند که تاکنون هم این پیام را نگرفتند و دریافت نکرده اند چراکه معتقدند اهمیتی ندارد و با همان ۱۰، ۲۰ درصد مشارکت هم دولت تشکیل می دهند همانطوری که مجلس نیز بدین گونه تشکیل شد.

بیشتر آرا خاکستری به پزشکیان رأی خواهند داد اگر...

بنابراین در مرحله دوم، اگر از آن ۶۰ درصد، مردمی که رای ندادند حتی ۱۵،۲۰ درصد شان هم رای دهند آقای پزشکیان انتخاب و پیروز می شود. مشروط به اینکه اینها یک سری کارهایی انجام بدهند در واقع در مشارکت بالا، آنهایی که انتخابات را مهندسی می کنند نگران می شوند و به خاطر ماجرای ۸۸ کاری نمی کنند ماجرای سال ۸۸ که اتفاق افتاد یک سری تجاربی اندوختند که مدلشان متفاوت شده است.

اینها سعی می کنند که زمین و زمان را به هم بدوزند و به هر نحوی که شده آقای جلیلی را رییس جمهور کنند. مگر اینکه بالای ۶۰ درصد در انتخابات شرکت کنند که اگر حضور پیدا کنند بیشتر این آراء خاکستری نیز به آقای پزشکیان رأی خواهند داد.

بنابراین با تحلیلی که بنده داشتم نظر شخصی بنده این بود که آقای پزشکیان قبل از برگزاری انتخابات مراحل اول، انصراف بدهد و آقایان را در وضعیت آچمز قرار بدهد و آقای جلیلی و آقای قالیباف با یکدیگر رقابت کنند حال باید تصور کنیم که چه می شد؟! تحلیل بنده این بود که حتی برای مرحله دوم هم اگر آقای پزشکیان انصراف بدهد این دو نفر دور دوم می رود و نتیجه آن خوب است و آقای پزشکیان می توانست لیدر ۸۰ درصد جامعه ( ۶۰ درصد رای نداده ها و ۲۰ درصد رای دهنده خودش) شود.

باید در سیاهی ها نور بتابانیم

نهایتا این گونه می شود که آقای پزشکیان آمد و موجب شد که تا حدودی تنور انتخابات گرم شود اما من امیدوارم که مردم به صحنه انتخابات و رأی بیایند بنده هم به سهم خودم از هر شیوه و طریقی، شبکه مجازی و سخنرانی و ... تلاش می کنم که مردم را تشویق به حضور در پای صندوق رای می کنم تا کشور به سمت سیاهی نرود حق با ۶۰ درصدی ها هم هست اما با شرکت نکردن، فرصت را به سیاهی و تاریکی می دهید و باید در این سیاهی ها، نور بتابانیم و هر چقدر که می توانیم پیش برویم.

نگاه تندروها و پایداری ها نگاه محدود متحجرانه است

*حمایتی که الان طیف پایداری، طیف تندرو به ویژه شریان از جلیلی را چطور می بینید؟ در مورد تفکری که بارها هشدار داده شده که تفکر طالبانیسم است و دائما بسیاری آن را تکرار می کنند که اگر اینها بیایند فضای کشور را سنگین می کنند، این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟

طبیعتا، نگاه اینها یک نگاه محدودِ متحجرانه است و منافع شخصیِ شان را می بینند یعنی این گونه نیست که منافع ملی را در نظر داشته باشند به بیان دیگر این عده اصلا منافع ملی را درک نمی کنند. آقای جلیلی وقتی تئوری های مائو را مطرح می‌کند مائو که تئوری هایش با شکست مواجه شده است نظام بین الملل را نمی شناسند همه آنها نگاهشان این گونه است در رابطه‌ با بحث اسلام گرایی و حجاب، اقتصادی و مباحث سیاست خارجی و مباحث فرهنگی و .. نگاهشان محدود است و متکی بر این هستند که مردم تابع بی قید و شرط باشند و هر چه آقایان گفتند را بپذیرند!

جلیلی سیاست نظام بین الملل را نمی شناسند

جلیلی می‌گوید که ۲۰۰ کشور در دنیا است چه کسی گفته که اما فقط باید به این دو سه کشور ارتباط داشته باشیم؟؛ این حرفها به این دلیل است که جلیلی، سیاست نظام بین الملل را نمی شناسند! اگر می شناخت قواعدش را می دانست و هرم نظام بین الملل را می شناخت و می دانست که آن ۲۰۰ کشور، همه شان نخودی هستند بعضی نخود بزرگ و بعضی کشورها هم نخود کوچک هستند. ۷۵ کشور اسلامی که سازمان همکاری های اسلامی را تشکیل دادند کجا هستند و چه می کنند و چه گُلی بر سر مسلمانان یا کشورهای اسلامی زده اند؟!

همه آنها یا با یکدیگر اختلاف دارند و یا به کشورهای دیگر وابسته هستند. ۱۲۰ کشور عضو جنبش غیرمتعهد ها هستند اینها اسمشان غیر متعهد است.

در واقع سیاست خارجی این که محدود باشد نیست. این که شعار می دهند با اتکا به امکانات و توان داخلی فلان کار و فلان اقدام را انجام می دهیم! خیر این گونه نیست. درست است که از توان داخل و خارج باید استفاده کنیم سیاست خارجی متوازن و متعادل و تعامل گرا و غیر تنش زا باید باشد در واقع باید تنش زدایی صورت گیرد تا بتوانیم سرمایه جذب کنیم تا بتوانیم در دنیا ما را بپذیرند به بیان دیگر یک دولت ملی باید حضور داشته باشد که بتواند تأثیراتی داشته باشد.

آویزان شدن به چین و روسیه چه نفعی داشته است هیچ کدام از آنها امتیاز نمی دهند و می روند بیانیه امارات علیه ایران را امضا می کنند! آقای جلیلی و دوستانش به چه چیزی اتکا می کنند؟! پُز عضویت در بریکس و سازمان شانگهای و ... را می دهند هیچ کدام از این سازمان ها تا زمانی که ایران رفتار نرمال و متوزان و متعادلی نداشته باشد نفعی برای ما به همراه نخواهند داشت.

بنده در وزارت خارجه حضور داشتم این مسایل را دنبال می‌کردم همزمان با دولت رییسی شد و عضویت ایران را پذیرفتند البته هیچ خیر و منفعت چندانی هم برای ما در پی نداشت چراکه سازمانهای بسیار بهتری هم وجود دارند.

جلیلی و دوستانش کشور را به ناکجاآباد می برند

ابتدا باید صادرات و واردات را مورد بررسی قرار داد آمار ها حرف می زند منتهی این نگاه در سیاست خارجی که جلیلی و دوستانشان دارند یقینا کشور را به ناکجا آباد می برد حتی در حال حاضر هم مشخص نیست که کجا قرار داریم؟ با حضور سعید جلیلی، دیگر وضعیت بدتر از اینها خواهد شد. به معنای واقعی، نگاه آنها کوته بینانه و بر خلاف منافع ملی است به هر حال کشور به تکنولوژی و سرمایه نیاز دارد باید تحریم ها برداشته شود. نمی شود با اتکا به خودمان!! اینها آمدند این کارها را انجام دادند و مردم تاوان اقدامات اینها را پس می دهند؟!

آقای جلیلی بگوید چرا ۶۰ درصد مردم به او رای ندادن و حتی ۸۰ درصد به او رای ندادند. بقیه کاندیداها که نخودی بودند رای جلیلی و قالیباف روی هم رفته حدود ۱۳ میلیون. ۱۲ میلیون چند در از جمعیت ۶۱ میلیون است این وضعیت نشان می دهد که این اندازه رای شماست نهایتا ۱۵ درصد.

آرائی که با پزشکیان رای داده اند به این معناست که جلیلی را قبول ندارند. ۶۰ درصد بقیه هم پیامشان این است که می‌خواهیم و راضی نیستیم نه از اقتصاد، کار فرهنگی، رفتار با مردم و... راضی نیستند. چرا پیام این ۶۰ درصد را نمی گیرید؟! در همسایگی کشور ما، در ترکیه انتخابات شهرداری برگزار شد و آقای اردوغان رای سابق را کسب نکرد و جمهوری خواه خلق پیروز شد و بسیاری از شهرداری ها و شورای شهر را توانست به دست آورد آقای اردوغان هم‌ گفت دموکراسی مان را حفظ می کنیم و ما پیام مردم را گرفتیم.

بیایید و بگویید که ای ملت شریف ایران، ما فهمیدیم، عذرخواهی می کنیم و جبران می کنیم

ژحداقل آقایان یک بار هم نیامدند اعلام کنند که ما پیام مردم را گرفتیم؟! شما کجا می خواهید حکومت کنید؟ بدون مردم؟! نظام بدون مردم چگونه خواهد بود؟ مردم باید بخواهند. آقایان اصلا توجهی ندارند. بعضی از آقایان علما نیز گفتند مردمی که رای ندادند دین ندارند و.... اینها توهین به مردم است. باید به آنها گفت شما که ظلم می‌کنید دین دارید؟ چرا نمی‌خواهید متوجه شوید و بفهمید و درک کنید؟ برای خودتان بهتر است در تاریخ نوشته خواهد شد و وضعیتی همینگونه نخواهد ماند.

بیایید و بگویید که ای ملت شریف ایران، ما فهمیدیم، عذرخواهی می کنیم و جبران می کنیم... اجازه نمی دهند اما موقع انتخابات گشایش حاصل می شود اما باز هم باید کنترل شده سخن گفت.

الیگارشی هایی مانند صادق محصولی کمک مالی می کنند

*اینها کسانی هستند که مدعی ساده زیستی و عدالت و ضدفساد هستند اما در پشت پرده آنها افرادی مانند صادق محصولی حضور دارند الان هم گفته می شود که حجم زیاد و هزینه های سنگین کمپین های تبلیغاتی یا از سمت برخی نهادها تامین می‌ شود یا افرادی چون محصولی و ..ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

بنده اینها را ۳۰ سال است که می شناسم. فکر می کنید این هزینه ها را از کجا آوردند. روز اول آمدند سر مردم شیره بمالند و اعلام کردند که ستاد جلیلی حساب بانکی باز کرده و مردم کمک کنند چند روز بعد هم حرف های دیگری کردند در واقع اُلیگارشی هایی مانند صادق محصولی و سایرین کمک می کنند تا قدرت را بدون توجه به مطالبات و نظرات اکثریت مردم به دست بگیرند. چرا نمی آیند گزارش نمی دهند؟ آن شماره حساب چه شد و قرار شد به مردم اعلام کنند؟ بلانسب مردم، آنها مردم را احمق فرض کرده اند..

تجربه من نشان داده که هر کسی که به دینداری و جمهوری اسلامی دوستی و ولایتمداری تظاهر می کند هر گًندکاری و خرابکاری از این دسته افراد است. بروند و بررسی کنند هر کسی شفاف و واضح انتقاد کرده و صحبت کرده مملکت و کشورش و مردم و نظامش را دوست دارد.

اینها به مردم اهمیتی نمی دهند اینها بر این باورند که قدرت و ابزارها را در اختیار بگیریم همه چیز در اختیارمان است و در نتیجه کار تمام است. به هر حال وقت کم است چقدر باید توضیح داد که ۳۰ درصد مردم بیایند به پزشکیان رای بدهند گرچه آقای پزشکیان هم انتخاب شود همین جزایر قدرت ایشان را رها نخواهند کرد و به دولتش فشار وارد می کنند به هر حال بهتر است پزشکیان انتخاب شود چرا که ایشان را شفاف و صالح و عادل را می شناسیم مانند آقای روحانی پنهان نکند بلکه شفاف به مردم بگوید و توضیح دهد.

مردم را پشتیبان خود کند و مردم از وی حمایت خواهند کرد واقعیت ها را به رهبری بگوید. توصیه بنده این است که اگر پزشکیان به عنوان رییس جمهور انتخاب شود حتما باید با رهبری کاملا هماهنگ باشد بدین گونه که هفته ای یک بار، دو نفری درباره مسائل کشور صحبت و گفتگو کنند و آقای پزشکیان به صورت مستقیم به ایشان گزارش دهد که اوضاع چگونه است و راه چیست؟

بنده شک دارم که رییس جمهورها به صورت خصوصی با رهبری صحبت کرده باشند فرض بنده با توجه به رفتارها، خروجی ها و کردار آنها است این اقدام باید صورت گیرد یعنی رهبری حمایت کنند و اصلاحاتی که لازم است نیز انجام شود.

جلیلی و تیمش با فریب کار می کنند!

* آقای سلیمانی! بسیاری از مردم و سیاسیون بر این باورند که شعارها و وعده ها در زمان انتخابات است و بعد از پایان انتخابات آقای جلیلی به همان عقاید و رفتارهای قبلی باز می گردد، شما این فضا را چطور می بینید؟

طرف آمده باعث تحریم، عدم عضویت در سوئیفت، انسداد اینترنت و فضای مجازی و.... شده اما الان می گوید سرعت اینترنت ۵۰ برابر شود و... این صحبت ها و وعده ها حاکی از دورویی است چون اکنون به رأی مردم نیاز دارد این صحبت ها را مطرح می کند.‌

عکس جلیلی را منتشر کرده اند که دکتر سعید جلیلی فرزند اردبیل است. ایشان کجا اردبیلی است؟! بنده گفتم جلیلی دو کلمه تُرکی هم بلد نیست در سایر شهرهای آذربایجان نوشته اند فرزند آذربایجان!! اینها کلأ با فریب کار می کنند و همه کارهایشان هم فریب و تهمت زدن است اصلا تخصص سعید جلیلی در وزارت خارجه این بود.

*برخی از طیف نزدیک به جلیلی در مورد هزینه های انتخاباتی آقای پزشکیان اظهارنظر می کنند و در جهت تخریب وی عمل می کنند، ارزیابی شما در این باره چیست؟

از آقای پزشکیان هم بپرسند و او هم خواهد گفت. هزینه می کنند به هر حال ایشان هم برای خود حامیانی دارد اینکه جلوی چشم ما معاون اجرایی رییس جمهور، رییس ستاد جلیلی است، شهردار تهران و رییس مجلس و رییس بنیاد شهید، همه دولتی ها و وزرا و حتی شورای شهر حامیان جلیلی هستند چرا در این باره حرفی نمی زنند؟! اینها تخلف آشکار و توهین به مردم است.

محصولی با باکری ها در زمان جنگ چه کرد؟

*برخی خبرها درباره حمایت برخی از اعضای خانواده شهیدان باکری از پزشکیان داشت، مطلبی در فضای رسانه ای دست به دست می شد که این انتخابات در رقابت باکری ها و محصولی ها است؟ نظرتان در این باره چیست؟

آقای پزشکیان قطعا در مناطق آذربایجان رأی اول است همیشه هم اینطور بوده است بحث کاهش مشارکت بوده که اگر این میزان مشارکت افزایش پیدا کند باز هم رای به پزشکیان می رسد در این موضوع شکی نیست. دوم اینکه محبوبیت محصولی و باکری ها غیر قابل مقایسه است یعنی اساسا باکری ها، محصولی را مقصر می دانند که با باکری ها در زمان جنگ چه کار کرده است.. آنهایی که در جبهه حضور داشتند می دانند و اطلاع دارند امثال آقای حقیقت پور.

جلیلی بیاید چهار کلمه تُرکی صحبت کند و سخنرانی کند

همین بازی هایی که انجام می دهند که جلیلی فرزند اردبیل و آذربایجان است دیدند که اینجا رای دارد و اگر این رای بخواهد افزایش پیدا کند از این گونه شایعات منتشر می کنند! ( با خنده). جلیلی بیاید چهار کلمه تُرکی صحبت کند و سخنرانی کند ببینیم چگونه صحبت می کند حتی چهار کوچه اردبیل هم بلد نیستی؟! البته منظور بنده این نیست که همه اردبیلی ها خوب هستند اردبیل، نیکزاد هم دارد که رفته رییس ستاد قالیباف شده است و الان برای جلیلی کار می کند.

*بحث قومیت ها چقدر در سبد رأی تاثیرگذار بوده است؟

بحث قومیت نیست بلکه بحث این است که ما تُرک زبان هستیم بنابراین تُرک زبان ها بیشتر به ما رأی می دهند در مورد اصفهانی و سایر قومیت ها هم بدین گونه است و طبیعی است اینها دارند این بحث قومیت را برجسته می کنند آقای پزشکیان می گوید برای ایران، ما هم می گوییم برای ایران.‌ تعداد تُرک زبان ها زیاد است بنابراین بیشتر کمک می کنند و همواره نیز این گونه بوده است.

بنده در جایی سخنرانی کردم و گفتم آذربایجان همواره ایران را حفظ کرده از این به بعد هم حفظ خواهد کرد الان هم که وارد میدان شدیم برای حفظ ایران است. بنابراین این انگ زدن ها به این دلیل است که چیزی پیدا نمی کنند.

این شایعاتی که مطرح می کنند حاکی از نگرانیِ تیم جلیلی و دوستانشان است. تیم جلیلی رفته تبریز و جاهای دیگر کسی آن ها را تحویل نگرفته است می خواستند رو در رو صحبت کنند که رای بیاورند در صورتی که رای پزشکیان در این مناطق در دور دوم بیشتر از مرحله اول خواهد بود حتی کردستان هم به آقای پزشکیان رای دادند بنابراین این گونه نیست و طبیعتاً ما مخلص همه مردم ایران هستیم. رای آقای پزشکیان بیشتر است و ما همه تلاش خود را انجام می دهیم همه مردم برای خروج از این سیاهی ها و شروع نجات ایران به آقای پزشکیان رای بدهند.

طبیعتأ اگر تاکنون که حدود ۴۸ درصد تُرک ها رأی دادند این میزان را به ۶۰ و ۷۰ درصد برسانیم یعنی اگر این آذربایجان رأی بدهد و به ۶۰,۷۰ درصد برسد یقینا پزشکیان پیروز خواهد شد از سوی دیگر بقیه هم به کاندیدای دیگری رای بدهند. آقای پزشکیان می گوید. عدالت برای همه است.

*اینکه برخی افراد از ستادهای قالیباف به ستاد پزشکیان پیوستند را چطور می بینید؟

یک سری از قالیبافی ها گفتند که به ستاد پزشکیان می آیند امثال عبدالرضا داوری و... . این خوب است رأی قالیباف ۳ میلیون است و رای چندان زیادی نیست چراکه رای قاطع و زیادی لازم است درست است که رای پزشکیان از جلیلی بیشتر است اما با تمهیداتی که اینها اندیشیده اند به نظر می رسد که حداقل ۲۰ درصد مشارکت افزایش یابد تا آقای پزشکیان انتخاب شود. چون آنها هم برنامه هایی داشتند و دارند که به مرحله دوم رساندند به هر شکلی و به هر قیمتی که هست می خواهند جلیلی روی کار بیاید و همه آنها بسیج شده اند و تلاش می کنند.‌


کد مطلب: 218953

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/218953/جلیلی-مدت-ها-قبل-بدنه-قوای-سه-گانه-یارگیری-کرده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir