کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت مبهم پادگان ۰۶ تهران؛ نه‌تنها خبری از بوستان و فضای سبز نیست، بلکه درختان منطقه نیز یکی‌یکی محو می‌شوند

14 تير 1403 ساعت 10:00

یکی از همسایگان پادگان ۰۶ تهران به خبرآنلاین گفت: درختان پادگان را شبانه قطع کرده‌اند که هیچ، بدون اینکه کامیون خاکی را از پادگان خارج کنند نیز در دو محوطه گودبرداری کرده‌اند. قطع درختان کم بود، حالا باید گرد و خاک به‌پاشده را هم تحمل کنیم.


قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها در تاریخ یکم شهریور ماه سال ۱۳۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و پس از تأیید شورای نگهبان در تاریخ ۱۱ شهریور ماه همان سال به رئیس جمهور وقت (محمود احمدی‌نژاد) ابلاغ گردید.

بر همین اساس، پادگان مرکز آموزش ۰۶ در شمال شرق شهر تهران که پیرامون خیابان پاسداران و بزرگراه صیاد شیرازی قرار داشت، در سال ۱۳۹۳ به همراه ستاد و تمامی امکانات موجود به ابتدای شهر لواسان منتقل شد. در ادامه این ماجرا، طبق گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۴ و با توجه به مصوبات کمیسیون ماده پنج و تأیید در شورای عالی شهرسازی و معماری، در سال ۱۳۹۹ مقرر شد که محل سابق این پادگان، با مساحت بیش از ۵۰ هزار هکتار و درختان صدساله‌ی نسبتاً بلند، در قالب یک بوستان در اختیار مردم قرار گیرد و فضای سبز این منطقه حفظ شود.

اما با گذشت سال‌ها این تصمیم همچنان بی‌نتیجه مانده و هر روز بلای جدیدی بر سر این منطقه نازل می‌شود.

پادگان ۰۶، قربانیِ درخت‌کشی/ ساکنان شاکی هستند

به‌تازگی، یکی از همسایگان پادگان ۰۶، با ارسال تصاویری از این منطقه، به خبرآنلاین گفت: «درختان پادگان را شبانه قطع کرده‌اند و هم‌چنین بدون اینکه کامیونی خاک از پادگان خارج کنند، در دو محوطه گودبرداری کرده‌اند. قطع‌شدن درختان کم بود، حالا باید گرد و خاکی که در منطقه ایجاد کرده‌اند را هم تحمل کنیم.»

طبق توضیحات این شهروند، از خاکِ محدوده گودبرداری‌شده، تپه بزرگی درست کرده‌اند که با هر وزش باد، به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود. هیچ اطلاع‌رسانی و توضیحی هم در این‌باره به ساکنان و همسایگان این محدوده ارائه نشده است.

اینها در صورتی است که سال‌ها قبل توافق‌ها بر این بود که این منطقه به فضای سبز تبدیل شود؛ همانطور که معاون هماهنگ‌کننده ارتش دو سال قبل در جلسه علنی شورای شهر، در این خصوص گفته بود «ما قطعا ما به دنبال حفظ فضای سبز پادگان ۰۶ هستیم».

از طرفی، گویا اولین‌بار نیست که چنین اتفاقی در این منطقه رخ می‌دهد و با بررسی شواهد می‌توان به سابقه اقدامات مشابه در محدوده مذکور دست یافت. به طور نمونه، اواخر سال ۱۴۰۲ نیز عکس‌هایی با مضمون «قطع درختان پادگان ۰۶» در فضای مجازی منتشر شد؛ که در پی آن، ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، ضمن تذکر به شهرداری تهران، دستور بررسی و شفاف‌سازی این امر را صادر کرد.

گفتنی است که یکی از مهم‌ترین وظایف شورا و شهرداری، توسعه فضای سبز در شهر تهران است؛ چرا که این مورد یکی از بهترین راهکارها به منظور کاهش آلودگی هوا برشمارده می‌شود.

چندی بعد، سازمان شهرداری منطقه ۴ در واکنش به این جریان گفت که به نظر می‌رسد مسئله قطع درختان کذب است و کارشناسان معتقدند درختان را جابه‌جا کرده‌اند. اما در هر صورت یک چیزی مسلم است و به گفته شهردار منطقه ۴ اگر درختان حتی جابه‌جا هم شده باشند، مجوزی در این خصوص اعطا نشده بود.

سرنوشت این پادگان هنوز مبهم است

گذشته از این مسائل، با وجود توافقات صورت‌گرفته و تصمیمات اتخاذشده در خصوص جغرافیای پادگان ۰۶ تهران، سرنوشت این منطقه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آخرین بازدید خود از این پادگان، با بیان اینکه تعیین زمان عملیاتی‌شدن این تفاهم دشوار است، گفته بود: «نگاه کلی به پادگان ۰۶ این است که با توجه به ارزش‌های میراثی آن، کل واحد به صورت یکپارچه حفظ و صیانت شود. اجرا و عملیاتی‌کردن این تفاهم در جهت رفاه و آسایش و بالا بردن ظرفیت‌های شهر، از جمله ظرفیت گردشگری، به زودی اتفاق خواهد افتاد.»

بازدید شهردار تهران از پادگان ۰۶ تهران - مرداد ۱۴۰۱

آخرین اظهارات شورای شهر نیز در خصوص تعیین تکلیف وضعیت پادگان ۰۶ نیز بدین شرح است: «در مورد این پادگان در دوره قبل توافق شد، اما به دلایلی این توافق متوقف شد و ما در خصوص آخرین وضعیت و تصمیمات این پادگان اطلاعی نداریم و باید تعیین تکلیف شود».


کد مطلب: 218951

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/218951/سرنوشت-مبهم-پادگان-۰۶-تهران-نه-تنها-خبری-بوستان-فضای-سبز-نیست-بلکه-درختان-منطقه-نیز-یکی-یکی-محو-می-شوند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir