کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجید انصاری: صرفا با قدرت سخت و نظامی در دنیای امروز نمی‌توان منافع ملی را تأمین کرد

13 تير 1403 ساعت 16:15

مجید انصاری در جمع مردم اصفهان گفت: یک دیدگاه می‌گوید در دنیا 200 کشور هست و شما به دو سه کشور توجه دارید و بقیه را رها کرده‌اید. آیا واقعا این طور است؟ یعنی آمریکا با بورکینافاسو در معادلات جهانی همسنگ هستند؟ یا اتحادیه اروپا با ده‌ها کشور قابل ذکر نیستند؟ ژاپن، کره، کانادا، استرالیا و دیگر کشورهایی که به دلیل سیاست خارجی پر تنش ما امروز با آنها در تنش جدی هستیم و تحریم‌ها عملا رابطه ما را با اقتصاد، علم، تکنولوژی و دانش آنها قطع کرده، چیزی نیست؟


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جلیلی اصرار دارد دولتش ادامه دولت شهید رئیسی است، گفت: شما 32 ماه اول دولت آقای روحانی را با 32 ماه دولت کنونی در حوزه‌هایی از جمله نرخ کالاهای اساسی در سفره زندگی خودتان مقایسه کنید. در این 32 ماه نرخ گوشت، لبنیات، میوه و تره‌بار، کفش و پوشاک، نرخ مسافرت، اجاره و مسکن 200 تا 400 درصد و بیشتر تورم داشته است. آیا دوستان قرار است همین را ادامه بدهند یا قرار است فکری بکنند؟

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری روز گذشته در جمع مردم اصفهان، با تأکید بر اینکه نقد عملکرد قوه مجریه به معنای توهین نیست، گفت: آقای جلیلی اصرار دارد که دولتش ادامه دولت شهید رئیسی است. اگر منظورش ادامه دولت از جهت سخت‌کوشی و احیانا خدمات مردمی و سفرها است، اشکالی ندارد؛ ولی اگر ادامه برنامه‌ها و سیاست‌های این سه سال است، کشور به ناکجاآباد خواهد رفت.

برای اولین بار در 80 سال گذشته، سه سال متوالی تورم 40 درصدی در کشور حاکم است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برای اولین بار در 80 سال گذشته، سه سال متوالی تورم 40 درصدی در کشور حاکم است. می‌خواهید این را ادامه بدهید؟ برای چهارمین سال پی در پی، نرخ استهلاک بر نرخ سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است. این به معنای اضمحلال زیرساخت‌های کشور و تشدید ناترازی‌ها در حوزه انرژی، آب، محیط زیست، بانکداری و نظام بودجه است؛ ناترازی‌هایی که بعضا به مرز انفجار رسیده است. ما امروز در میانه تابستان برای اینکه برق خانگی قطع نشود، برق کشاورزان را در پیک نیاز مصرف شش هفت ساعت قطع می‌کنیم؛ برق صنایع و بخش معدن قطع می‌شود.

وی ادامه داد: در زمستان به نفع گاز خانگی، گاز مورد نیاز صنعت و معدن و نیروگاه‌ها قطع می‌شود و در نتیجه مازوت سوزی و سوخت‌های خطرناک جای آن را می‌گیرد. ما امروز با ناترازی در حوزه انرژی به گونه‌ای مواجه هستیم که اگر به سرعت تکنولوژی وارد نشود و تکنولوژی عقب‌مانده و فرسوده جایش را به تکنولوژی پیشرفته ندهد، و سرمایه لازم در حوزه نفت و گاز تزریق نشود، طی چند سال آینده نفتی برای صادرات نخواهیم داشت و گاز به اندازه کافی نخواهیم داشت.

انصاری تأکید کرد: برای کشور ما قابل قبول نیست، با این حجم عظیم از ذخایر نفت و گاز که در اختیار داریم، واردکننده بنزین باشیم؛ یا تولیدکننده بنزین بی‌کیفیتی باشیم که هم میزان سوخت خودروها را افزایش داده و هم فضای تنفس را برای مردم تنگ و غیر قابل تحمل کرده است.

کسری واقعی بودجه ما بیش از 600 هزار میلیارد تومان است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از خط قرمز و خطر عبور کرده است. قرار بود کسری بودجه حل شود و این مشکلات نباشد. بنده به عنوان کسی که از دوره اول در مجلس بوده‌ام و امروز هم در کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت و نظارت دارم، عرض می‌کنم که کسری واقعی بودجه ما بیش از 600 هزار میلیارد تومان است؛ گرچه در عددسازی‌ها ممکن است 300 هزار میلیارد تومان گفته شود. این کسری بودجه‌ها عامل اصلی تورم و گرانی است. استقراض‌های از بانک مایه گرانی‌ها و تورم است.

در 32 ماه گذشته کالاهای اساسی سفره مردم 200 تا 400 درصد و بیشتر تورم داشته است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: شما 32 ماه اول دولت آقای روحانی را با 32 ماه دولت کنونی در حوزه‌هایی از جمله نرخ کالاهای اساسی در سفره زندگی خودتان مقایسه کنید. در این 32 ماه نرخ گوشت، لبنیات، میوه و تره‌بار، کفش و پوشاک، نرخ مسافرت، اجاره و مسکن 200 تا 400 درصد و بیشتر تورم داشته است. آیا دوستان قرار است همین را ادامه بدهند یا قرار است فکری کنند؟

آمریکا با بورکینافاسو در معادلات جهانی همسنگ هستند؟

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی دو دیدگاه هست، تصریح کرد: یک دیدگاه می‌گوید در دنیا 200 کشور هست و شما به دو سه کشور توجه دارید و بقیه را رها کرده‌اید. آیا واقعا این طور است؟ یعنی آمریکا با بورکینافاسو در معادلات جهانی همسنگ هستند؟ یا اتحادیه اروپا با ده‌ها کشور قابل ذکر نیستند؟ ژاپن، کره، کانادا، استرالیا و دیگر کشورهایی که به دلیل سیاست خارجی پر تنش ما امروز با آنها در تنش جدی هستیم و تحریم‌ها عملا رابطه ما را با اقتصاد، علم، تکنولوژی و دانش آنها قطع کرده، چیزی نیست؟

انصاری ادامه داد: البته ما می‌پذیریم که باید سبد سیاست خارجی ما متنوع باشد و با همه کشورها ارتباط داشته باشیم. اما آیا الآن این موازنه برقرار است؟ «نه شرقی، نه غربی» شعار این ملت الآن برقرار است؟ یا این شعار امروز به عمل «هم شرقی، هم نسبتا شرقی» تبدیل شده است؟ نتیجه سیاست ما، اعلام بی‌نیازی از کشورهای مؤثر دنیا، قطع گفت‌وگو با آنان و قربانی کردن برجام آن شده است که امروز برای سالیان طولانی تحریم‌های بسیار ظالمانه و پر هزینه بر این ملت تحمیل شده است.

 هر سفری که بعضی از عزیزان برای مذاکره رفتند و برگشتند، دستاوردشان یک تحریم جدید بود

وی یادآور شد: یک زمانی می‌گفتند تحریم نخواهد شد و هر سفری که بعضی از این عزیزان برای مذاکره رفتند و برگشتند، دستاوردشان یک تحریم جدید بود. چرا این را نمی‌گویند؟ بعد از امضای برجام، هر همان سه سال، تورم 43 درصدی که آقای روحانی تحویل گرفته بود، به زیر 9 درصد رسید. می‌گویند ترامپ آمد و زیر قرار زد؛ آیا قبل از ترامپ این جریان فکری برای بهره‌برداری از مواهب آن برجام و باز کردن درهای کشور به روی سرمایه‌گذاری‌های مختلف از آمریکا، اروپا و جاهای دیگر اجازه داد؟

صرفا با قدرت سخت و نظامی در دنیای امروز نمی‌توان منافع ملی را تأمین کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ما قدرت سخت و نظامی را نیاز داریم اما صرفا با قدرت سخت و نظامی در دنیای امروز نمی‌توان منافع ملی را تأمین کرد. ما این روزها نفت را به صورت قاچاق و توسط شرکت‌های مجهول الهویه می‌فروشیم و به طور متوسط در هر بشکه نفتی که می‌فروشیم 20 دلار از جیب این ملت تخفیف می‌دهیم. روزانه 26 میلیون دلار یعنی، 1500 میلیارد تومان در فروش یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت تخفیف می‌دهیم. پول را هم نمی‌توانیم برگردانیم و باید با منت کالایی بخریم که آنها به هر قیمتی می‌خواهند به ما بدهند.

وی افزود: اگر خواستیم پول را هم برگردانیم، با هزینه 10 تا 15 درصد توسط صرافی‌ها و روش‌های غیرمتعارف انجام می‌شود. بعد دوستان می‌گویند نیازی به FATF نداریم. من آمادگی دارم بعد از انتخابات با دکتر جلیلی راجع به FATF یک مناظره مستقیم داشته باشم. ما دو سال در مجمع راجع به این مسأله کار کردیم. آیا هیچ‌کدام از کشورهای دنیا منافع ملی خود را نمی‌خواستند که پیوسته‌اند؟ آیا ما که به کنوانسیون پولشویی پیوستیم، ضرر کردیم؟

انصاری اظهار داشت: این دوستانی وقتی FATF در مجمع مطرح بود می‌گفتند اگر به کنوانسیون‌های باقیمانده از FATF بپیوندیم، از طریق تراکنش‌ها سردار سلیمانی را ردیابی می‌کنند و ترور خواهند کرد و به لحاظ امنیتی ما نمی‌توانیم بپیوندیم؛ ما می‌گفتیم اینها هیچ ارتباطی به هم ندارد. می‌گفتند ما انتقال پول برای مصارف مهمی که همه کشورها دارند را نمی‌توانیم انجام بدهیم و مسئولین رسمی می‌گفتند ما مشکل نداریم و می‌توانیم انجام بدهیم.

امروز هزینه‌های سنگینی به علت قطع رابطه نظام بانکی ما با جهان بر مردم تحمیل شده است

وی افزود: پیوند دادن بعضی مسائل که هیچ ارتباطی به هم نداشت، موجب شده است که امروز هزینه‌های سنگینی به علت قطع رابطه نظام بانکی ما با جهان بر مردم تحمیل شده است. تنها کشوری در دنیا هستیم که نمی‌توانیم پول جا به جا کنیم و ملت برای جا به جا کردن قدری پول با هزار و یک مشکل مواجه می‌شوند.

فروش نفت قاچاقی و خرید گندم قاچاقی از کشتی‌های دوره‌گرد برای هیچ کشوری عزت نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه فروش نفت قاچاقی و خرید گندم قاچاقی از کشتی‌های دوره‌گرد برای هیچ کشوری عزت نیست، گفت: یک روزی ایران حرف اول یا دوم را در اوپک می‌زد؛ امروز شرکت نفت ما از عرصه بازیگران نفت منطقه حذف شده و جای شرکت نفت 80 ساله ما را شرکت‌های مجهول الهویه گرفته‌اند. من می‌گویم این نوع رابطه جهانی قابل دوام و به مصلحت کشور نیست. کشور و ملت ایران تا چند سال دیگر باید در شرایط غیر متعارف و غیر قابل پیش‌بینی باشد؟ شعب ابیطالب سه سال و در دوران غربت پیامبر(ص) بود. مگر می‌شود یک ملت را تا ابد در شرایط غیر قابل محاسبه و پیش‌بینی نگه داشت؟

باید رئیس جمهور برای رفع تحریم‌ها برنامه داشته باشد

وی تأکید کرد: باید رئیس جمهور برای رفع تحریم‌ها برنامه داشته باشد. رئیس جمهور باید به کمک ملت تحریم‌های ظالمانه که عرصه اقتصاد کشور را غصب کرده‌اند، آزاد کند. برنامه آقایان برای رفع مشکل تحریم این ملت چیست؟ چرا از گفت‌وگو با دیگران می‌ترسیم؟ با مذاکره قدرتمندانه و عزتمندانه چه چیزی را از دست می‌دهیم؟ این سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) بود که با دیگران حرف می‌زدند. اوایل انقلاب هم همین طور بود؛ ما یواش یواش ارزش‌های والا را فراموش کرده‌ایم.

در مرداب فسادزای تحریم مبارزه با فساد یک شعار غیر قابل اجرا است

انصاری با تأکید بر اینکه در مرداب فسادزای تحریم مبارزه با فساد یک شعار غیر قابل اجرا است، گفت: وقتی همه فعالیت‌های اقتصادی شما غیرشفاف و محرمانه و سیستم بانکی شما است، چطوری می‌خواهید با فسادهای بزرگ مبارزه کنید؟ بر بستر تحریم‌ها بود که فساد تاریخی چند هزار میلیارد دلاری بابک زنجانی رخ داد. مگر غیر از این بود که او به بهانه دور زدن تحریم نفت تحویل می‌گرفت؛ نفت با کشتی رفت و گم شد، دکل نفت بر بیخ و بن گم شد و نفت‌ها رفت و برنگشت.


کد مطلب: 218917

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/218917/مجید-انصاری-صرفا-قدرت-سخت-نظامی-دنیای-امروز-نمی-توان-منافع-ملی-تأمین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir