کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آرای پزشکیان فراطبقاتی و متکثر است

13 تير 1403 ساعت 16:30

تحلیل آرای مسعود پزشکیان در مرحله اول نشان می دهد آرای پزشکیان فراطبقاتی، متنوع و متکثراست.


طبقات مختلف اجتماعی، گرایشات مختلف سیاسی، تقیدات مختلف مذهبی بویژه مناطق کم برخوردار و محروم با تنوع قومی فرهنگی بالا نظیر کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بالاترین رای را به آقای پزشکیان داده اند . در واقع مسعود پزشکیان در میانه جامعه ایرانی و مورد اعتماد اقشارو اقوام و طبقات مختلف با پیشینه فرهنگی ، عقدیتی متنوع است.   

انتخابات مرحله اول ریاست جمهوری  بطلان انگاره ای بود که بیان می کرد در مشارکت پایین هیچگاه نامزد اصلاح طلب شانس پیروزی ندارد. گفتمان که دکتر پزشکیان او را به چهره مورد اعتماد همه ایرانیان و مخصوصا اقشار فرودست و محروم تبدیل کرده است و این سرمایه بزرگ اجتماعی می تواند در مسند ریاست جمهوری پشتوانه حل مسائل کشور باشد. البته اعتماد و تواضع پزشکیان نسبت به شایستگان و متخصصان و توانمندی ایشان در ایجاد ائتلاف های فراگیر یکی دیگر از مولفه های مهمی است که می تواند شانس موفقیت او را در سمت ریاست جمهوری افزایش دهد.  
جامعه مطلوبی که دکتر پزشکیان در گفتمان خود آنرا تصویر می کشد یک جامعه امن متکثری است که چندصدایی و دیگر بودگی در آن برسمیت شناخته می شود و امنیت را با پذیرش پراکندگی و کثرت انسان و انتظامی پویا و آرام بخش و پایا را جستجو می کند. امنیت را در مردم و نه بر می تعریف می کند و از اعمال قدرت و سیاست گذاری از بالا به پایین پرهیز دارد. گفتمان پزشکیان بدرستی بیان می کند جامعه در معرض تحولات طبیعی، اجتماعی و تاریخی است و اگر عوامل وحدت بخش نسبت به این تحولات انعطاف پذیر نباشد جامعه دپار تضاد خواهد شد. 

همین جا باید به این مساله هم اشاره داشت که دکتر پزشکیان با مبانی دینی و هویتی خود به مطالبه گری جامعه و حق اعتراض مردم اصالت داده است و این موضوع از آن رو مهم است که  که  در فردای انتخابات با فرض هرگونه سیاست گذاری یا اقدام خطا جامعه می تواند بدون لکنت زبان و ترس با صراحت با رئیس جمهور گفتگو و به نظام حکمرانی اعتراض کند./روزبه کردونی -برآنلاین


کد مطلب: 218915

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/218915/آرای-پزشکیان-فراطبقاتی-متکثر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir