کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برسد به دست آقای جلیلی

13 تير 1403 ساعت 15:15

در هر دو مناظره بین پزشکیان و جلیلی ماجرای حمله تندروها به سفارت خانه ها مطرح شد، اما سعید جلیلی زیر بار حضور حمله کنندگان به سفارتخانه در ستادش نرفت، شاید مرور اسامی برخی از حاضران در حمله به سفارت انگلیس و حامیان بیرونی آنها خالی از لطف نباشد


در جریان مناظره دوم از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موضوعات حمله به سفارت‌های انگلیس و عربستان به میان آمد.

پزشکیان به جلیلی گفت که حمله‌کنندگان به سفارت‌ها و و حامیانشان در ستاد شما هستند و جلیلی از پزشکیان نام این افراد را خواست.

برای روشن شدن موضوع باید افراد دخیل و حامیان آنها در حمله به سفارت انگلستان در سال ۱۳۹۰ بررسی شوند؛ حمله‌ای که هزینه‌های سنگین دیپلماتیک روی دست کشور گذاشت و مقدمات تحریم‌های جدیدتر و تیره شدن روابط ایران و اروپا را سبب شد.

حمید رسایی؛ دست راست جلیلی، سخنران جمع مهاجمان

حمید رسایی نماینده تهران در مجلس که آن زمان هم نماینده بوده، آن زمان حامی حمله به سفارت انگلیس بوده و الان نیز حامی سعید جلیلی است.

او از شاخص‌ترین حامیان آشکار حمله به سفارت بوده و حتی در مقابل سفارت پس از ورود و تخریب اموال سفارت توسط مهاجمان، به سخنرانی پرداخته بود. رسایی گفته بود؛«اگر دولت انگلیس عاقل باشد نه تنها نباید نسبت به مصوبه مجلس(کاهش روابط با انگلیس) برخورد بدی داشته باشد بلکه باید تشکر کند که تا حدودی خشم ملت را خنثی کرد. اگر انگلیس بخواهد بیش از این زبان‌درازی کند مسوولان نمی‌توانند آتش خشم ملت را کنترل کنند. اگر مصوبه اخیر نبود قطعا امروز ساختمان سفارت با خاک یکسان می‌شد.»

او در عین حال گفته بود: «در این مکان حضور یافتم تا ببینم چه خبر است.»

امیرحسین قاضی‌زاده؛ معاون دولت رئیسی، همان نامزد پوششی و تقدیر از مهاجمان به سفارت

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون ابراهیم رئیسی و نامزد پوششی در انتخابات جاری که آن زمان نماینده مشهد بوده، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با حمایت از حمله به سفارت انگلیس، گفته بود: «حرکت جوانان در ورود به سفارت انگلیس که می‌شود به آن لانه جاسوسی دوم هم گفت، نشان داد جوانان ایرانی از آرمان‌های انقلابی خود کوتاه نخواهند آمد.»

او افزوده بود: «به عنوان یک نماینده مجلس از این حرکت دانشجویان تقدیر کرده و خواستار این هستم که با این احساسات پاک و صداقتی که در عقاید خود دارند، از آرمان‌های نظام محافظت کنند.»

علیرضا زاکانی؛ نامزد پوششی، مقدس دانستن خشم مهاجمان

علیرضا زاکانی دیگر نامزد پوششی بود که در دور اول انتخابات حاضر بود و قبل از آنکه به انتخابات برسد به نفع جلیلی کنار رفت؛ او یکی دیگر از حامیان سرشناس جلیلی است که از حمله به سفارت انگلستان حمایت کرده بود؛ او چند روز بعد از حمله به سفارت، در گفت‌وگو با «فارس» گفته بود «اعتراض دانشجویان ایرانی به صورتی خودجوش و مبتنی بر یک خشم مقدس صورت گرفت»

اسماعیل کوثری؛ نماینده مجلس، تهدید دیگر کشورها به حمله

یکی دیگر از حامیان حمله به سفارت انگلستان و نامزدهای جبهه انقلاب در دور اول انتخابات، اسماعیل کوثری است؛ او هم آن زمان نماینده تهران در مجلس بوده است. کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ورود دانشجویان به سفارتخانه انگلیس را نشانه آگاهی و بیداری مردم دانست. او افزوده بود: «مطمئنا اگر رفتار این کشورها اصلاح نشود، باید منتظر اتفاقات بعدی باشند. در صورتی که مسوولان سیاسی انگلیس و دیگر کشورهای استکباری رفتارهایی همچون گذشته داشته باشند، با عکس‌العمل‌های این چنینی مواجه می‌شوند.»

کوثری از حامیان جلیلی است که اخیرا در گفت‌وگویی تاکید کرده رای آوردن پزشکیان مشکل‌ساز خواهد شد.

مهاجمانی حامی اما خاموش

به غیر از چهره‌های مذکور افراد دیگری هم در جریان حمله به سفارت بودند که گرچه این روزها اظهارنظری از آنها دیده نمی‌شود اما سوابق آنها نشان می‌دهد که بین جلیلی و پزشکیان در کنار چه کسی قرار دارند.

قائم‌مقام مدیرعامل بهنوش؛ حاضر در صحنه

فرد دیگر که در حمله به سفارت انگلستان شرکت کرده بوده و در دولت ابراهیم رئیسی مقام گرفت، علی جمشیدی نام دارد. او آن زمان عضو انجمن اسلامی مستقل دانشجویان بوده و گفته بود باید دست استکبار از کشور کوتاه شود، سفارت انگلستان لانه جاسوسی دوم در ایران است که باید برچیده شود. جمشیدی در دولت رئیسی به عنوان قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بهنوش منصوب شد.

گاندوساز؛ بالای دیوار سفارت

مجبتی امینی تهیه‌کننده سریال‌های امنیتی گاندو نیز از دیگر مهاجمان به سفارت بریتانیا است که در دولت محبوب جلیلی پست گرفت. در زمان حمله، تصویر او در حال اذان گفتن در باغ سفارت انگلستان در قلهک منتشر شد. البته این تصویر در زمانی که او اسم و رسمی به هم زده بود، شناسایی شد. امینی از جمله مخالفان تند و تیز دولت حسن روحانی و مذاکرات هسته‌ای است. او در دولت رئیسی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر منصوب شد.

از سفارت تا مدیریت شبکه ۳

علی فروغی مدیر شبکه سه نیز یکی دیگر از این چهره‌هاست؛ او که تصویرش در جمع مهاجمان به سفارت دیده می‌شود، پسر باجناق غلامعلی حدادعادل است. او از تندروترین مدیران صدا و سیما است که با حضورش در راس شبکه سه، بسیاری از برنامه‌های پربیننده این شبکه از جمله برنامه ۹۰ با اجرای عادل فردوسی‌پور را تعطیل کرد. و در عوض تریبون‌های متعددی را در اختیار جریان جبهه پایداری قرار داد و جهت‌گیری برنامه‌ها در راستای اهداف این دسته بود.

پرش از دیوار سفارت به مناصب دولت سیزدهم

حسین دلیریان نیز یکی دیگر از حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا است که تصویرش در حالی که وسط جمعیت مهاجمان مشغول شعار دادن است دیده می‌شود. او در دولت ابراهیم رئیسی پشت‌های دولتی گرفت و از ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲، به عنوان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی منصوب شد. او پیش از این سمت، سخنگوی سازمان ملی فضایی ایران بود. گفته می‌شود او قبل از سمت‌های دولتی در بخش‌های رسانه‌ای شورای نگهبان فعالیت داشته است. قبل‌تر از آن در بخش امنیتی-دفاعی خبرگزاری‌های تسنیم مشغول به کار بود.


کد مطلب: 218912

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/218912/برسد-دست-آقای-جلیلی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir