; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - دو استان شمالی در خطر پشه های آلوده - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو استان شمالی در خطر پشه های آلوده

13 تير 1403 ساعت 8:15

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کنترل پشه آئدس و مبارزه با بیماری تب دنگی، استان‌های در معرض خطر این پشه را برشمرد و گفت: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهرماه است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند.


شهنام عرشی با بیان این که  نخستین مورد تب دنگی در ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری شناسایی شد. به همین دلیل اقداماتی مانند مه‌پاشی، سم‌پاشی و حشره‌کشی انجام داده‌ایم که این پشه را کنترل کنیم گفت:  ۱۳۸ نفر از اردیبهشت ماه تا به امروز به تب دنگی مبتلا شده‌اند،  هفت مورد ابتلای داخلی به تب دنگی گزارش شده است. پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند و بنابراین در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد؛ خوشبختانه اگر چه بیماران آلوده ای شناسایی شده ولی تا کنون پشه آلوده در این سه استان وجود نداشته است. همچنین این پشه در استان گیلان شناسایی شده و دو استان شمالی کشور در خطر این پشه قرار دارند. خوشبختانه پشه شمال کشور نسبت به جنوب کشور خطر کمتری دارد. بنابراین می‌توان گفت حداقل هفت استان کشور در خطر پشه آئدس قرار دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به هفت مورد ابتلای داخلی تب دنگی خاطرنشان کرد: ابتلای هفت مورد به این معنا است که یک منطقه دارای پشه آلوده است و احتمال انتقال بیماری از انسان به انسان وجود دارد. همچنین ۱۲۵ نفر نیز از کشور امارات بیماری تب دنگی را به کشور آورده‌اند؛ این موضوع بیانگر این است که شهروندان سایر کشورها که در شهرهای امارات حضور دارند به بیماری تب دنگی بتلا شده‌اند.

عرشی اظهار کرد: حداقل هفت استان کشور و به ویژه چهار استان کشور در خطر هستند. وقتی ۱۲۵ نفر از مبتلایان ما در امارات مبتلا شدند یعنی هزاران نفر از شهروندان کشورهای دیگر هم مبتلا شده‌اند. حساسیت‌های لازم درباره استان‌های همجوار وجود دارد؛ به همین دلیل حساسیت لازم را برای استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان هم داریم. همچنین نسبت به استان‌های مازندران و گلستان نیز حساس هستیم.

عرشی با بیان اینکه احتمال اپیدمی این بیماری را رد نمی‌کنیم، گفت: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهرماه است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند.

وی گفت: برد پرواز پشه ۵۰۰ متر است؛ به همین دلیل اینگونه نیست که از یک استان به استان دیگر پرواز کند. انتقال تخم آن هم ممکن است از طریق تایرهای کهنه ماشین‌ها و ... باشد.


کد مطلب: 218879

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/218879/دو-استان-شمالی-خطر-پشه-های-آلوده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir