کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

6 روش موثر درمان سریع آبله مرغان در بزرگسالان و کودکان

12 تير 1403 ساعت 12:43

همه ما حداقل یکبار به آبله مرغان دچار شده ایم اما آیا با روش های درمان سریع آبله مرغان آشنا هستیم؟ در این پست قرار است به این موارد بپردازیم


آبله مرغان، اگرچه بیماری‌ ای ناخوشایند، به طور معمول با مراقبت‌های حمایتی مناسب و صبر و حوصله قابل درمان است. به یاد داشته باشید که هیچ درمان سریع و قطعی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما روش‌های مختلفی برای تسکین علائم و تسریع بهبودی در کودکان و بزرگسالان وجود دارد.
اگر بخواهیم همین ابتدا راهنمای کوچکی درباره درمان سریع آبله مرغان بکنیم ، باید بگوییم که آبله مرغان را می شود با روش های خانگی مانند حمام خنک ، لوسیون کالامین ، کوتاه نگه داشتن ناخن ها ، استراحت کافی و موارد دیگر اشاره کرد اما با ما تا آخر این پست همراه باشید تا به طور مفصل با روش های درمان سریع آبله مرغان آشنا شوید.

آبله مرغان چیست؟ 

آبله مرغان، یک بیماری بسیار مسری که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود، با بثورات خارش‌دار مشخص می‌شود. این بیماری در کودکان شایع‌تر است، اما بزرگسالان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. اگرچه هیچ درمانی برای آبله مرغان وجود ندارد، روش‌های مختلفی برای تسکین علائم و تسریع بهبودی وجود دارد.

در این مقاله به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

هیچ درمانی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما داروهایی می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند پس باید توجه کنید که گول تبلیغات بی اثر را نخورید و قبل از اقدام هر کاری حتما باید با پزشک مورد نظر مشورت های لازم را داشته باشید.

روش های درمان سریع آبله مرغان با دارو

داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین تب و درد

لوسیون کالامین یا حمام خنک برای تسکین خارش برای درمان سریع آبله مرغان

آنتی‌ هیستامین‌ها برای کاهش خارش که کمک ویژه ای برای کاهش خارش آبله مرغان دارد.

داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر برای کاهش مدت بیماری و خطر عوارض در افراد پرخطر، مانند افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف یا زنان باردار مناسب است ولی حتما قبل از خرید با پزشک خود مشورت کنید

درمان سریع آبله مرغان با روش های خانگی

در کنار درمان‌های پزشکی، درمان‌های خانگی متعددی نیز وجود دارد که می‌توانند به تسکین علائم آبله مرغان کمک کنند:

درمان سریع آبله مرغان در بزرگسالان

داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند برای تسکین تب و درد مؤثر باشند. توجه داشته باشید که آسپرین را به کودکان و نوجوانانی که مبتلا به آبله مرغان یا علائم شبه آنفولانزا هستند به دلیل خطر سندرم ری (Reye syndrome) ندهید، زیرا مصرف آسپرین ممکن است خطرات جدی را به وجود آورد.
 

استفاده از لوسیون کالامین یا حمام خنک می‌تواند به شدت خارش را تسکین دهد. حمام خنک با افزودن جوش شیرین یا جو دوسر کلوئیدی نیز می‌تواند به تسکین بیشتری برسد.
 

آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین یا بنادریل می‌توانند به شدت خارش را کاهش دهند، به ویژه در شب که خارش ممکن است بیشتر شود.

در افرادی که به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا بارداری در معرض خطر بیشتری از عوارض بیماری هستند، ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر تجویز شوند. این داروها می‌توانند مدت بیماری را کاهش داده و خطر عوارض را کاهش دهند.

 

درمان سریع آبله مرغان در کودکان

برای تسکین خارش، می‌توانید حمام خنک یا دوش با آب جو دوسر کلوئیدی یا جوش شیرین بگیرید، از لوسیون کالامین یا ژل آلوئه ورا برای درمان بثورات استفاده کنید.
لباس‌های نرم و گشاد از جنس پنبه بپوشید تا از تحریک پوست جلوگیری شود، ناخن‌ها را کوتاه نگه دارید تا از خراشیدن بثورات و ایجاد عفونت جلوگیری شود، مایعات فراوان بنوشید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید، و استراحت کافی داشته باشید تا بدن بهتر در مبارزه با عفونت‌ها عمل کند.

علائم آبله مرغان چیست؟

علائم آبله مرغان معمولاً 10 تا 21 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود. این علائم عبارتند از:

  1. تب
    سردرد
    خستگی
    از دست دادن اشتها
    بثورات پوستی خارش‌دار

آبله مرغان، بیماری‌ای مسری که توسط ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می‌شود، با بثورات خارش‌دار و تاول‌های مشخص خود شناخته می‌شود. این بیماری در کودکان شایع‌تر است، اما بزرگسالان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

آغاز طوفانی آبله مرغان:

علائم آبله مرغان به طور معمول 10 تا 21 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود. اولین علامت اغلب تب است که می‌تواند خفیف یا شدید باشد. تب ممکن است با سردرد، خستگی و از دست دادن اشتها همراه باشد.

ظهور بثورات:

مشخص‌ترین علامت آبله مرغان، بثورات پوستی خارش‌دار است که معمولاً 1 تا 3 روز پس از شروع تب ظاهر می‌شود. بثورات ابتدا به صورت لکه‌های قرمز یا صورتی صاف روی تنه شروع می‌شود و سپس در عرض چند روز به سایر قسمت‌های بدن، از جمله صورت، پوست سر، داخل دهان و اندام تناسلی گسترش می‌یابد.

تغییر شکل بثورات:

بثورات طی چند روز تکامل می‌یابند و به تاول‌های کوچک پر از مایع تبدیل می‌شوند. این تاول‌ها بسیار خارش‌دار هستند و ممکن است ترکیده و مایع ترشح کنند.

مرحله پوسته‌ ریزی آبله مرغان:

در نهایت، تاول‌ها پوسته می‌بندند و می‌ریزند. این روند ممکن است چند هفته طول بکشد. جای زخم‌های باقی‌مانده معمولاً بدون ایجاد جای زخم محو می‌شوند.

علائم دیگر آبله مرغان:

در برخی موارد، افراد مبتلا به آبله مرغان ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند، مانند:

مدت بیماری:

آبله مرغان معمولاً 7 تا 10 روز طول می‌کشد تا از بین برود. در بیشتر موارد، این بیماری بدون درمان جدی از بین می‌رود. با این حال، در برخی افراد، به ویژه نوزادان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند عفونت باکتریایی پوست، ذات‌الریه و التهاب مغز شود.

نکته مهم: اگر شما یا فرزندتان علائم آبله مرغان را تجربه می‌کنید، مهم است که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از آبله مرغان

بهترین راه برای جلوگیری از آبله مرغان، واکسیناسیون است. واکسن آبله مرغان بسیار مؤثر است و می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

همچنین می‌توانید با اقدامات زیر از ابتلا به آبله مرغان یا انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید:

بهترین راه برای جلوگیری از آبله مرغان، واکسیناسیون است. واکسن آبله مرغان بسیار مؤثر است و می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

همچنین، می‌توانید با اقدامات زیر از ابتلا به آبله مرغان یا انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید: از تماس با افراد مبتلا به آبله مرغان اکیداً خودداری کنید. اگر مبتلا به آبله مرغان هستید، در خانه بمانید تا زمانی که بثورات شما پوسته ببندد و دیگر مسری نباشید. دست‌های خود را مرتباً با آب و صابون بشویید، به خصوص بعد از تماس با بثورات.

این اقدامات به همراه واکسیناسیون منظم می‌توانند به کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری کمک کنند و اهمیت آنها در حفظ سلامتی مرغان و جلوگیری از خسارات اقتصادی واضح است.

نکات مهم درباره درمان فوری آبله مرغان

  1.  برای درمان سریع آبله مرغان از خاراندن بثورات خودداری کنید، زیرا این اقدام ممکن است باعث آسیب دیدن پوست و تشدید زخم شود. بهتر است از لمس و خارش دادن بثورات پرهیز نمایید.

 

  1.  برای درمان آبله مرغان ، ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید تا از خراشیدن تصادفی بثورات جلوگیری کنید. خراشیدن ناخن‌ها می‌تواند باعث وارد شدن عفونت به بثورات شود، بنابراین مراقبت از ناخن‌های خود اهمیت دارد.

 

  1. مایعات فراوان بنوشید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید. آب و مایعات طبیعی دیگر می‌توانند به بهبود وضعیت پوست و سلامتی کلی کمک کنند. همچنین، مصرف مایعات کافی می‌تواند به تسریع در بهبود بثورات کمک کند.

 

  1. از تماس با دیگران، به خصوص زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف خودداری کنید تا زمانی که بثورات شما به طور کامل پوسته ببندد و دیگر مسری نباشید. حفظ فاصله و استفاده از وسایل بهداشتی در ارتباط با دیگران می‌تواند پخش بیماری را کاهش دهد و از تبلیغ بیشتر بثورات جلوگیری کند.

 

سوالات متداول

1.کی برای درمان آبله مرغان باید به پزشک مراجعه کرد؟

بر اساس پستی که سایت سلامت لایف منتشر کرده است ، در بیشتر موارد، آبله مرغان بدون درمان جدی از بین می‌رود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است عوارضی ایجاد شود، مانند

آگر به آبله مرغان دچار شده اید و به عفونت های باکتریایی پوست ، مشکلات مفصلی ، تب بالا ، خواب آلودگی ، مشکل در تنفس ، درد در شکم ، و افزایش قرمزی پوست دچار شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

2.چگونه می‌توان از آبله مرغان جلوگیری کرد؟

 بهترین راه جلوگیری از آبله مرغان استفاده از واکسن‌های مناسب در دوران جوانی مرغان است. واکسیناسیون منظم و به موقع می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

سخن آخر

در پست با همه چیز درباره آبله مرغان از جمله : علائم آن ، درمان سریع آبله مرغان ، روش های پیشگیری و همچنین درمان سریع آبله مرغان در بزرگسالان و کودکان نیز آشنا شدید. حتما این نکته را به یاد داشته باشید که در زمان های ضروری حتما به پزشک مراجعه کنید.


کد مطلب: 218837

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/218837/6-روش-موثر-درمان-سریع-آبله-مرغان-بزرگسالان-کودکان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir