کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصول و زمان کشت زعفران در مناطق سردسیر

20 فروردين 1403 ساعت 12:08


اصول و زمان کشت زعفران در مناطق سردسیر با کشت زعفران در مناطق معتدل و گرمسیر متفاوت است چرا که از نظر آب و هوایی این مناطق با هم فرق دارند و همین امر در زمان و شرایط کشت زعفران در مناطق سردسیر و گرمسیر تفاوت ایجاد می‌کند. کشت زعفران در حالی که بدون دردسر بوده، یک کشت کاملا اصولی است که برای داشتن یک مزرعه پر بار باید تمامی اصول آن را رعایت کرد.

اصول کشت زعفران در مناطق سردسیر

زعفران یک گیاه سرما دوست است که در مناطق سردسیر رشد بسیار بهتری نسبت به مناطق گرمسیر دارد. بر خلاف سایر گیاهان که دوره رشدآن ها در فصل بهار و تابستان است، با سرد شدن هوا گیاه زعفران دوره رشد خود را به تدریج شروع کرده و عملا فعالیت و رشد پیاز زعفران در داخل خاک آغاز می‌شود.

دوره رشد پیاز های زعفران از اوایل مهر ماه شروع شده و تقریبا تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد که این 7 ، 8 ماه زمان بسیار خوبی برای رشد و تقویت پیاز های زعفران برای سال آینده است. در کشت زعفران عواملی مانند زمان کشت، آبیاری و مدیریت کودی مزرعه و تقریبا تمامی عوامل مربوط به کشت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید اصول آن رعایت شود تا بتوان یک مزرعه با برداشت بسیار بالا و زعفران با کیفیت داشت.

زمان کشت زعفران در مناطق سردسیر

زمان کشت زعفران به طور کلی از شروع فصل تابستان، تیر ماه هر سال شروع شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. در مناطق گرمسیر امکان کشت زعفران تا اواخر مهر ماه و حتی اوایل آبان ماه نیز وجود دارد اما در مناطقی که دارای آب و هوای سردی هستند کاملا متفاوت بوده و به دلیل زود تر سرد شدن هوا حتما باید شما تا اواخر شهریور ماه قبل از سرد شدن هوا و شروع بارش های پاییزی کشت خود را انجام دهید.

آماده سازی زمین برای کشت زعفران

یکی از مهم ترین عوامل در کشت زعفران، نوع خاک و بافت زمین زراعی است. خاک مورد نیاز برای رشد مناسب زعفران خاک لومی شنی نام دارد که ترکیبی از شن ، رس و ماسه است. قبل از کشت شما باید زمین خود را در عمق 20 تا 30 سانتی متری شخم بزنید تا زهکشی و تهویه خاک برای کشت پیاز های زعفران مناسب باشد.

بعد از شخم زدن زمین شما باید از کود گاوی پوسیده (حتما از کود پوسیده شده استفاده کنید چرا که کود دامی تازه باعث رشد علف های هرز می شود) برای مزرعه خود استفاده کنید. نکته مهم در رابطه با زمین کشاورزی نداشتن شیب بیش از حد و شور نبودن خاک است. توجه داشته باشید که زمین شما نیاز به تابش مستقیم نور خورشید دارد و حتما باید در معرض نور خورشید باشد.

روش کشت پیاز زعفران در مناطق سردسیر

روش کشت پیاز های زعفران در مناطق مختلف تفاوتی ندارد و به یک صورت کشت می شود. برای کشت پیازها در خاک شما ابتدا باید در زمین ردیف هایی به عمق 20سانتی متری ایجاد کنید و سپس پیاز های زعفران را در کنار هم در یک ردیف قرار دهید. توجه کنید که فاصله‌ی هر ردیف با ردیف کناری باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باشد که بتوان در زمان برداشت گل های زعفران در بین ردیف ها رفت و آمد کرد.

 

زمان برداشت زعفران در مناطق سردسیر

زمان برداشت زعفران در مناطق سردسیر بسیار زودتر از مناطق گرمسیر بوده و تقریبا از اواخر مهر ماه شروع شده و با توجه به دمای هوا در هر منطقه ای تا اواخر آبان ماه نیز ادامه دارد. برداشت گل های زعفران در سال تقریبا دو هفته الی بیست روز زمان می‌برد ب این صورت که شما هر روز می‌توانید گل های تازه باز شده را برداشت کنید.

مراقبت ها و رسیدگی های مزرعه زعفران بعد از کشت

• آبیاری های به موقع 
• کود دهی زاج آب مزرعه 
• محلول پاشی 

سه موردی که نام برده شد، مهم ترین اصول کشت زعفران هستند که اگر بعد از کشت پیازها آن ها را رعایت نکنید با دست خود نامه‌ی نابودی سرمایه و پیاز های مزرعه خود را امضا کرده اید. هر گیاهی مانند انسان ها که به غذا احتیاج دارند، برای زنده ماندن و رشد کردن به رسیدگی، آبیاری و کود دهی های به موقع نیاز دارد که اگر موارد گفته شده رعایت نشود شما شاهد از بین رفتن پیاز های زعفران خود خواهید بود.

آبیاری مزرعه زعفران در مناطق سردسیر

زعفران یک گیاه کم آب بر است خصوصا در مناطق سردسیر کشور که بیشتر میزان بارندگی های سالانه در این مناطق اتفاق می‌افتد. اما با توجه به نیاز حتمی گیاه در برخی از زمان ها در سال شما باید 2 تا 4 مرحله در سال مزرعه خود را آبیاری کنید. اولین و مهم ترین آبیاری در اول مهر ماه است که حتما باید تا اواسط مهر ماه انجام شود. آبیاری دوم هم مانند آبیاری اول بسیار مهم بود و بعد از برداشت گل های زعفران باید صورت گیرد.

دو مرحله اول آبیاری مزرعه جز مهم ترین مراحل آبیاری هستند که حتما باید در زمان مشخص خود انجام شوند تا تاثیر گذار باشند مرحله‌ی سوم و چهارم آبیاری در قبل و بعد از عید زمانی انجام می‌شود که بارش برف و باران بسیار کم باشد و خاک مزرعه رطوب کافی را نداشته باشد.

کود دهی زاج آب

کود دهی زاج آب یعنی کود دهی مزرعه همراه با آب که در دومین مرحله از آبیاری بعد از برداشت گل های زعفران انجام می‌شود و کود های مورد نیاز گیاه توسط آب به ریشه ها می‌رسد. زاج اب مرحله بسیار مهمی است که با هیچ نوع کود دهی دیگر جبران نمی شود. به هیچ عنوان در انجام دادن این مرحله از کود دهی مزرعه کوتاهی نکنید.

محلول پاشی زعفران

در فصل زمستان جذب مواد مورد نیاز از طریق ریشه از بین می‌رود و ریشه دیگه هیچ گونه جذبی ندارند به همین دلیل ما باید کود های مورد نیاز پیاز های زعفران را از طریق برگ ها به او برسانیم. به همین دلیل است که با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا محلول پاشی زعفران نیست آغاز می‌شود و جز مهم ترین مراحل رسیدگی به مزرعه و پیاز‌ها است.


کد مطلب: 214385

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/214385/اصول-زمان-کشت-زعفران-مناطق-سردسیر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir