مهران قربانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره نقش سرنشینان خودرو در تصادفات جادهای و همچنین در پیشگیری از بروز آن اظهار داشت: طبق آمار در نوروز 1402 تعداد کشتههای تصادفات جادهای به 1219 نفر رسید که البته این آمار با مرگ مصدومان تصادفات جادهای پس از گذشت مدتی تغییر کرد و از آنجایی که روند نشان میدهد در تصادفات جادهای رشد 15 درصدی داریم، پیشبینیها حاکی از این است که در نوروز 1403 متاسفانه تعداد کشتههای تصادفات جادهای به 1400 نفر برسد.
وی ادامه داد: تلفات ناشی از تصادفات رانندگی به 20 هزار نفر در سال رسیدهاست که آمار نشان میدهد حدود 40 درصد این تلفات سرنشینهای خودرو هستند یعنی کسانی که شاهد و نظارهگر رفتار رانندگان در طول رانندگی بودند. به عبارت دیگر 8 هزار نفر از کشته شدگان سوانح جادهای شاهد رانندگی رانندگان بودهاند و میتوانستند در رفتار آنها اثرگذار باشند.
مشاور رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: نکته این است در سفرهای خانوادگی و گروهی به ویژه در تعطیلات از جمله ایام نوروز به دلیل اینکه رانندگان معمولا حرفهای نیستند و در رانندگی برون شهری تجربه زیادی ندارند. تفاوت رانندگی برون شهری و درون شهری در سرعت بالا است و تصادفات در سرعت بالا هم احتمال جراحت سنگین را به شدت بالا میبرد.
قربانی افزود: با مطالعات انجام شده و استفاده از اقدامات و تجربههای سایر کشورها، مشخص شده که همراهان و سرنشینان میتوانند نقش منفی و مثبت بر رفتار راننده داشته باشند که پرت کردن حواس راننده، تشویق راننده به افزایش سرعت یا خطرپذیری و همچنین مداخله بی مورد و دستور دادن پی در پی به راننده از تاثیرات منفی همراه است و تاثیرات مثبت سرنشینان بر رفتار راننده میتواند مشوق رانندگی ایمن، ایجاد فضای آرام در داخل خودرو و هوشیار نگه داشتن راننده باشد.
وی با اشاره اثر منفی سرنشینان بر رفتار راننده اظهار داشت: دو نقش مهم منفی سرنشینان این است که این افراد هم میتوانند عامل سوق دهنده به تصادفات باشند و هم اینکه نقش خنثی داشته باشند که این هم میتواند عامل تصادفات باشد.
مشاور رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای تاکید کرد: هم دادهها و گزارشهای بینالمللی و هم اطلاعات به دست آمده در کشورمان این موضوع را تایید میکند که 90 درصد علت تصادفات عامل انسانی است که سهم عمدهای از آن به اشتباهات ناآگاهانه رانندگی برمیگردد.
قربانی ادامه داد: یکی از دلایل بروز خطای انسانی در تصادفات، حواس پرتی راننده است و مطالعات نشان میدهد عوامل محیط داخل خودرو بیشترین اثرگذاری را در حواس پرتی رانندگان دارد که یکی از عوامل تاثیرگذار در حواس پرتی راننده در حین رانندگی دعوا و مشاجرههای خانوادگی است.
وی گفت: اخیرا دلیل یکی از تصادفات که منجر به مرگ راننده هم شد به دلیل این بود که بین زن و شوهر در مسیر شرکت در عروسی در شهری دیگر بر سر انتخاب کادوی عروسی مشاجرهای صورت میگیرد و همین بگو مگو باعث حواس پرتی راننده و واژگونی خودرو و در نهایت مرگ راننده شد.
مشاور رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: از دیگر عوامل حواس پرتی راننده به ویژه در تعطیلات نوروز، نوع تنقلات استفاده شده در حین رانندگی است.
قربانی تاکید کرد: از دیگر عوامل مهم در تصادفات که سرنشینان خودرو در وقوع آن اثرگذار هستند این است که سرنشینان، رانندگان را به افزایش سرعت و رانندگی پرخطر ترغیب میکنند.
وی گفت: در پویش«چشم به راهیم» به دنبال این هستیم که آثار مثبت سرنشینان در اصلاح رفتار رانندگان را تقویت کنیم تا رانندگان در محیط بیتنش و با همکاری سرنشینان رانندگی ایمن داشته باشند و بتوان با مشارکت مردم تصادفات و سوانح جادهای را کاهش دهیم.