کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی سبک ها و مبانی انیمیشن‌های سینمایی ایران

2 فروردين 1403 ساعت 10:30

امروزه یکی از قدرتمندترین ابزارهای انتقال مفاهیم و احساسات دنیای تصویر است. علی الخصوص در دهه‌های اخیر صنعت انیمیشن یا به اصطلاح عرفی "کارتون ها" خیلی خوب پاگرفته اند. برای آگاهی از سطح کیفی پیشبرد این صنعت در کشورمان با برنده جایزه طراحی سال فستیوال انیمیشن سئول گفتگو کردیم. بیشتر آثار انیمیشنی مجتبی اکبرزاده کهریزی با همکاری تیم ایرانی خود در رسانه های بین المللی ارائه میگردد. از او در مورد اهمیت صنعت انیمیشن در حوزه های مختلف سوال کردیم.


نیاز اساسی ساخت آثار فاخر ملی در بیان انیمیشن ساز نخبه ایرانی

اکبرزاده با بیان اهمیت قدرت خیال در شکل گیری ناخودآگاه و عواطف انسانی، انیمیشن را برترین ابزار ارتباط تاثیرگذاری جهان خیال و با قوه تفکر بشر دانسته و گفت: قدرت ماورایی رسانه درشکل گیری فرهنگ ها و گفتمان های مکاتب فکری در دنیای امروز و غلبه مجاز بر حقیقت امری غیر قابل انکار است  قدرتمند ترین این ابزارهایی که بشر توانسته به آن دسترسی پیدا کند رسانه ای به نام انیمیشن است. چرا که از کودکی انسان را تحت تاثیر قرار داده و میتواند مخاطبی به غیر از آنچه برای خود تعریف کرده در دایره تماشا بیاورد.به گونه ای که اکنون در دنیا بیشترین مخاطبان انیمیشن ها بزرگسالان هستند. قدرت بی نظیر انیمیشن در دسترسی به جهان خیال بوده که فیلم سازان دست شان از ورود به این دنیا کوتاه است.
او در ادامه با عنوان کردن جوانب اقتصادی و تجاری این حوزه ، سرمایه گذاری دولت ها وبرند های معروف را در راستای پیشبرد سیاست های ذینفع و انتقال پیام های پوستین وغیرمستقیم دانسته و گفت: سرمایه گذاران انیمیشن ها بیشتر از آنچه که سرمایه گذاری میکنند؛سود میبردند که فروش اکسسوری های مربوط به نشان و کاراکتر های محبوب انیمیشن، کمترین سطح مازاد این تجارت جهانی است.
مجتبی اکبرزاده با اشاره به سبک ها و الگو گیری های نویسندگان و کارگردانان انیمیشن های سینمایی که در سال های اخیر روی پرده سینما رفته است؛ این روند را نیازمند ساختارو سبک مشخص و نیروی های خلاق و ایده پرداز در هسته های تولیدی و کارگروه های تخصصی دانست.
وی با اشاره به فرهنگ غنی اقوام ایرانی ؛ به کارگیری واستخدام پشتوانه تاریخ هفت هزار ساله که همواره در دل آن مملو از افسانه ها و شخصیت های جذاب هستند را سوژه خوبی برای پرداخت سناریوی انیمیشنی برشمرد که همواره در افسا نقاط ایران ، این حکایت ها و رمان های محلی در قالب طبیعت چهارفصل قرار گرفته که به اندازه کافی معرفی نشده اند.با ساخت و پخش آثار انیمیشنی که قابل مقایسه با آثارچندین سال پیش کشورهای خارجی نیست. گرچه با محتوای محکم و قوی نیز ساخته شده باشد اما چون با نمونه خارجی قابل مقایسه نیست؛ کودکان نیز بین محتوای خوب با کیفیت بد و محتوای بد با کیفیت خوب ؛ انیمیشن های شبکه های ماهواره ای را انتخاب میکنند که دارای باراخلاقی واعتقادی مختص خود هستند.
اکبرزاده در پایان استفاده ازنیروهای با استعداد در دانشگاه های هنر و به چالش تصویر کشیدن آداب و رسوم ایرانی را یکی از بهترین راه برون رفت از وضعیت فعلی انیمیشن ایران معرفی کرده و گفت : دنیای کاراکترهای انیمیشن ها مثل سایر ابواب هنر، زبان گفتگوی بی حد و مرز انسان هاست. به گونه ای که بسیاری از انیمیشن ها بدون دیالوگ هستند.بسیاری از کسانی که آثار فاخری در نسل های گذشته تولید کرده اند امروز باید روی صندلی تبادل تجربه نشسته وبه تفکر ها واستعداد های نو راهبرد های نوین ارائه بدهند.


کد مطلب: 213639

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/213639/بررسی-سبک-مبانی-انیمیشن-های-سینمایی-ایران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir