کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاخیر گفتاری کودکان؛ علائم، علت، تشخیص و درمان

27 اسفند 1402 ساعت 10:25

هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند. اما اگر کودک شما به اندازه اکثر کودکان هم سن و سالان خودش صحبت نمی کند، ممکن است با مشکل تاخیر گفتاری و زبانی مواجه باشد.


هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند. اما اگر کودک شما به اندازه اکثر کودکان هم سن و سالان خودش صحبت نمی کند، ممکن است با مشکل تاخیر گفتاری و زبانی مواجه باشد. برای آشنایی با این مشکل، علائم و نشانه ها، چگونگی تشخیص و راهکارهای درمانی آن با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تاخیر گفتار و زبان چیست؟

تاخیر گفتار و زبان زمانی است که مهارت گفتار و زبان کودک با سرعت مورد انتظار رشد نمی کند. این یک مشکل رشدی رایج است که ۱۰ درصد از کودکان قبل از سن مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از موثرترین درمان ها برای تاخیر گفتاری و زبانی کودکان، درمان گفتار درمانی می باشد.
 

علائم تاخیر گفتار و زبان

اگر فرزند شما نتواند این کارها را انجام دهد ممکن است دچار تاخیر در گفتار شود:

-در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی کلمات ساده (مانند "مامان" یا "بابا") را به وضوح یا نامشخص بگویید.

-کلمات ساده (مانند "نه" یا "صبر کن") را تا ۱۸ ماهگی درک کند.

-تا ۳ سالگی با جملات کوتاه صحبت کند.

-در سن ۴ تا ۵ سالگی یک داستان ساده را تعریف کند.

 

چه چیزی باعث تاخیر گفتار و زبان می شود؟

شایع ترین علل تاخیر گفتار عبارتند از:

-از دست دادن شنوایی

-تکامل آهسته

-ناتوانی ذهنی

سایر اختلالات رشدی یا ژنتیکی عبارتند از:

-محرومیت روانی اجتماعی (کودک زمان کافی را صرف صحبت با بزرگسالان نمی کند)

-دوقلو بودن

-اوتیسم (اختلال رشدی)

-لالی انتخابی (کودک نمی خواهد صحبت کند)

-فلج مغزی (اختلال حرکتی ناشی از آسیب مغزی)

زندگی در یک خانه دو زبانه نیز ممکن است بر زبان و گفتار کودک تأثیر بگذارد. مغز کودک برای تفسیر و استفاده از ۲ زبان باید بیشتر کار کند. بنابراین ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا این کودکان شروع به استفاده از یک یا هر دو زبانی که در حال یادگیری هستند کنند. استفاده از یک زبان برای یک کودک دو زبانه برای مدتی غیرعادی نیست.

چگونه تاخیر گفتار و زبان تشخیص داده می شود؟

پزشک می تواند به شما در تشخیص تاخیر گفتار و زبان کمک کند. آنها از شما می پرسند که چه چیزی شنیده اید و می توانند به صحبت های فرزندتان گوش دهند و رشد ذهنی او را بررسی کنند. پزشک شما ممکن است شما را به متخصص تاخیر گفتاری ارجاع دهد تا مشخص کند که چرا کودک شما صحبت نمی کند. به عنوان مثال، اگر پزشک شما فکر می کند که کودک شما ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد، ممکن است کودک شما را برای آزمایش شنوایی به یک متخصص شنوایی شناس ارجاع دهد. این یک متخصص مراقبت های بهداشتی دارای مجوز است که مشکلات شنوایی را درمان می کند.

 

آیا می توان از تاخیر گفتار و زبان جلوگیری کرد یا از آن جلوگیری کرد؟

بسته به علت تاخیر گفتار فرزندتان، ممکن است نتوانید از آن پیشگیری یا اجتناب کنید.

درمان تاخیر گفتار و زبان

ممکن است کودک شما نیازی به درمان نداشته باشد. برخی از کودکان فقط زمان بیشتری را صرف شروع به صحبت می کنند. اما اگر کودک شما نیاز به درمان داشته باشد، نوع آن به علت تاخیر گفتار بستگی دارد. پزشک علت مشکل فرزندتان را به شما می گوید و در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت می کند. ممکن است پزشک شما را به یک آسیب شناس گفتار و زبان ارجاع دهد. این شخص می تواند به شما نشان دهد که چگونه به فرزندتان کمک کنید بیشتر صحبت کند و بهتر صحبت کند و همچنین می تواند به او یاد دهد که چگونه گوش کند یا چگونه لب خوانی کند.

آموزش زبان اشاره به نوزادان و کودکان خردسال نیز می تواند به آنها در رشد زبان کمک کند. برخلاف تصور برخی، استفاده از زبان اشاره برای نوزادان و کودکان خردسال رشد زبانی آنها را به تاخیر نمی اندازد.

سایر متخصصانی که ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند که به آنها مراجعه کنید عبارتند از یک روانشناس (متخصص مشکلات رفتاری)، یک کاردرمانگر (برای کمک در انجام فعالیت های روزانه)، یا یک مددکار اجتماعی (که می تواند به مشکلات خانوادگی کمک کند). پزشک شما همچنین ممکن است برنامه های مداخله زودهنگام را در منطقه شما پیشنهاد کند. بسیاری از آنها با منطقه مدرسه محلی شما مرتبط هستند.

زندگی با تاخیر گفتار و زبان

اگر گفتار کودک شما به دلیل کم شنوایی به تأخیر افتاده است، سمعک یا کاشت حلزون ممکن است به شنیدن گفتار کودک شما کمک کند. هنگامی که فرزند شما به صدا (و گفتار) دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند زبان خود را توسعه دهد و حتی به همسالان شنوای خود برسد.

اگر کودک شما زبانی را می شنود و می فهمد، می توانید با صحبت کردن تا جایی که می توانید در اطرافش او را تشویق کنید تا صحبت کند. آنچه را که در حال انجام فعالیت های روزمره انجام می دهید، توصیف کنید. به حرف زدن ادامه بده اگر فرزندتان صحبت می کند، حرف او را تایید کنید. همیشه بازخورد مثبت ارائه دهید.

تاخیر در گفتار و زبان می تواند برای والدین و فرزندان ناامید کننده باشد. کودکانی که نمی توانند افکار و احساسات خود را بیان کنند، به احتمال بیشتری به راحتی عصبانی می شوند. آنها ممکن است از رفتار غیرمنتظره ای برای جلب توجه شما استفاده کنند. سعی کنید به یاد داشته باشید که فرزند شما می خواهد با شما ارتباط برقرار کند. برای فرزندتان بخوانید و تا جایی که می توانید با او صحبت کنید. فرزندتان را به صحبت کردن تشویق کنید. وقتی سعی می کنند صحبت کنند، تلاش هایشان را تحسین کنید.

 

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید؟

-چرا فرزند من هنوز صحبت نمی کند؟

-آیا باید بیشتر با فرزندم صحبت کنم تا به او کمک کنم که چگونه صحبت کند؟

-آیا طبیعی است که فرزند من هنوز صحبت نکند؟

-به نظر می رسد فرزند من در درک آنچه می گویم مشکل دارد. آیا ممکن است کم شنوایی داشته باشند؟

-آیا فرزند من ناتوانی رشدی دارد؟

-برای کمک به صحبت کردن یا درک بهتر فرزندم چه کنم؟

-آیا مطالبی دارید که بتوانم درباره تاخیر گفتار و زبان بخوانم؟

-آیا فرزند من می تواند به مدرسه برود؟

-آیا برنامه مداخله زودهنگام در منطقه من وجود دارد و آیا مفید خواهد بود؟

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاخیر های تکاملی کودکان از طریق شماره های ۰۹۲۰۲۱۲۰۲۱۴-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با گفتاردرمانی کودکان تهران تماس حاصل فرمایید.


کد مطلب: 213477

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/213477/تاخیر-گفتاری-کودکان-علائم-علت-تشخیص-درمان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir