کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقایسه 2 بلاک چین بیت کوین و ترون؛ بیت کوین بخریم یا ترون؟

14 اسفند 1402 ساعت 17:43

آیا بین خرید دو ارز دیجیتال بیت کوین و ترون شک دارید؟ و یا تردید دارید که ترون بهتر است یا بیت کوین؟ و نمی‌دانید که کدام را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.


بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان و نماد دنیا کریپتو در سال 2009 توسط شخصی که تا الان هویت آن فاش نشده است ساخته شد، بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که باعث شد تراکنش‌های مالی در یک سطح امنیتی بالاتر و به طور غیر متمرکز انجام شوند.

در بلاک چین بیت کوین تمامی اطلاعات و داده‌های تراکنش‌ها در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک چین که از بلاک‌های کوچک‌تر تشکیل شده نگهداری و پردازش می‌شود البته هر کاربر می‌تواند به این بلاک چین دسترسی داشته باشد و اطلاعات تراکنش‌های ذخیره شده در آن را مشاهده کند.

شاید اولین قدم برای آشنایی با دنیا کریپتو برسی و نحوه عملکرد بیت کوین و بلاک چین آن باشد.

ویژگی‌های جالب بیت‌ کوین

بلاک چین بیت کوین مانند اتریوم از بالاترین سطح امنیتی برخوردار است. شاید عجیب باشد که بدانید قیمت اولیه بیت کوین کمتر از 1 دلار بود و در حال حاضر محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان بیش از 50 هزار دلار ارزش دارد. با اینکه بیت کوین محبوب‌ترین رمز ارز دنیا است اما این ارز دیجیتال نوسانات قیمتی شدیدی دارد در حدی که ممکنه تنها در یک روز 30 درصد و حتی نیمی از ارزش خود را از دست بدهد و یا افزایش قیمت داشته باشد.

 

برای اولین بار از سال 2021 قیمت بیت کوین از 50 هزار دلار عبور کرد. برخی از تحلیلگران بازار کریپتو باور دارند عبور از چنین مقاومت مهمی خبر از رکورد شکنی مجدد بیت کوین می‌دهد.

 

تعداد کل بیت کوین‌های که امکان استخراج دارند 21 میلیون است از این مقدار در حال حاضر حدود 19.5 بیت کوین استخراج شده و طی تخمین زده شده با توجه به افزایش مدام سختی شبکه و قانون هاوینگ استخراج مابقی آن، 120 سال زمان می‌برد.

 

در جهت اینکه یک تراکنش در شبکه بیت کوین تأیید شود باید مورد تأیید چندین بلاک قرار بگیرد افرادی که به‌صورت داوطلبانه این فعالیت را در شبکه بیت‌کوین انجام می‌دهند، به‌عنوان پاداش بیت‌کوین دریافت می‌کنند، درواقع فرایند پردازش و تکمیل یک بلاک و اضافه‌کردن آن به بلاک‌چین استخراج نام دارد.

 

جالب است بدانید پاداش ایجاد و اضافه‌کردن هر بلاک طی قانونی به نام هاوینگ بعد از ماینینگ هر 210 هزار بلاک نصف می شود که حدودا هر 4 سال این قانون اجرا می شود، در حال حاضر این پاداش ۶.۲۵ بیت کوین برای هر بلاک است اما پیش بینی می شود در اردیبهشت 1403 پـاداش ایجاد هر بـلاک بیت‌کوین نصف شود!

همان‌طور که می‌دانید بیت کوین بسیار نوسان پذیر است و البته تغییرات قیمتی آن فرصت سودآوری را برای معامله‌گران فراهم می‌کند البته که با عدم آگاهی و شناخت می‌تواند ضررهای سنگین را برای سرمایه‌گذاران همراه داشته باشد. بیت‌کوین در سال‌های اخیر به یک واحد پول جهانی تبدیل شده که امروزه در بسیاری از فروشگاه‌ها و همچنین شرکت‌ها مردم از بیت‌کوین به‌عنوان یک واحد پول برای پرداخت خدمات و هزینه‌ها استفاده می‌کنند.

ترون (Tron) چیست؟

ترون توسط جاستین سان در سال 2017 ساخته شد و ابتدا به روی شبکه اتریوم عرضه شد، ترون هم مانند بیت کوین پلتفرمی غیر متمرکز است و هدف آن تبدیل شدن به یک شبکه و اکوسیستم جهانی برای اشتراک گذاری محتوا غیرمتمرکز که توسط هیچ شرکت دیگری مانند گوگل، یوتیوب و... کنترل نشود است.

ترونیکس، کوین اصلی شبکه ترون است با نماد TRX که البته این کوین بیشتر با نام ترون شناخته می‌شود از این کوین برای تبادلات در پلتفرم‌ها استفاده می‌شود و به‌آسانی به سایر ارزهای رایج تبدیل می‌شود. مجموعه ترون در سنگاپور تأسیس شد که البته اکثر بنیان‌گذاران این پلتفرم چینی هستند هدف این پروژه ایجاد فضای و اکوسیستم برای صنعت سرگرمی است که توسط هیچ نهاد سومی کنترل نشود.

مانند بیت‌کوین ترون نیست تمام تراکنش‌های خود را در یک دفترکل عمومی ثبت می‌کند و کاربران می‌تواند تاریخچه و اطلاعات تراکنشت را به‌راحتی مشاهده نمایند.

بیت‌کوین و ترون چطور کار می‌کنند؟

بیت‌کوین و ترون هر دو یک ارز دیجیتال باارزش هستند که جنبه فیزیکی ندارند و جالب است بدانید نحوه کار این 2 رمزارز در بخش های متفاوت است.

اولین تفاوت ترون و بیت‌کوین این است که ترون برخلاف بیت‌کوین قابل ماین کردن نیست و یا به‌اصطلاح قابلیت استخراج را ندارد درواقع بازی‌ها و روش‌های مانند استیکینگ هستند که کاربران از طریق این روش‌ها می‌توانند از ترون کسب درآمد داشته باشند و ترون دریافت کنند اما مانند بیت‌کوین قابلیت استخراج شدن را ندارد.

از ویژگی‌های مثبت مشترک بیت‌کوین و ترون می‌توان به‌راحتی نقل و انتقال سرمایه، حفظ ارزش سرمایه، آسانی در انجام تراکنش‌های روزمره، استفاده در تراکنش‌ها و معاملات بین‌المللی اشاره کرد.

سرعت پردازش بالا شبکه ترون و کارمزد ثابت و پایین آن برای تراکنش‌ها یکی از نقاط قوت و برتری ترون نسبت به بلاک چین بیت کوین است از طرفی برخی از کارشناسان و کاربران حوزه کریپتو معتقد هستند که بیت کوین از امنیت بالاتری نسبت به ترون دارد.

بیت کوین و ترون با هدف‌های ویژه خود، ساخته شده‌اند، بیت‌کوین رتبه اول بهترین ارز دیجیتال جهان به‌عنوان جایگزین‌شدن برای ارزهای فیات و روش‌های سنتی انتقال پول ایجاد شد، ترون نیز در جهت حذف واسطه بین تولیدکنندگان محتوا و طرفداران محتوا تولید شده ساخته شد.

ترون در حال حاضر رتبه 12 بهترین کوین جهان را دارد و با ارزش معادل 0.13 دلار معامله می شود. پلتفرم ترون در تلاش است تا به طور کلی جایگزین بلاک چین اتریوم شود تا توسعه دهندگان بیشتری در این شبکه برنامه های کاربردی خود را ایجاد کنند.

4 چند نکته مهم در هنگام معامله ارزهای دیجیتال!

اگر به دنیا کریپتو علاقه‌مند هستید و به دنبال راهی هستید که سرمایه گذاری کم ریسک را در این بازار تجربه کنید بهتر است به نکات زیر توجه بفرمایید:

جمع بندی

در این مقاله به مفاهیم جالبی در مورد نحوه کار و شباهت‌های ترون و بیت‌کوین پرداختیم؛ اما سؤال نهایی و اینکه ترون بهتر است یا بیت‌کوین به نوع سرمایه‌گذاری و اهداف بلندمدت یا کوتاه مدت شما بستگی  دارد.

معرفی یک راه برای خرید، تبدیل و فروش ترون و بیت کوین در ایران

صرافی پی ام ایکس چنج یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است که امکان خرید، فروش و تبدیل انواع ارزهای دیجیتال را در پلتفرم‌های خود فراهم کرده است. شما می‌توانید به معامله بیت کوین، ترون و 124 ارز دیجیتال دیگر بپردازید. توجه داشته باشید که فروش و ترید در صرافی پی ام ایکس چنج آنی و بدون احراز هویت انجام می‌شود.

خرید ترون و بیت کوین در پی ام ایکس چنج

خرید ترون و بیت کوین از صرافی پی ام ایکس چنج تنها در 5 مرحله انجام می شود.

  1. به وب‌ سایت صرافی پی ام ایکس چنج مراجعه کنید.
    در بخش خرید، مقدار ارز دیجتال مورد نظر خود را وارد کنید و روی گزینه مبادله کلیک کنید.
    شماره تماس خود را وارد کنید و با استفاده از کد ارسال شده، آن را تایید کنید.
    اطلاعات هویتی خود را به صورت کامل و صحیح وارد نمایید.
    در این مرحله شماره کارت بانکی خود را ثبت کنید، آدرس کیف پول خود را وارد کنید و از طریق درگاه پرداخت سفارشتان را تکمیل نمایید.


کد مطلب: 212743

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/212743/مقایسه-2-بلاک-چین-بیت-کوین-ترون-بخریم-یا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir