مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا در نخستین سمینار آشنایی با خودروهای برقی، تکنولوژیها و چالشها عنوان کرد:
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه خودروسازان جهانی، تولید خودروهای فسیلی را کاهش دادهاند و به سمت تولید خودروهای برقی و هیبرید گام بر میدارند، گفت: گروه سایپا تولید خودروهای برقی و هیبرید را با جدیت دنبال میکند اما تولید و عرضه گسترده خودروهای برقی مستلزم حمایت سیاستگذاران و شبکه بانکی است
به گزارش سایپانیوز، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا، در نخستین سمینار تخصصی و علمی "آشنایی با خودروهای برقی، تکنولوژیها و چالشها" با اشاره به تاریخچه تولید خودروهای برقی در دنیا، تصریح کرد: شروع تولید خودروهای برقی در دنیا به سال 1832 بر میگردد؛ در آن زمان به دلیل چالش تامین منبع انرژی، تولید خودروهای برقی متوقف شد و خودروهایی که سوخت فسیلی استفاده می کردند به دلیل ارزان بودن سوخت، به تولید انبوه رسیدند. مجددا تولید خودروهای برقی در سال 1991 توسط شرکت جنرال موتورز آغاز شد و پس از آن سایر خودروسازان مطرح دنیا چون هوندا، تسلا در این حوزه فعالیت خود را توسعه دادند، به نحوی که پیشبینی میشود تا سال 2030 حدود 200 میلیون خودرو برقی در دنیا تردد خواهد کرد.
او در خصوص چرایی حرکت به سمت تولید خودروهای برقی گفت: آلودگی محیط زیست و هوا، استانداردهای ایمنی، آلودگی صوتی، بالا بودن متوسط مصرف سوخت ناوگان، هزینه نگهداری پایین، الزام به قرارگیری در مسیر توسعه جهانی، تغییر در سبک زندگی و... باعث شده که سهم تولید خودروهای فسیلی در شرکتهای خودروساز جهانی کاهش پیدا کند و تولید خودروهای برقی که مزیتهای زیادی دارند، افزایشی شود.
طیبی با بیان اینکه خودروسازان طبق قانون (مصوب هیات وزیران) باید سالانه ۵ درصد مصرف سوخت محصولات خود را کاهش دهند، افزود: طی 24 ماه اخیر، گروه سایپا توسعه تکنولوژی را با جدیت دنبال کرده، بدین جهت در بهینهسازی موتورهای موجود و طراحی موتورهای جدید اقدامات متعددی صورت گرفته است، اما برای کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی هوا، گروه سایپا به سمت تولید خودروهای برقی و هیبرید رفته است.
او با بیان اینکه صنعت خودروی برقی در ایران نوپا است و توسعه این امر نیازمند فراهم کردن زیرساخت و سرمایه گذاری است، گفت: برای آنکه تولید و عرضه خودروهای برقی در کشورمان فراگیر شود، به حمایت و پشتیبانی سیاستگذاران و شبکه بانکی نیاز داریم و همچنین مانند سایر کشورها باید مکانیزم جدید در تولید و توسعه این صنعت طراحی شود.
طیبی با بیان اینکه تمام شرکتهای مطرح و بزرگ خودروساز دنیا تولید خودرو برقی را در دستور کار خود قرار دادهاند به نحوی که شرکت فورد، فروش 600 هزار خودرو تمام برقی تا سال 2026 را دنبال میکند، افزود: شرکت جنرال موتورز نیز هدفگذاری کرده که در سالهای 2022 تا 2024 بیش از 400 هزار خودروی برقی تولید کند، شرکت فولکس واگن تا سال 2033 تمام محصولات خود را برقی خواهد کرد و همچنین شرکت تویوتا معرفی 10 مدل جدید خودروی برقی تا سال 2026 را در دستور کار خود قرار داده است.
او گفت: گروه خودروسازی سایپا تولید خودروهای برقی و هیبرید را با جدیت دنبال میکند، از همین رو تولید خودروهای برقی بر روی پلتفرمهای SP0 و SP100 و همکاری با شرکتهای همکار و پیشرو در این زمینه همچون چانگان را در دستور کار خود قرار داده است.
گفتنی است، سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی به همت مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و با همکاری شرکتهای گروه سایپا در هفت محور "رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی، باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی ساخت، بررسی تکنولوژی و چالشهای خودروهای برقی، بررسی چالشهای مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی، ارزیابی زیرساختها و سیاستگذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی و معرفی خودروهای پیل سوختی" به صورت هفتگی و مستمر برگزار میشود. این سمینار که به ابتکار محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته و ادامه خواهد داشت با هدف آشنایی بیشتر و بهتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه های آتی این گروه خودروساز، طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی میکنند، است.