کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پمپ سیرکولاتور دائم و نقش آن در شوفاژ

15 آذر 1402 ساعت 15:40


پمپ‌های آب، آب و سایر مایعات را از یک محل به محل دیگر انتقال می‌دهند. این دستگاها انواع مختلفی دارند، به همین دلیل در بهداشت، استخر و جکوزی، کشاورزی و آبیاری، صنعت، آتش‌نشانی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
با پیشرفت تکنولوژی، هم‌اکنون پمپ‌های آب هوشمند و قابل کنترل از راه دور نیز عرضه می‌شوند. اگر پمپ آب مورد استفاده شما از نوع سیرکولاتور است، توصیه می‌کنیم، این مقاله را با دقت بررسی کنید تا با ویژگی‌ها و ساختار این نوع پمپ آشنا شوید.
پمپ سیرکولاتور (پمپ شوفاژ) چیست؟
برای به گردش درآوردن یک سیال (مایع و گاز) درون یک سیکل بسته از پمپ سیرکولاتور استفاده می‌شود. این پمپ زیرمجموعه پمپ‌های سانتریفیوژ است که سیالات (مایعات و گازها) را تا دمای ۱۰۰ الی ۱۳۰ درجه سانتیگراد پمپاژ می‌کند. پمپ شوفاژ یا پمپ سیرکولاتور وظیفه گرداندن آب سرد یا گرم را در سیستم‌های گوناگون دارد. سیستم‌های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع ساختمان نمونه‌هایی از این سیستم‌ها هستند.
پمپ سیرکولاتور (پمپ شوفاژ) از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
پمپ سیرکولاتور یا پمپ شوفاژ از قطعاتی مانند یاتاقان، دینام، الکتروموتور، کاسه نمد، پروانه، دهانه تخلیه، موتور، دهانه مکش، واسطه، واسطه تبدیلی، شفت یا محور و کوپلینگ تشکیل شده است.
ویژگی‌های پمپ سیرکولاتور
از جمله ویژگی‌های این پمپ موارد زیر هستند:
·      بدنه پمپ سیرکولاتور خطی، معمولا از استیل یا چدن است.
·      جنس پروانه این پمپ‌ها از جنس برنج، چدن و استیل تولید می‌شود. 
·      پمپ سیرکولاتور یا پمپ شوفاژ انواع مختلفی دارد. هر نوع این پمپ با توجه به جنس بدنه و پروانه، برای مصارف و کاربردهای گوناگونی استفاده می‌شود.
·      یکی دیگر از ویژگی‌های پمپ‌های سیرکولاتور کم‌صدا بودن آن‌ها است.
·      دور موتور این پمپ‌ها چیزی بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور است.
·      پمپ سیرکولاتور فاقد مکش منفی است و مصرف انرژی بهینه دارد. این پمپ در مصرف انرژی در رده A و   B قرار می‌گیرد.
·      پمپ‌های سیرکولاتور در سایزها و مدل‌های گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند و سایزهای بین نیم اینچ تا شش اینچ وجود دارند.
·      این دستگاه دو نوع تک فاز و سه فاز دارد.



در صورتی که قصد مشاهده یا خرید هر یک از انواع پمپ ها را دارید می توانید به سایت پمپ تهران مراجعه نمایید و با مشاهده مشخصات محصولات، پمپ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
 
انواع سیرکولاتور یا پمپ شوفاژ
پمپ‌های سیرکولاتور برای ساختمان‌های متوسط و کوچک مناسب هستند. این پمپ‌ها در انواع خطی و زمینی و دورهای گوناگون موجود هستند. پمپ سیرکولاتور در آب‌رسانی، نسبت به پمپ‌های مشابه خود، توان کمتری دارد. این پمپ‌ها در انواع کوپلینگ‌دار (باواسطه)، موتور خشک (اتاترم) و بدون واسطه هم عرضه می‌شوند.
پمپ آب گرم
پمپ آب گرم، مسئول چرخاندن آب سرد به داخل سیستم گرمایشی است. پمپ آب گرم معمولاً در تجهیزات گرمایشی مانند بخاری‌ها، رادیاتورها یا سیستم‌های گرمایش زمینی استفاده می‌شود.
پمپ برگشت آب گرم
این پمپ برگشت، آب گرم را از منبع حرارتی به لوله‌ها و مخزن آب انتقال می‌دهد. پمپ برگشت آبگرم در سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود. در واقع هدف پمپ برگشت آب گرم، انتقال انرژی حرارتی به آب است تا چرخه حرارتی ادامه پیدا کند.
پمپ گردش آب شوفاژ
برای به گردش درآوردن آب گرم در سیستم گرمایش منطقه‌ای و مرکزی یا گردش آب در سیستم آب گرم خانگی از پمپ گردش آب شوفاژ استفاده می‌شود.
مزایای پمپ سیرکولاتور (پمپ فشار) چیست؟
پمپ سیرکولاتور مزایای بسیار زیادی دارد. این موضوع باعث شده است تا به پرکاربردترین پمپ مورد استفاده در صنعت تبدیل شود. برخی از مزایای پمپ سیرکولاتور به صورت زیر است:
·      هزینه نگهداری و نصب آن پایین است.
·      نصب کردن آن آسان است و در زمان کمی انجام می‌شود.
·      این کار در مدت زمان کمی انجام می‌شود. پمپ سیرکولاتور باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای نصب شود.
·      پمپ سیرکولاتور می‌تواند در دماهای بالا سیال‌ها را پمپاژ کند و با انجام این کار خراب نمی‌شود. 
·      جنس پمپ از استیل یا چدن است. به همین دلیل مقاومت بسیار خوبی دارد و ضد زنگ است. همچنین در برابر عوامل محیطی دچار خوردگی نمی‌شود.
·      هدر رفت انرژی در پمپ سیرکولاتور بسیار کم است.
·      کاهش فشار محلی و طولی در این پمپ وجود ندارد؛ زیرا مدار سیستم‌های سرمایش و گرمایش بسته است و پمپ سیرکولاتور مانع بالا رفتن فشار سیستم می‌شود.
 
دسته‌بندی پمپ سیرکولاتور
همان‌طور که گفته شد، این پمپ‌ها با توجه به نوع و جنس خود کاربردهای متفاوتی دارند. از این رو پمپ سیرکولاتور به دو صورت زیر عرضه می‌شوند:
پمپ سیرکولاتور زمینی
نوع زمینی پمپ سیکولاتور آب گرم و سرد را در دماهای ۱۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد سیرکوله می‌کند. پمپ سیرکولاتور زمینی برای سیرکوله کردن آب گرم و سرد در رادیاتورها، سیستم تهویه هوا سیستم گرمایش از کف و سیستم گرم کردن آب نیز استفاده می‌شود.
پمپ سیرکولاتور خطی
نوع استیل پمپ سیرکولاتور خطی، برای جابه‌جایی انواع سیال‌های (مایعات و گازها) صنعتی، شیمیایی و سیستم‌های شستشو در صنعت استفاده می‌شود. این نوع پمپ خطی آب داغ را در سیستم‌های تهویه مطبوع و تأسیساتی نیز سیرکوله می‌کند.
پمپ سیرکولاتور خطی، آب را تا دمای ۱۴۰ درجه‌ سانتی‌گراد و در سیستم‌های حرارت مرکزی و گرمایشی به گردش درمی‌آورد. انتقال آب از سیستم گرمایش مرکزی و تهویه هوا در موارد تجاری، اداری و صنعتی هم با کمک این پمپ خطی انجام می‌شود.
پمپ سیرکولاتور در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟
از پمپ سیرکولاتور در پمپ شوفاژ خانه، پمپ پکیج، پمپ استخرها و جکوزی، سیستم‌های تأسیساتی در خطوط تولید و توزیع نفت و گاز، سیستم‌های تأسیساتی در بیمارستان‌ها و تأسیسات درمانی، سیستم‌های تصفیه آب، خطوط لوله‌کشی در تصفیه‌خانه‌ها، پمپاژ سیالات (مایعات و گازها) شیمیایی و سیستم‌های شستشوی صنعتی (بدنه و پروانه آن از جنس استیل است)، سیستم‌های گرمایشی صنعتی و خانگی و … استفاده می‌شود.
پمپ سیرکولاتور در شوفاژ چه نقشی دارد؟
پمپ سیرکولاتور در شوفاژ نقش بسیار مهمی دارد. وظیفه اصلی این پمپ ایجاد جریان هوا در سیستم شوفاژ است. در سیستم شوفاژ با کمک پمپ سیرکولاتور، هوا در داخل شوفاژ گرم می‌شود. پس از گرم شدن، هوا در اتاق‌های مورد نظر توزیع می‌شود. پمپ سیرکولاتور می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد سیستم شوفاژ شود.
پمپ سیرکولاتور دائم کار چگونه عمل می‌کند؟
پمپ سیرکولاتور دائم کار، به‌صورت پیوسته در حال عمل است. این پمپ می‌تواند بدون نیاز به استراحت و بدون توقف مایعات را در مدت زمان مورد نیاز پمپاژ کند. پمپ سیرکولاتور دائم کار معمولا در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شود.
این پمپ در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، مایعات را در امتداد سیستم به‌طور مداوم جابه‌جا می‌کند. پمپ سیرکولاتور دائم کار همچنین در مصارف صنعتی نیز استفاده می‌شود تا مایعات را در فرآیندهای تولید یا سیستم‌های آبیاری جابه جا کنند.
جمع‌بندی
پمپ سیرکولاتور اغلب در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌شود. این پمپ یک نوع پمپ مکانیکی است. وظیفه اصلی پمپ سیرکولاتور، گردش آب یا سایر مایعات در سیستم مورد نظر است. استفاده از این پمپ باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی سیستم مورد استفاده می‌شود. پمپ‌های سیرکولاتور بادوام و عمر کاری طولانی‌تری دارند. 
 
 


کد مطلب: 207644

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/207644/پمپ-سیرکولاتور-دائم-نقش-شوفاژ

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir