کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل حزب ‌مردم سالاری در نشست جمعی از دبیران استانی احزاب اصلاح‌طلب خراسان رضوی

مجلس و دولت فعلی تمایلی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه ندارند

عملکرد مجلس یازدهم و ناکارآمدی دولت مهمترین عوامل کاهش اعتماد عمومی به نظام بوده است

29 آبان 1402 ساعت 16:36

اگر شورای نگهبان به‌دنبال انتخابات پرشور است باید مسیر رد صلاحیت‌های گسترده و فله‌ای هیات‌های اجرایی را تغییر دهد


به گزارش «مردم‌ سالاری آنلاین»، دبیرکل حزب ‌مردم سالاری در نشست جمعی از دبیران استانی احزاب اصلاح‌طلب استان خراسان رضوی که با هماهنگی شعبه استانی حزب مردم سالاری در استان مذکور برگزار شد به تفصیل درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه سال جاری سخن گفت.
در این جلسه که عصر روز پنجشنبه 25/08/1402 در مشهد برگزار شد ابتدا آقایان بابک پاک‌نیا (دبیر استانی حزب مردم سالاری در خراسان رضوی) و محمد صادق جوادی حصار (عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی) و ده نفر از اعضای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی گزارشی از فعالیت‌‌های گذشته این شورا و نحوه برگزاری جلسات مجازی و حضوری در یک‌سال گذشته ارائه و بر سردی فضای رقابت انتخاباتی در سطح استان برای مجلس دوازدهم تاکید کردند.
آنگاه مصطفی کواکبیان نکاتی درباره انتخابات به شرح زیر بیان کرد.
دبیرکل حزب مردم‌ سالاری با اشاره به اینکه پس از یکدست شدن حاکمیت چندان رغبتی میان مسئولان و دست‌اندرکاران برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات دیده نمی‌شود اظهار داشت: بارها گفته‌ام که مشارکت حداقلی در دهان نمایندگان مجلس یازدهم و دولتمردان دولت سیزدهم مزه کرده است. لذا مجلس و دولت فعلی هرگز دغدغه مشارکت حداکثری ندارند و هیچگونه تمایلی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه سال جاری ندارند.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به اینکه بزرگترین ضربه بر مشارکت حداکثری و به ویژه جایگاه احزاب در انتخابات را قانون انتخابات مصوب مجلس یازدهم زد گفت: با این قانون احزاب کشور حتی احزاب اصولگرا هم فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری و تشویق اعضای خود برای پیش ثبت نام (آن هم شش ماه قبل) نداشتند ولی اعلام شد ده‌ها هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که نهایتا ثبت نام حدود 24 هزار نفر پذیرفته شد و از این تعداد هم حدود 30 درصد یعنی نزدیک هشت هزار نفر از سوی هیات‌های اجرایی با عدم تائید و عدم  احراز مواجه شدند.
کواکبیان در ادامه افزود: جالب است عده‌ای می‌گویند اشکالی ندارد با رقابت درون جناحی بین اصولگرایان می‌توان انتخابات پرشوری داشت؛ در حالیکه هیچکس شک نکند با یک جناح هرگز نباید توقع مشارکت حداکثری و افزایش حضور مردم را داشته باشیم.
مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری با اشاره به کاهش اعتماد عمومی و تنگناهای معیشتی مردم گفت: بدون شک علاوه بر بی‌رغبتی دست‌اندرکاران حکومت، برای بسیاری از مردم هم انتخابات موضوعیت ندارد و حتی شاید ندانند که چه روزی قرار است انتخابات برگزار شود لذا هرکسی که دلسوز نظام است باید به‌دنبال افزایش اعتماد عمومی باشد. اما متاسفانه باید گفت عملکرد مجلس یازدهم و ناکارآمدی دولت سیزدهم مهمترین عوامل کاهش اعتماد عمومی به نظام بوده است.
دبیرکل حزب مردم سالاری کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و افزایش سرسام‌آور تورم و گرانی کالاها و رویکرد دولت فعلی در عرصه دیپلماسی کشور را نمونه‌هایی از ناکارآمدی دولت فعلی دانست که هیچگونه مشوقی برای حضور مردم نخواهد بود.
کما اینکه عملکرد مجلس فعلی موجب شده است که نمایندگان مجلس یازدهم به ویژه بعد از افشای خودروی شاسی بلند حتی اقبالی در میان طرفداران اقلیت خودشان هم ندارند چه رسد به اینکه بخواهند در میان اکثریت مردم حاضر شوند.
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه هرچند نمی‌توان با وضعیت موجود برای حضور اکثریت مردم معجزه کرد، تصریح کرد: اگر شورای نگهبان به‌دنبال انتخابات پرشور است باید مسیر رد صلاحیت‌های گسترده و فله‌ای هیات‌های اجرایی را تغییر دهد. بنده قبلا گفتم ما شاید بتوانیم یک لیست 100 نفری از اصلاح‌طلبان مجلس دهم و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اعضای حزب مردم سالاری که ثبت نام کرده‌اند داشته باشیم که در آخرین آمار با رد صلاحیت‌های اعلام شده نمی‌توانیم حتی دلخوش به یک سوم چنین لیستی باشیم؛ لذا باز هم باید تا اواخر دی ماه منتظر تحولات احتمالی در مسیر انتخابات باشیم.
شایان ذکر است در پایان جلسه دبیرکل حزب مردم سالاری به پرسش‌های حاضران در مورد عملکرد اصلاح‌طلبان پاسخ گفت.
 


کد مطلب: 206708

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/206708/مجلس-دولت-فعلی-تمایلی-حضور-اصلاح-طلبان-انتخابات-اسفند-ماه-ندارند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir