کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از اگزوز خودروی برقی تا آنچه دیده نشد!

28 آبان 1402 ساعت 15:04

طی یکی دو روز اخیر، در شبکه‌های اجتماعی، مطالبی درباره اگزوز خودروی برقی ساخت ایران‌خودرو منتشر شد تا دیگران هم به فوروارد کردن آن برای یکدیگر مشغول شوند


به گزارش مردم سالاری آنلاین،هیچ صنعتی بدون ایراد نیست و صنعت خودرو هم که سال‌هاست گرفتار چالش‌هایی همچون قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های ناپایدار است از این قاعده مستثنا نیست. اما نباید واقعیت‌ها را هم نادیده انگاشت. به‌عنوان فردی که نزدیک به دو سال مسئولیت روابط عمومی شرکت دانش‌بنیان جتکو، از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران‌خودرو را بر عهده داشتم که مسئولیت پروژه خودروی برقی با آن بود، لازم دیدم برای دفاع از زحماتی که در آن مجموعه برای ساخت خودروی برقی صورت گرفته مطالب را ذکر کنم. با این توضیح مقدماتی که اکنون چند ماه است هیچ ارتباط تشکیلاتی و حقوقی با گروه صنعتی ایران‌خودرو ندارم و به همین دلیل نظرات من، در جهت هواداری تشکیلاتی از این مجموعه نیست.

 
نکته اول اینکه طرح خودروی برقی تارا و ری‌را، طرح‌های اولیه‌ای است که بر روی پلتفرم اولیه این خودروها که طبیعتاً برقی نبوده، اجرا شده تا پس از گذر از مرحله آزمایشی، روی پلتفرم مناسب خودروی برقی قرار گیرد. طراحی پلتفرم مجزا برای خودروی برقی در مرحله آزمایشی، کاری بسیار پرهزینه و دارای ریسک بالا است. به همین دلیل ابتدا مرحله آزمایشی تولید خودروی برقی روی پلتفرم موجود صورت می‌گیرد که به‌هیچ‌وجه در صنعت خودروسازی دنیا اتفاق عجیبی نیست. این موضوعی بود که در نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال گذشته در مورد خودروی تارا برقی بارها به بازدیدکنندگان توضیح می‌دادیم.
 
نکته دوم اینکه افرادی که جای اگزوز خودروی ری‌را را دیدند، تحولات بزرگی که برای ساخت خودروی برقی صورت گرفته ندیده‌اند. ساخت خودروی برقی با ایده گرفتن از پیشرفته‌ترین خودروهای برقی دنیا توسط تیمی جوان و مجرب صورت گرفته که افتخار همکاری با آن‌ها را از نزدیک داشتم. زمانی که از شرکت جتکو و مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو جدا شدم، زمینه فنی تولید انبوه خودروی برقی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی فراهم شده بود و تنها نیازمند حمایتی ازنظر سرمایه‌گذاری دولتی بود تا به مرحله اجرا برسد؛ همانند تمامی نقاط دنیا که تولید و عرضه انبوه خودروی برقی با حمایت دولتی امکان‌پذیر می‌شود. این یعنی خودروی برقی در گروه صنعتی ایران‌خودرو تمامی مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته و آماده تولید انبوه است. برقی سازی خودرو، هوشمند سازی خودرو و تولید خودروهای خودران، تنها بخشی از اقداماتی است که در سال‌های اخیر توسط گروهی از نخبگان جوان از فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر کشور، در قالب شرکتی دانش‌بنیان در گروه صنعتی ایران خودرو در جریان است. ای‌کاش منتقدان، به مسائلی مهم‌تر از جای اگزوز در خودروی برقی توجه می‌کردند. اینها حاصل زحمات گروهی از جوانان همین مرز و بوم است که در میان ما زندگی می کنند. اشکالات ساختاری و تحمیلی بر صنعت خودرو، مانع از دیدن این زحمات نشود.  

حمیدرضا شکوهی


کد مطلب: 206641

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/206641/اگزوز-خودروی-برقی-آنچه-دیده-نشد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir