کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا تاخیرهای پرداختی تامین اجتماعی عامل نارضایتی بازنشستگان از خدمات بیمه تکمیلی است؟

20 آبان 1402 ساعت 8:30

در ماه‌های پایانی منتهی به تابستان سال جاری، شکایات بازنشستگان تامین اجتماعی در زمینه تسویه فاکتورهای خدمات درمانی تکمیلی توسط شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ (به عنوان شرکت خدمات دهنده بیمه تکمیلی بازنشستگان) افزایش یافته است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، در هفته‌های اخیر مشکلات بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در زمینه مباحث بیمه تکمیلی بیش از پیش افزوده شده است. این درحالی است که بسیاری بر این باور هستند که بازنشستگان کارگری نباید مبلغی بابت بیمه تکمیلی پرداخت کنند. با این وجود شکایات در این زمینه در آستانه فرا رسیدن دوره پایان بیمه تکمیلی در پایان آبان‌ماه، برخی از مطالبه‌ عدم تمدید قرارداد با شرکت تامین کننده این خدمات سخن می‌گویند. 

در ماه‌های پایانی منتهی به تابستان سال جاری، شکایات بازنشستگان تامین اجتماعی در زمینه تسویه فاکتورهای خدمات درمانی تکمیلی توسط شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ (به عنوان شرکت خدمات دهنده بیمه تکمیلی بازنشستگان) افزایش یافته است. بسیاری از بازنشستگان در این زمینه انتقادات جدی داشته و هزینه‌های کمرشکن درمان آن‌ها را آزار می‌دهد. این درحالی است که مشکلات آتیه سازان حافظ هرساله با سازمان تامین اجتماعی و کانون بازنشستگان ادامه داشته است. برخی از فعالان حقوق بازنشستگان از شرط‌گذاری برای تمدید قرارداد سالانه با این شرکت و برخی دیگر از امکان تغییر شرکت بیمه‌گذار دفاع می‌کنند، اما نظر عمده فعالان کانون‌های بازنشستگی کشور، تمدید مشروط قرارداد است. 

در این میان هم البته آتیه سازان حافظ به عنوان شرکت تخصصی دولتی در این زمینه معتقد است که همواره هزینه‌های سنگینی بابت بیمه تکمیلی بازنشستگانی که ریسک آن‌ها طبق محاسبات اکچوئری بیمه بسیار بالاست، متقبل شده است و معمولا با این نرخ (حدود ۱۰۰ هزار تومان) بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر خصوصی و حتی دولتی چنین ریسکی را متقبل نمی‌شوند. زیرا بازنشستگان در سنینی قرار دارند که بسیاری از بیماری‌های مربوط به حوزه بیمه تکمیلی در آن‌ها به وفور مشاهده می‌شود.

با این حال سازمان تامین اجتماعی طبق قانون الزام موظف بوده تا درمان کامل رایگان این بازنشستگان را متقبل شود و برون سپاری خدمات تکمیلی به یک شرکت دیگر در عمل مخالف قانون تامین اجتماعی و فلسفه وجودی این نهاد است. اما از آنجا که توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارد، آن را به شرکت بیمه‌گذار سپرده است. درنهایت شرکت دولتی آتیه‌سازان حافظ چندین سال است که از زمان عدم رعایت قانون الزام توسط تامین اجتماعی، متولی بیمه تکمیلی بازنشستگان این سازمان است که به دلیل فقدان رقیب، نوعی انحصار و کاهش انگیزه برای ارایه خدمات در این مجموعه بیمه‌گر به‌وجود آمده است.

مشکل از سازمان تامین اجتماعی است! 

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) در این زمینه ضمن اشاره به ضرورت رعایت قانون الزام توسط سازمان تامین اجتماعی گفت: اجرای قانون الزام در حوزه خدمات درمانی برای سازمان تامین اجتماعی یک تکلیف است و در اصل این سازمان موظف است صفر تا صد درمان را رایگان انجام دهد. حال به دلیل ضعف‌ها و مشکلات سازمان از نظر اقتصادی، بازنشسته تامین اجتماعی مجبور به انعقاد قرارداد و اخذ بیمه تکمیلی شده است. 

عیوضی افزود: انتقاد بازنشستگان از وضعیت بیمه تکمیلی‌شان به حق است و ما نیز موارد عدم رسیدگی و عدم تسویه فاکتورها در شبکه را به بهانه‌های مختلف تایید می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که مشکل اصلی از شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ نیست. این شرکت دولتی یک قرارداد با کانون بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد کرده است که اعتبار آن هرساله تا پایان آبان‌ماه است. طبق مناقصه‌ای که سال گذشته این شرکت در آن برنده شده است و طبق آن قرارداد، آتیه سازان به تعهدات خود عمل کرده است. مشکل این است که سازمان تامین اجتماعی آن مبلغ از سهم خود که از حقوق بازنشستگان برای بیمه تکمیلی کسر می‌کند را به آتیه‌سازان نداده است. 

دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران تصریح کرد: هر ماه مبلغی بابت بیمه تکمیلی بازنشستگان از حقوق مستمری آنان توسط خود سازمان کسر می‌شود. این مبلغ ۱۰۲ هزار تومان است که خود تامین اجتماعی نیز به همین میزان از جیب خود پرداخت می‌کند که جمعا بابت هر بازنشسته و انجام پوشش بیمه تکمیلی ماهانه ۲۱۰ هزار تومان به آتیه‌سازان حافظ تعلق می‌گیرد. در چند ماه گذشته سازمان تامین اجتماعی این مبلغ را از حقوق بازنشستگان به‌عنوان کسورات بیمه تکمیلی کسر کرده، اما به بیمه آتیه‌ساز نداده و گویا قرار است با تاخیر واریز کند. 

وی اضافه کرد: برای مثال مبلغ بیمه تکمیلی ماه‌های شهریور و مهر از حقوق بازنشستگان کسر شده است، اما به حساب شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ واریز نشده است. به همین علت تعهدات شرکت بیمه تکمیلی عقب افتاده و بازنشستگان باوجود تسلیم اسناد درمانی، مبالغ خسارت‌ها را طبق فاکتور در بیمه تکمیلی دریافت نمی‌کنند. 

عیوضی در پاسخ به سوالی درباره رضایت بخشی از بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مبالغ بیشتر بابت بیمه تکمیلی و دریافت خدمات بهتر، اظهار کرد: اکثریت مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی (بیش از ۶۰ درصد) حداقل‌بگیر هستند و افزایش چندبرابری مبلغ تعرفه بیمه تکمیلی برای بازنشسته‌های حداقل‌بگیری که مستمری زیر ۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند نیز سنگین است. تنها بخش معینی از متوسط بگیرها هستند که ممکن است با افزایش محدود میزان مبلغ بیمه تکمیلی مشکلی نداشته باشند. لذا ما نیز در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی با افزایش تعرفه بیمه تکمیلی مخالف هستیم و معمولا کانون عالی با ملاک دادن توان حداقل‌بگیران مبلغ پیشنهادی تعرفه بیمه را مطرح می‌کند. 

وی درباره تمدید قرارداد بیمه آتیه‌سازان حافظ گفت: ما یک لیست پیشنهادی از تعرفه‌ها و تعهدات را در مناقصه ارائه می‌دهیم و برنده مناقصه نیز بر مبنای آن تعهدات تقاضا شده باید به ما خدمات بدهد. معمولا بیمه‌های ایران و آسیا اصلا به سراغ مناقصه نمی‌آیند زیرا به دلیل هزینه‌ها نمی‌توانند بیمه بازنشستگان را بپذیرند. در اینجا مسئله اصلی شرکت طرف قرارداد نیست، زیرا اگر تعهد تامین اجتماعی به موقع انجام شود، شرکت بیمه‌گر تکمیلی نیز با تاخیر خسارات بازنشستگان را پرداخت نخواهد کرد.


کد مطلب: 206168

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/206168/آیا-تاخیرهای-پرداختی-تامین-اجتماعی-عامل-نارضایتی-بازنشستگان-خدمات-بیمه-تکمیلی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir