کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سدیم هیدروکسید از کجا تهیه کنیم؟

19 مهر 1402 ساعت 11:28

سدیم هیدروکسید ماده‌ای پرکاربرد در صنایع گوناگون از صنعت مواد غذایی تا صنعت تولید کاغذ و مواد شوینده است. این ماده معدنی که دارای فرمول شیمیایی NaOH است، با خواص و ویژگی‌های خود می‌تواند در تولیدات بسیار مختلفی استفاده شود و تنها به شرطی که تولیدکننده با خواص و نکات ایمنی این ماده به خوبی آشنایی داشته باشد. در این صورت حتی در بعضی از امور خانه و خانه‌داری هم کاربرد دارد. از این رو در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌ها، خواص، قیمت، کاربرد و خرید سدیم هیدروکسید خواهیم پرداخت.


سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید نوعی ماده شیمیایی و قدرتمند به حساب می‌آید که می‌تواند به راحتی رطوبت یا دی اکسید کربن را از هوا جذب کرده و واکنش نشان دهد. در نتیجه اگرچه در هنگام مصرف به آسانی می‌توان آن را با آب ترکیب کرد اما در نگهداری از این ماده باید دقت کافی را به خرج داد. این ماده که با نام‌های کاستیک سودا، سود سوزآور و سود پرک هم شناخته می‌شود، از ویژگی‌هایی نظیر خورندگی برخوردار است.

به این ترتیب مجموعاً باید در استفاده از آن نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کرد چراکه با برخورد با پوست می‌تواند سوختگی شیمیایی ایجاد کند. در نتیجه آشنایی با خواص سدیم هیدروکسید پیش از اطلاع از کاربردها، قیمت و نحوه خرید ضروری است. به همین دلیل پس از بررسی نکات و خواص این ماده، به پاسخ سؤال سدیم هیدروکسید از کجا تهیه کنیم، می‌پردازیم. 

خواص سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور به‌عنوان یک باز از ویژگی‌ها و خواص مهمی برخوردار است که موجب استفاده فراوان آن در زمینه‌های گسترده‌ای شده است. در نتیجه آشنایی با این خواص کمک می‌کند تا در خصوص خرید سود پرک یا نیاز تولیدات خود به این ماده تصمیم بهتری بگیرید و از جانبی مصرف بهتری هم داشته باشید. مهمترین خواص و ویژگی‌ها را می‌توان در این موارد شرح داد:

1. سدیم هیدروکسید می‌تواند pH آب را افزایش دهد.
2. این ماده شیمیایی دارای خاصیت خورندگی است و برای مثال قلع و یا مس موجود در آب را کاهش می‌دهد.
3. خاصیت خورندگی آن می‌تواند باعث از بین رفتن بافت زنده شود.
4. کاستیک سودا از خاصیت پاک کنندگی برخوردار است.
5. این ماده یک باز بسیار قوی به شمار می‌آید و به‌طبع با آلومینیوم واکنش نشان می‌دهد.
6. سود پرک با آب هم واکنش نشان می‌دهد و گاز آزاد می‌کند.
7. نقطه جوش سدیم هیدروکسید ۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد است.
8. نقطه ذوب آن هم ۴.۳۱۸ درجه سانتی‌گراد است.
9. رنگ سود پرک سفید می‌باشد و در حالت جامد است.
10. این ماده به آسانی در آب حل می‌شود.
11. سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور کاملاً بی‌بو است. 
12. این ماده شیمیایی و بازی می‌تواند ویروس‌ها را غیرفعال کند. 
13. کاستیک سودا در متانول و اتانول هم محلول است. 
14. سود پرک دارای خاصیت قلیایی شدید است.

با وجود کلیه این خواص، استفاده و به‌کارگیری سدیم هیدروکسید نیازمند توجه به نکات ایمنی و رعایت موارد بهداشتی است چراکه در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند خطراتی را برای سلامتی شخص به دنبال داشته باشد. به طور خلاصه تعدادی از مهمترین نکات و مواردی که باید در هنگام استفاده از سود پرک رعایت شوند، به این ترتیب هستند:

1. این ماده شیمیایی را باید به دور از رطوبت و هوا نگهداری کنید.
2. در هنگام استفاده از آن از دستکش لاتکس استفاده کنید.
3. از تنفس، تماس مستقیم و یا در معرض آن قرار گرفتن اجتناب کنید چراکه می‌تواند به چشم، پوست، گلو، بینی و ریه آسیب برساند. 
4. در هنگام به‌کارگیری در کارخانه‌ها و صنایع مختلف برای تولید محصولات، از لباس مخصوص و عینک استفاده کنید.
5. در صورت تماس با پوست، ناحیه مورد نظر را به مدت حداقل ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید. 
6. نکات و موارد ایمنی ذکر شده بر روی بسته‌بندی سدیم هیدروکسید را رعایت کنید. 
7. در محیط تهویه‌دار از آن استفاده نمایید.

علاوه‌بر نکات مذکور، با خرید سدیم هیدروکسید از مراکز و مجموعه‌های معتبر می‌توانید در خصوص بسته‌بندی ایمن و مطمئن آن خیالی آسوده داشته باشید و به راحتی از خواص این ماده بهره‌مند شوید. 

قیمت سدیم هیدروکسید

در مجموع با توجه به اینکه سود پرک یا کاستیک سودا در زمینه‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افراد و مشاغل بسیاری به خرید و به‌کارگیری آن نیاز دارند. به این ترتیب قیمت سدیم هیدروکسید برای آن‌ها اهمیت بسیاری دارد و به‌طبع در قیمت و تعرفه‌های محصولات و تولیدات هم تأثیر خواهد گذاشت.

به طور کلی موارد مختلفی موجب گران یا ارزان قیمت بودن این ماده می‌شود و به عبارتی در قیمت‌گذاری آن تأثیر دارد. در نتیجه اگر به دنبال خرید سدیم هیدروکسید قیمت مناسب هستید، باید پیش از اقدام به خرید توجه داشته باشید که عوامل زیر در قیمت آن تأثیر خواهد گذاشت:

1. محل یا فروشگاه مورد نظر
2. حجم و مقدار مورد نیاز
3. نوع و کیفیت بسته‌بندی
4. میزان خلوص ماده
5. درجه کیفی سدیم هیدروکسید 

کاربرد سدیم هیدروکسید

همان‌طور که اشاره کردیم، کاربرد سدیم هیدروکسید در موارد بسیاری دیده می‌شود. در نتیجه از مهمترین آن‌ها به طور خلاصه می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

1. سدیم هیدروکسید در تولید و صنعت کاغذ و یا کارتن استفاده می‌شود.
2. این ماده در صنایع غذایی از جمله کنسرو کردن مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3. به دلیل برخورداری از خاصیت خورندگی و افزایش pH، در تصفیه آب استفاده می‌شود.
4. کاستیک سودا در داروسازی و صنعت دارو از جمله تهیه آسپرین کاربرد دارد. 
5. با قابلیت پاک کردن و از بین بردن چربی‌ها یا چربی گیری برای نظافت بسیاری از لوازم استفاده می‌شود.
6. در صنعت نساجی در خصوص رنگرزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
7. سود پرک در نظافت بسیاری از لوازم خانه هم استفاده می‌شود اما استفاده از آن بدون رعایت نکات ایمنی خطر دارد. از این رو می‌توان از شوینده‌هایی که دارای این ماده هستند، استفاده کرد.
8. از این ماده شیمیایی در تهیه و تولید صابون هم استفاده می‌شود.
9. به دلیل قابلیت از بین بردن میکروب و ویروس در صنایع پزشکی کاربرد فراوانی دارد.
10. در باز کردن لوله‌ها و به‌ویژه لوله‌های فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ضمن شایان ذکر است که کاربرد سدیم هیدروکسید تنها به این موارد مختص نمی‌شود و در صنایع و مشاغل بسیار دیگری هم کاربردهای چشمگیری دارد. در نتیجه به شرط رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، می‌توان برای بهبود و سهولت بخشیدن به مصارف یا تولیدات خود از این ماده شیمیایی استفاده مفیدی داشت. در انتها تنها باید با نحوه خرید و تهیه آن آشنایی پیدا کرد.

سدیم هیدروکسید از کجا تهیه کنیم؟

زمانی که قصد خرید سدیم هیدروکسید داشته باشید، با فروشندگان و فروشگاه‌های بسیاری مواجه می‌شوید که این ماده را در بسته‌بندی‌ها و مقادیر مختلف به فروش می‌رسانند. با این حال با توجه به اینکه درجه کیفی، قیمت و از همه مهمتر نوع بسته‌بندی و نگهداری این محصول دارای اهمیت فراوانی است، نمی‌توان برای خرید آن به هر فروشنده‌ای اعتماد کرد. با در نظر گرفتن این نکات، خرید و تهیه سدیم هیدروکسید از تدارک صنعت کاغذ کرمان را پیشنهاد می‌کنیم که با برخورداری از تجهیزات و دانش به‌روز، بسته‌بندی‌های استاندارد و باکیفیتی را برای این ماده تهیه دیده است تا در معرض رطوبت و هوا قرار نگیرد. این مجموعه سود پرک درجه یک را با مناسب‌ترین قیمت‌ها عرضه می‌کند و برای تهیه آن تنها باید با کارشناسان فروش در تماس باشید. 

 


کد مطلب: 204378

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/204378/سدیم-هیدروکسید-کجا-تهیه-کنیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir