رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد که احتمالاً نیاز به جذب مجدد در رشته آموزگاری در برخی از استانها وجود داشته باشد.
خبر خوش برای متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش
2 مرداد 1402 ساعت 16:20
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد که احتمالاً نیاز به جذب مجدد در رشته آموزگاری در برخی از استانها وجود داشته باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا،طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می تواند به منظور تامین بخشی از نیازهای خاص خود در رشتههایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، اقدام به جذب نیرو از میان دانشآموختگان سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزههای علمیه مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش کند اما این امر مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزش در دانشگاه فرهنگیان است.
بر این اساس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ دو مرحله آزمون یکی برای جذب آموزگار و دیگری جذب دبیر در نظر گرفته شد.
آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی، هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در ۳۸۶ حوزه امتحانی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و در ۲۳۲ شهرستان در سراسر کشور برگزار و نتایج اولیه آن سهشنبه ۳۰ خرداد اعلام شد. نهایتا بر اساس نتایج این آزمون آموزگاری، ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب آموزش و پرورش میشوند. در واقع در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب خواهند شد.
امسال طبق قانون، حداقل سن شرکت در آزمون آموزگاری ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال بود و دهه شصتیها نیز توانستند در این آزمون شرکت کنند.همچنین پیش تر سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود اما در آزمون آموزگاری برگزار شده، سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد درنظر گرفته شد.
با این حال طبق تغییراتی که این آزمون طی امسال داشت می توان گفت ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی در آن سختتر شده است. به طوری که کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز داشت و ۴۰۰ امتیاز مربوط به آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی و مصاحبه بود و حداقل نمره برای قبولی نیز ۴۷۰ امتیاز است.
فرایند ارزیابی تکمیلی در این آزمون استخدامی مبتنی بر ادبیات ارزیابی حرفهای با درجه اعتبار بالا بهنحوی برنامهریزی شده که بتواند در گستره ملی جایگزین مصاحبههای سنتی جذب معلمان شود. با این هدف که بتواند بسترسازی لازم را برای احراز شایستگیهای پایه و جذب معلمان با کیفیت فراهم کند و ضمن توجه جامع به مهارت و شایستگی معلمان، اسباب رشد و ارتقای آنان را در ابتدای خدمت فراهم کند. در این فرایند سعی شده است فرصتی فراهم شود تا بهترینها بتوانند توانمندی خود را به نمایش بگذارند و ارزیابی، عادلانه و مبتنی بر موقعیت شبیهسازی شده در مورد داوطلبان صورت پذیرد.در سال جاری براساس دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش، ارزیابی تکمیلی آموزگاران در قالب برگزاری و شکل گیری حوزههای ارزیابی انجام خواهد شد.
در فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری، علاوه بر مصاحبه عمومی، تمرینهای شبیهسازی شدهای تحت عنوان ارائه تدریس، ایفای نقش و کار گروهی طراحی شده است که بتواند توانمندی افراد معرفی شده در پذیرش نقش مربی در نسبت با دانشآموزان و خانواده ایشان و همچنین نقش مرجعیت اجتماعی، مورد ارزیابی قرار دهد.در همین راستا میثم لطیفی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور پس از حضور در وزارت آموزش و پرورش از فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری در سالن اجتماعات معاونت توسعه منابع و دبیرستان پسرانه آزادگان در خیابان حجاب تهران بازدید کرد.
وی در بازدید از فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری با اشاره به اهمیت معلمی در تربیت نیروی انسانی و آیندهسازان کشور اظهار کرد: در سال جاری وزارت آموزشوپرورش در مشاغل آموزگاری و دبیری به دلیل محدودیتهای جذب در دانشگاه فرهنگیان از طریق ماده ۲۸ جذب نیروی انسانی خواهد داشت.
لطیفی با بیان این که از سال گذشته همکاری بین وزارت آموزشوپرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور برای طراحی دوره ارزیابی تکمیلی جهت جذب معلمان از طریق ماده ۲۸ صورت گرفته است، افزود: دوره ارزیابی تکمیلی برای جذب معلمان با استفاده از دانش روز و تجربیات گذشته و الگوی ارزیابی تکمیلی برای جذب و بهکارگیری معلمان از طریق ماده ۲۸ طراحی شد تا بهترین افراد برای معلمی انتخاب شوند.رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: این کارگروه از مهرماه سال گذشته جلسات متعددی را برگزار کرد و جای تشکر و خدا قوت به همکارانمان در وزارت آموزشوپرورش دارد زیرا یک فرایند علمی، عادلانه و متناسب با نیاز آموزشوپرورش طراحیشده است و این حرکت نسبت به سالهای گذشته قطعاً حرکت رو به جلویی است، زیرا باید بتوانیم معلمانی را انتخاب نماییم که در فضای واقعی توانایی بحث گروهی، ارائه تدریس خوبی داشته باشند و بهترین افراد برای معلمی انتخاب شوند.
لطیفی تصریح کرد: در سال جاری در آموزشوپرورش، یک فرایند علمی منحصربهفردی طراحی شده است، امیدوارم این فرایند استمرار یابد.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: از مهرماه سال گذشته کارگروه مشترکی بین وزارت آموزشوپرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور برای تهیه و تنظیم آییننامه فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری برگزار شد و تغییرات و اصلاحاتی که لازم بود در شورای توسعه مدیریت کشور انجام شد.
وی بابیان اینکه در سالهای گذشته از فارغ التحصیلان ۶ یا ۷ رشته دانشگاهی برای آموزگاری استخدام می شدند، بیان کرد: در سال جاری تعداد رشتهها به ۸۰ رشته افزایش پیدا کرد و توانستیم برای اولین بار آزمونهایی مانند، ایفای نقش، ارائه تدریس در فضای واقعی، مباحثه گروهی و آزمونهایی که بهصورت روزانه عرضه میشود و هرروز یک آزمون جدید برای مصاحبهشوندگان طراحی میشود، را در سهم ارزیابی تکمیلی لحاظ کنیم، لذا بر اساس این آزمونها، داوطلبان ارزیابی تکمیلی میشوند. امیدوارم با استفاده از این فرایند، معلمان باانگیزه، دانشمند و باتجربه در آموزشوپرورش جذب شوند.
لطیفی با اشاره به جلسهای که صبح امروز با معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست گزارشی از وضعیت دموگرافی ۵۴۰ هزار نفر که در آزمون استخدامی آموزگاری امسال شرکت کرده بودند، ارائه شد. برای اولین بار سه برابر ظرفیت استخدامی اعلام شد تا بتوانیم از بین این افراد، بهترینها را برای معلمی انتخاب نماییم، افرادی که دارای دانش تخصصی بالا و توانمندیهای معلمی باشند.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بابیان اینکه معیارهای عمومی، اختصاصی برای آموزگاری در مقطع ابتدایی مدنظر بود، در سؤالات این آزمون وجود داشت، ادامه داد: طی مباحثی که در این جلسه انجام شد، احتمالاً نیاز به جذب مجدد در رشته آموزگاری در برخی از استانها داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه تلاش میکنیم در سال جاری برای جبران کمبودهای نیروی انسانی آموزگاری در برخی از استانها آزمون مجددی برگزار کنیم، گفت: اگر سازمان سنجش این آمادگی را داشته را داشته باشد، آزمون استخدامی آموزگاری در زمستان آینده برگزار خواهد شد تا کسریها جبران شود.لطیفی با اشاره به این که مسیر اصلی جذب و استخدام معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان است، تصریح کرد: باید برای جذب نیروی انسانی از طریق این دانشگاه کمک کنیم. همچنین در جلسهای که روز گذشته با رئیسجمهور برگزار شد بر این موضوع تأکید شد و رئیسجمهور دستوراتی ارائه دادند، بنابراین امیدواریم بتوانیم جذب نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان را تسریع و تقویت نماییم.
کد مطلب: 199767