کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت صندوق حمایت‌های شغلی افراد دارای معلولیت

28 تير 1402 ساعت 10:45

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درباره صندوق حمایت‌های شغلی افراد دارای معلولیت توضیحاتی را ارائه کرد.


«محسن ایروانی» رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های اشتغال در سازمان بهزیستی گفت: به طور کلی خدمات اشتغال در سازمان بهزیستی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود، اولین مورد اشتغال‌هایی که از طریق پرداخت تسهیلات بانکی برای خوداشتغالی و مشاغل خانگی راه اندازی می‌شود و دومین مورد کارفرمایانی است که تسهیلات دریافت می‌کنند تا به ازای آن مددجو استخدام کنند.

وی ادامه داد: در هر دو حالت سقف تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان است، البته در برخی از رسته‌های شغلی تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

او تصریح کرد: در این خصوص سال گذشته تعهداتی برای بهزیستی در نظر گرفته شد که تعهدات ما به طور کامل برآورده شد و حدود ۶۵ هزار نفر در سال گذشته تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند. بجز این روش، روش دیگری نیز وجود دارد و مشاغلی که بدون وابستگی به وام و از طریق سایر رویکردها مانند گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار یا اشتغال‌هایی که از طریق استادشاگردی در مناطق روستایی و… برای افراد دیده می‌شود و شامل تسهیلات بانکی نمی‌شود، ایجاد شده است.

به گفته رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در سال گذشته در مجموع ۸۷ هزار نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امسال در زمینه تسهیلگری اشتغال تعهد سازمان ۶۷ هزار و ۷۶۱ نفر است و در مجموع از طریق سایر رویکردها نیز در صورت فراهم شدن شرایط و بودجه‌ها تا ۸۷ هزار نفر را محقق خواهیم کرد.

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درباره رفع مشکل ضامن بانکی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات مددجویان برای دریافت وام موضوع ضامن است که در سطوح مختلف از جمله بانک مرکزی، وزارت کار تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان در حال بررسی است. از آنجا که ما صندوق ضمانت تسهیلات بانکی نداریم در حال پیگیری هستیم تا صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی راه‌اندازی شود. این صندوق نیز در مراحل تصویب اساسنامه است و احتمال دارد تا ۶ ماه آینده مراحل پایانی این صندوق سپری شود. ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این صندوق در نظر گرفته شده است که صندوق حمایت‌های از فرصت‌های شغلی در بهزیستی می‌تواند به عنوان یک صندوق ضمانت برای تسهیلات بانکی نیز عمل کند. در حال حاضر به جز این مسئله ما هیچ ساز و کار قانونی مورد پذیرش بانک نداریم.

ایروانی تصریح کرد: بانک مرکزی به دنبال این است که یک سری موسسات حقوقی تضامین را راه‌اندازی کند که این در حد طرح است و هنوز در حال بررسی بوده و عملیاتی نشده است. همچنین پیشنهادی شده بود. مبنی بر اینکه مستمری معلولان را به عنوان ضمانت در نظر گرفته شود که این امر هم غیرقانونی است. در نتیجه تا این لحظه ما هنوز در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم اما درخصوص رفع آن تلاش می‌کنیم.

وی درباره صندوق حمایت‌های شغلی گفت: این صندوق ۳ سال است که مراحل شکل‌گیری را سپری می‌کند، اما اساسنامه آن با مشکلاتی مواجه بود که در کمیسیون‌های تخصصی و فرعی هیات دولت بررسی شد و تقریبا بیش از ۹۰ درصد این اساسنامه رفع مشکل شده است، اما در خصوص دو الی سه بند آن نیز ایرداتی از سوی بانک مرکزی وارد است که قرار است طی چند ماه آینده در این خصوص به صورت قطعی تصمیم گیری شود، خوشبختانه اصلاحات اصلی اساسنامه انجام شده است.

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درباره پرداخت سهم بیمه حق کارفرمایی و خویش فرمایی گفت: سهم بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی هم برای افراد دارای معلولیت و هم برای نیازمندان تحت پوشش از طریق بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه برای ما تخصیص می‌دهد پرداخت می‌شود. میزان اعتباری که امسال برای آن در نظر گرفته شده است به اندازه‌ای نیست که بتوانیم همه افراد متقاضی و پشت نوبت را پوشش دهیم. در نتیجه در حال حاضر همان ۲۷ هزار نفری که در سال گذشته در این زمینه به آن‌ها خدمات ارائه شده است را پوشش می‌دهیم و علیرغم رشد بودجه در این ردیف، اما چون دستمزدها هم افزایش پیدا کرده به همین دلیل نمی‌توانیم در این زمینه به افراد پشت نوبت خدمات بدهیم مگر اینکه در بودجه سال آینده یک افزایش قابل توجهی داشته باشیم تا بتوانیم پشت نوبتی‌ها را پوشش دهیم.

ایروانی تصریح کرد: متقاضی در این زمینه زیاد است اما کسانی که به نوعی وارد چرخه خدمت شده‌اند اما به دلیل اینکه ما بودجه کافی دریافت نکرده‌ایم حدود سه هزار نفر در بخش بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی نتوانسته‌ایم پوشش دهیم.


کد مطلب: 199454

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/199454/آخرین-وضعیت-صندوق-حمایت-های-شغلی-افراد-دارای-معلولیت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir